Baby op buik of rug slapen? Poll (onderzoek voor mijn studie)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door muis26, 12 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe ligt jou kindje te slapen (kind van 0 tot en met 4 maanden)

  1. altijd op de buik

  2. altijd op de rug

  3. ingebakerd op de buik

  4. ingebakerd op de rug

  5. alleen bij huilen op de buik

  6. alleen bij huilen ingebakerd op de buik

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. engeltje23

    engeltje23 VIP lid

    14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Mijn mannetje heeft in die tijd altijd op zijn zij gelegen in een zijslaapkussen.

    Maar even een vraagje..... Jij geeft dus aan dat inbakeren de kans op wiegendood mogelijk verkleint he? Waarom is het dan op het kdv zo dat ze juist niet ingebakerd mogen worden omdat de kans op wiegendood dan juist groter is? En willen ouders het toch, dan moet er een formulier getekend worden en er moet een wijkverpleegkundige langs komen om het te laten zien....
     
  2. namoli

    namoli Bekend lid

    27 jan 2012
    697
    0
    0
    1ste sliep altijd op haar rug.
    2de legde ik hem altijd op de rug en draait hij zich vanzelf op zijn buik. nu nog en hij is 8mnd
     
  3. mm7

    mm7 Fanatiek lid

    9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Alle 3 ingebakerd, en dus op de rug. Eenmaal uitgebakerd, zo rond de 5/6 maanden, rolde ze zelf op hun buik. De eerste tijd overdag zo gelaten, als ik zelf ging slapen rolde ik ze terug op hun rug. Maar elke ochtend werden ze op hun buik wakker. Vanaf 8 maanden nooit meer terug gedraaid en ze het zelf laten bepalen.
     
  4. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik kan de poll niet invullen.
    Mijn kinderen sliepen niet op hun rug, niet op hun buik, niet ingebakerd.
    Ze sliepen meestal op hun zij.
    Als ze huilden werden ze so wie so niet weggelegd.

    Volgens mij bestaat er niet 'te laat inbakeren', volgens mij gebeurt het juist veel te snel in Nederland (dankzij Ria Blom, Monique l'Hoir en trawanten).
     
  5. Chilleke

    Chilleke VIP lid

    21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Op hun zij in zijslaapkussen (iedere nacht op andere zij), overdag op de buik of rug (wissel af).
    Waarom op zij: evt spugen en voorkomen van afgeplat hoofdje!
     
  6. ona81

    ona81 Bekend lid

    19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Tot 4 maanden op de rug, waarvan de eerste 8 weken met een Puckababy piep. Deze US daarna vervangen door Een gewone slaapzak en dat voldoende rust te bieden. Echter hij kwam nog zeker 2 en soms 3 keer on zijn nacht voor bvvoeding. Dus helemaal rust of echt jonger ( grote baby), heen idee maar heb jet gewoon gegeven.
     
  7. karnijn

    karnijn Bekend lid

    22 jun 2011
    958
    1
    0
    Op de rug. Inbakeren niet echt gedaan. Wel in wikkeldeken omdat dit lekker warm is, toen hij pas geboren was.
     
  8. Ismene

    Ismene Actief lid

    17 apr 2013
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik mis ook een optie... Wij legden onze zoon overdag vaak in de box op zijn buik. Als je erbij blijft is dat niet riskant en hij viel zo makkelijker in slaap. 's Nachts lag hij in zijn wieg op zijn rug. In het begin wikkelden we hem 's nachts wel in een dekentje, maar echt inbakeren hebben we nooit gedaan (hij kon zich vrij makkelijk loswoelen).
     
  9. ashleyp

    ashleyp Niet meer actief

    Ons manneke slaapt op zijn buikje sinds hij ongeveer 1,5 maand is zoiets. Hij sliep eerst altijd op zijn rug. Halverwege de kraamweek heeft de kraamhulp zijn bedje al schuin gezet i.v.m. het spugen (welliswaar mondjesmatig) dat hij deed. Toen hij last kreeg van verborgen reflux begon hij steeds harder te krijsen als hij op zijn rug lag en merkten we dat hij graag op zijn buikje wou liggen. Sindsdien zijn we hem op zijn buikje gaan leggen en slaapt hij super! Inmiddels gaat het met de reflux stukken beter. Hij kan nu ook een tijdje op zijn rug liggen met spelen en in bed draait hij zich bijna elke nacht op zijn rug wanneer hij geen slaapzak aan heeft. Maar op zijn rug in slaap vallen zit er helaas niet in. Na een tijdje begint hij dan te huilen omdat hij op zijn buikje wil worden gelegd.
     
  10. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Mijn zoon sliep tussen de 0 en 4 maanden altijd op zijn rug. Tegenwoordig kan hij zelf draaien en slaapt hij op zijn zij of buik.
     
  11. Yesera

    Yesera Fanatiek lid

    18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Heb gestemd op altijd op de rug. Leg hem nog steeds altijd op zijn rug in bed, maar sinds een maandje draait hij zelf in zijn slaap op zijn buik of zij. Vind hij overduidelijk het lekkerste liggen. Lijkt wat dat betreft op zijn mama :D.
     
  12. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.487
    857
    113
    De eerste 4 maanden op zijn rug, wel beneden onder toezicht in het zij lig kussen ivm voorkeurshouding. Nu een buikslaper maar dat werd hij pas na 6/7 maanden. Hier ook niet in hoeven bakeren oid. Zoon sliep/slaapt door vanaf 6wkn.
     
  13. Dink87

    Dink87 Actief lid

    28 apr 2013
    278
    0
    16
    Altijd op de rug (de hele 10 weken dat hij oud is :p ) . Hij is vanaf dag 3 ongeveer 6 weken ingebakerd geweest, gewoon in hydrofielluier.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.698
    42.523
    113
    uhh in principe allebei niet, maar op de zij.

    Maar als ik moet kiezen tussen rug en buik dan absoluut zonder twijfel buik, rug is mi levensgevaarlijk met het risico op stikken. Maar ja vast niet iedereen heeft zn 2 maande oude kindje blauw uit bed gevist...dus mijn beeld zal wel wat gekleurd zijn;)
     
  15. nana33

    nana33 VIP lid

    17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Inderdaad. Ik mis de optie "op de zij". Mijn dochter lag vanaf krap 2 maanden in een delta-zijligkussen :).
     
  16. afrola

    afrola Fanatiek lid

    7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    1e: op de rug en ingebakerd voor de 1e 2mnd, daarna op de rug en toen ze zelf goed kon draaien met 5 mnd draaide ze altijd naar de buik.
    2e: rug en inbakeren geprobeerd, geen succes al heel snel overdag op de buik en na een paar dagen ook 's nachts op de buik. Op de rug slaapt ze gewoon niet. (Nu nog steeds zo) Ws door alle ongemakken, reflux, kma, buikkrampjes etc dat buikligging comfortabeler is.
    3e: ook rug en inbakeren geen succes, buik wel net als 2e. Hij had geen kma maar wel reflux en krampjes. Inmiddels vindt hij het fijner om op zijn zij gelegd te worden in bed, maar hij draait op zijn buik zodra hij slaapt.

    Heb alle adviezen over buikslapen inmiddels honderd keer van cb gehoord, maar vond het belangrijker dat ze sliepen. Ben het wel met rozemarijke eens :)
     
  17. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Oudste sliep in een puckababy op haar rug. Vanaf 3 maanden in een gewone slaapzak op haar rug.
    Met 4 maanden kon ze draaien en is ze op haar buik gaan slapen. Inmiddels slaapt ze in alle houdingen.

    Jongste kon niet slapen en heeft heel wat gekrijst. Uiteindelijk werkte buikslapen het beste. Overigens was ze de eerste maanden dag en nacht bij mij in de buurt, 's nachts op max. 20cm afstand. Ik denk dat ingebakerd op de rug en in een andere kamer slapen meer risico geeft op wiegendood dan 24/7 bij mama zij het dan regelmatig op haar buik slapend.
     
  18. Justy

    Justy Fanatiek lid

    12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Altijd op de rug. Inbakeren nooit gedaan...
     
  19. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Valt me op dat toch een derde gewoon lekker de baby op de buik legt
     
  20. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Op de manier waarop het kind goed slaapt en dan bijvoorkeur op de rug

    Die twee van mij sliepen op hun rug (beide in puckababy tot 11 weken) maar mijn neefje was een echte buikslaper (en nu nog... ruim 11 jaar :D) Je moet gewoon kijken naar je kind. Als op de rug niet werkt, kijk je naar wat wel werkt.
     

Deel Deze Pagina