Hallo, Het valt me nu eigenlijk pas op... Maar zie nu dat ons kleine meisje (van 12 weken) een voorkeurshouding naar rechts heeft! Dit zal wel komen doordat ze met rechts duimt! Heb haar al aantal keer proberen te draaien, maar zonder resultaat. Herkennen meer moeders de voorkeurshouding door duimen. En heeft er iemand tips, want dat duimen vermoeilijk het wel die voorkeurshouding af te leren...
Mijn dochter (6 mnd) heeft dit ook en ik was ook bang voor een scheef hoofdje. In het begin deed ik een kussen of deken achter haar rug, zodat ze niet kon terugdraaien. Tijdens het verschonen, aankleden, spelen legde ik haar zo neer dat ze alleen naar links kon kijken. Ik was er eigenlijk de hele dag mee bezig, heeeel vermoeiend. Dat kwam ook omdat ze het liefst de hele dag wil duimen. Sinds ze 5 maanden is rolt ze zelf op haar buik bij het slapen en spelen en maak ik me er niet meer druk om.
Maak er me ook niet super druk om, anders was het me waarschijnlijk ook al eerder opgevallen... Maar ben meer op zoek naar herkenning en.vooral tips wat die moeders er mee gedaan hebben! Verders geen moeders die met hetzelfde zitten?
Mijn dochter heeft ook een voorkeur naar rechts door het duimen. Haar rechterkant is al ernstig afgeplat en ben met haar ook bij de fysio. Het probleem is alleen met slapen, want als ze wakker is kijkt ze alle kanten op en pakt ze haar duim niet. Bij het slapen gaan dus wel haar duim, als ze eenmaal slaapt en ik leg haar op links wordt ze wakker en gaat ze weer duimen. Ik heb ook een zijligkussen met extra rolletje in de rug zodat ze niet kon draaien maar mevrouw is zo handig dat ze haar lichaam op links laat liggen maar haar hoofdje wel weer naar rechts draait zodat ze alsnog naar links draait. Bij mijn dochter werkt dus niets, ik ben heel actief met haar bezig om haar naar links te krijgen, maar ze blijft gewoon op rechts slapen wat ik ook doe. Je kan misschien ook een wantje proberen..speeltjes op links..aankleedkussen recht vooruit, van het licht af, veel aan haar linkerhandje zitten...en als ze niet spuugt rijst in washandjes en dan onder het hoeslakentje leggen.... Misschien dat er nog wat tips voor je ertussen zit.
Bedankt voor de tips! Heb vanmiddag ook zo'n zijligkussen gekocht, tot nu toe slaapt ze er redelijk in... 's nachts wil ik ze gewoon laten slapen en proberen haar hoofdje op links te laten liggen voor zover dit lukt! Maar heeft die fysio bij jullie wel een meerwaarde gehad? Anders is dat ook altijd nog iets om te doen. Al heeft ze geen beperkingen in draaien van de nek...
Ik vind een zijligkussen voor de nacht ook wel eng, dus s nachts liet ik haar gewoon liggen. Maar goed dat kussen helpt bij mijn dochter dus niet. Fysio heb ik nog steeds, al is het nu pas over 3 weken weer. Ze heeft me veel tips gegeven, maar of het helpt?? Mijn dochter blijft gewoon op rechts slapen en ik stimuleer haar overdag alleen maar op links en recht vooruit. Trouwens wat ook helpt....de tv haha. Ik maak gewoon misbruik van het feit dat ze graag de tv ziet, dit vond de fysio ook een goede trouwens. Daarmee lukt het ook om haar zelf op haar zij te liggen. Bij de fysio wordt ook het hoofdje opgemeten en bekeken, en dan met 4,5 a 5 maanden weer. Zolang je nog geen erge afplatting ziet zou ik het gewoon zo laten, maar als je al ziet dat ze erg afgeplat is rechts zou ik het zeker doen...
Ik zie nu nog geen erg afplatting nee! Maar mijn dochtertje heeft ook pas sinds een kleine 2 weken dr duimpje gevonden waardoor ze steeds op rechts ligt... Neem aan dat je na zo'n korte tijd ook nog geen afplatting ziet, zou het wel? Maar we houden het in ieders geval in de gaten en we houden de fysio in ons achterhoofd mocht het erger worden. We gaan in ieders geval met je tips aan de slag!