Hallo, Mijn dochter is nu 14 maanden en dit is haar voedingsschema: - 9u fles 180ml - 13u 2 boterhammen (en water) - 16u stukjes fruit - 18u30 warm eten (wat wij ook eten) - 21u15 fles 180ml Nu is mijn vraag: vanaf ongeveer welke leeftijd valt die laatste fles weg?
Wij hebben de laatste fles net laten vervallen. Eerst kleiner gemaakt en nu weg. Vind de flesvoeding geen toegevoegde waarde meer hebben en ik wilde ook graag af van flessen (ondanks dat ik het heerlijk vind om hem de fles te geven ). Hij drinkt nu gewoon wat uit zn rietjesbeker voordat hij naar bed gaat. Geen gewone melk omdat hij dat s ochtends in de pap en rond de lunch al krijgt, lijkt me voldoende. Zijn schema: 7.00u bordje pap 9.00u fruit 9.30u slapen 12.00u 2 belegde boterhammen 14.00u slapen 16.00u tussendoortje 17.30u avondeten en yoghurt 19.00u slapen Drinkt water/thee/diksap uit zijn rietjesbeker gedurende de dag.
Ik vind bij jouw schema de ochtend wel erg lang zonder 'echt' eten trouwens.. zou een ontbijt geven ipv fles en een tussendoortje. Heb je al eens pap of brood geprobeerd s morgens?
Hier at m'n dochter op die leeftijd al een stuk meer. Laatste fles lieten wij elke keer vallen rond de 3 / 4 maanden. Veeeeeel eerder dus.
Ik vind het ook weinig. Misschien dat dochter daarom nog een laatste fles wil? Ik zou sowieso een volwaardig ontbijt gaan geven en de fles melk vervangen voor een bekertje melk met daarbij boterhammen of evt pap. Hier eet mijn zoon (ook 14 mnden)het volgende 08.00 1 a 2 boterhammen, beker melk 10.00 fruit 12.00 1 a 2 boterhammen, beker thee soms warm eten 15.00 rijstwafel, komkommer/cherrytomaatjes of soms nog wat fruit 18.00 warm eten en griekse yoghurt toe, beker melk Voor de rest drinkt hij water tussendoor uit rietjesbeker. Flesjes zijn we mee gestopt voordat hij 1 jaar was en overgingen naar koemelk.
Is dat alles wat ze eet? Hier met 14 maanden O: 1-2boterhammen met thee/melk t: 1 a 2 stukken fruit ( dus 1 appel en 1 peer bv) met water L: zelfde als ontbijt, kan ook omelet, tosti, wrap, pannenkoek zijn t: 1 a 2 stukken fruit en rijstewafel/soepstengel met thee t: bakje rauwkost a: wat wij eten Tot 1 jaar kregen ze een fles melk om 19 uur, met 1 jaar ging die er dus af.
Ze drinkt de laatste fles wel niet meer leeg, vaak drinkt ze maar de helft op of soms zelfs nog minder. Dus honger heeft ze zeker niet. Net daarom dacht ik erover om de laatste fles weg te laten vallen. Jullie kindjes zijn ook veel vroeger wakker precies. Hier tegen 9u, soms zelf 9u30 pas. Volgens alle 'babyboeken' moet een kindje van deze leeftijd nog tot 400 a 500 ml melk (calcium) krijgen per dag. Dus door melk, kaas, yoghurt,... Maar als ik die fles laat wegvallen, kom ik zelfs niet in de buurt. Ze krijgt na de lunch of diner wel nog een yoghurtje. En soms tussendoor een koekje, rijstwafel,... Maar niet elke dag. Vandaag al ze ook een pannenkoek om 15u. Ze groeit overigens als kool hoor! Ze loopt al lang, zegt verschillende woorden, kan een dansje doen in de juiste volgorde, ze eet alleen met een vork,... Ze loopt volgens de kinderarts goed voor op leeftijdsgenoten.
Ik dacht dat ze op deze leeftijd voldoende hadden aan 300 ml zuivel. Ik zou hem weglaten als ze hem toch half leegdrinkt en het geen honger lijkt te zijn. Waarom krijgt ze alleen een fles melk als ontbijt?
300ml zuivel op die leeftijd is inderdaad voldoende. Daarbij zou ik ook beginnen met een 'normaal' ontbijt en niet alleen een fles. Gewoon een boterham erbij of anders een bordje pap. En gaat ze ook pas om 21.15 naar bed of maak je haar nog wakker dan? Hier kreeg hij tot 13 maanden een fles voor hij ging slapen van 150cc en toen van de 1 op andere dag mee gestopt. Kreeg dan vaak nog wel wat ander drinken gewoon uit z'n rietjes beker voor hij ging slapen, omdat wij rond 17.30 eten en hij meestal pas rond 20.00 naar bed gaat, dus dan deden we rond 19.30 nog even een bekertje drinken bij de tv.
Idd 300 ml zuivel, daar hoort kaas en yoghurt e.d ook bij. En een fles is idd geen volwaardig ontbijt voor een 1 jarige. Ik zou daar echt iets van granen bij geven.
Ik weet niet of het een verschil maakt hoe laat een kindje wakker wordt, iedereen heeft ontbijt nodig toch? Geef je haar al gewone melk tijdens de lunch bijvoorbeeld? Stel dat ze dan zo'n 100 cc drinkt, 100 ml yoghurt krijgt en je geeft dan nog een bekertje (gewone) melk voor het slapen gaan ben je er ook wel qua hoeveelheid. En als je pap als ontbijt zou geven zit daar ook zo'n 200 ml melk in. Ik zou je daar niet zo'n zorgen om maken, dat ze te weinig melk krijgt.
Hoer zijn m'n kinderen ook pas rond 09.00 wakker, maar ze krijgen gewoon ontbijt hoor. Vaak havermoutpap (dus met melk) in een bakje.
Ik vind het raar dat de kinderarts dit dan wel heeft goedgekeurd? Volgens haar is dat wat jullie zeggen pas vanaf 18 maanden echt nodig. 'Gewone melk' geef ik niet, enkel groeimelk. Vandaag heb ik haar als ontbijt 120ml melk gegeven met daarbij een boterham met kipfilet. Pap lust ze echt niet, dat had ik al eens geprobeerd. de yoghurt die jullie geven, is dat dan gewoon de volle yoghurt uit de supermarkt? Of echt de babyvariant uit de babyvoedingrayon? (100ml lijkt me trouwens echt veel!)
De laatste fles van 23.00 uur verviel hier met 3 maanden. Tot 11 maanden nog een flesje gegeven om 19.30 u voor het slapen gaan. Met een jaar helemaal gestopt met flessen, en gewone melk gegeven bij ontbijt en lunch uit een open beker of tuitbeker. Voor het slapen gaan kreeg mijn dochter nog een half bekertje water of melk, maar zeker geen fles meer. En vanaf een jaar inderdaad maar max 300 ml zuivel op een dag, en verder gewoon met ons meeeten. Ik zou je dochter ook echt een fatsoenlijk ontbijt gaan geven, en in de ochtend meer laten eten. En stoppen met de flessen.
Is er trouwens een medische reden waarom je het eetpatroon van je dreumes met een kinderarts hebt besproken? Mijn dochter heeft na haar geboorte geen kinderarts meer gezien namelijk. Tot ongeveer twee jaar gaf ik alleen volle griekse yoghurt. Die is niet zo zuur als volle of halfvolle yoghurt, en lekker dik dus makkelijker zelf te eten met een lepel. 100 ml is maar een half bakje, dat vind ik eigenlijk helemaal niet veel. Kindertoetjes heb ik nooit gegeven (nog steeds niet), die zitten bomvol suiker.
Woon je in Belgie toevallig? Want de adviezen zijn daar anders als in Nederland, daar wordt bv 'groeimelk' geadviseerd terwijl dat hier zo'n beetje afgeraden wordt. Zitten vooral veel suikers in naar mijn idee. Ik geef inderdaad gewone volle yoghurt. Die 100 ml krijgt hij makkelijk op hier
Dit is inderdaad een uitstekend voorbeeld van een voedingspatroon voor een dreumes. Wij gaven precies hetzelfde op die leeftijd.
Uit je antwoord gok ik dat je in België woont? Kinderarts, groeimelk, geen yoghurt... In België gaat dat inderdaad allemaal een beetje anders Ik heb me ook moeten aanpassen toen ik op dit forum begon mee te lezen. Groeimelk is prima ipv de gewone melk waarvan hierboven sprake. Maar ik zou toch Ook echt eens met een echt ontbijt starten. En yoghurt is een goeie vervanger voor melk, je kan daardoor best Griekse yoghurt nemen.
Wat is pas vanaf 18 maanden nodig volgens de kinderarts?? Een echt ontbijt? Dat zou ik wel vreemd vinden, vanaf een maand of 8 is alleen melk al geen volwaardig ontbijt meer. Wat wel veel mama's doen waarvan de kindjes juist vroeg wakker zijn is in de vroegte een fles en rond 8 uur/9 uur een boterham met drinken. Maar juist als je kindje lekker tot 9 uur slaapt kun je dan toch een goed ontbijt geven? Als je nu zoiets doet: 9.00 uur boterham en bekertje melk 10.30 fruit en drinken 12.00 boterhammen oid en bekertje melk 15.00 nogmaals fruit en een soepstengel oid en drinken 18.00/18.30 avondeten En dan naar bed en niks meer. De tijden zijn ongeveer want ik weet niet hoelaat ze slaapt. Ik kan mij niet voorstellen dat het goed is om een 1 jarige tot aan de lunch alleen een fles melk te geven? Gek dat een kinderarts dat goedkeurt.
Nee, niets medisch. Maar haar vaccinaties worden gezet door de kinderarts. (Wie doet dat dan bij u?) Daar wordt ze ook telkens gemeten en gewogen. (Ondertussen 86cm en 12,5 kg) en dan wordt er ook telkens gevraagd naar wat ze eet en wanneer ze slaapt. Hier in België is dat altijd zo.