Hallo, Ik weet even niet zo goed waar deze vraag te posten dus vandaar zowel op de plek 'kraamverzorgende' voor professioneel advies als in de 'baby en dreumes' hoek voor ervaringsverhalen van andere kersverse moeders. Ik ben soms best onzeker en waar er heel vaak wordt gezegd dat je je gevoel moet volgen als moeder, vind ik dat best eng, omdat ik enorm kan twijfelen aan mezelf. Nu heb ik graag houvast aan literatuur en tips wat betreft de verzorging van newborn/baby's en de opvoeding vanaf deze leeftijd, dus de geboorte. Ik hoor tegenstrijdige adviezen wat betreft het oei ik groei boek dus vandaar hier mijn vraag, wat is jouw advies. Wat zijn bruikbare boeken. Waar heb jij wat aan gehad? Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Ik vond het boek "veilig door de kraamtijd" van Beatrijs Smulders heel fijn. Het moet je wel een beetje liggen, ze zit wel een beetje in de "natuurlijk/attachment/breast is best hoek", al waren de eerste drukken er nog voordat die stroming in nl zo heette, maar als het bij je past is het een heel nuttige beschrijving wat je in de kraamtijd een beetje per dag kan verwachten, heel veel tips en informatie over het zorgen voor en hebben van een baby ook voorbij de eerste week, veel ervaringen van haarzelf (ook als moeder) en andere vrouwen... Ik heb jet bij de eerste heel veel gelezen en ook bij de tweede nog soms erbij gepakt.
Baby in een droomritme ben ik erg tevreden over, Voorderest lees ik effe mee! Ik heb het oei ik groei boek niet gelezen.. Maar denk dat het complete onzin is.. Het is makkelijk voor de ouders om houvast te zoeken maar als je kindje ietsie achter loopt raak je gelijk in de stress. Ieder kindje heeft ze eigen tempo.
Zo als alle boeken moet je het zien als richtlijn.elk kindje is anders en niet alles werkt voor je kindje. Oei ik groei is prettig om te lezen wat de ontwikkeling ongeveer zijn in een bepaalde maand. Ook hier staat beschreven wat het kan zijn je moet het zien als wat zal je kindje ongeveer in ontwikkelen in niet wat kan mijn kind niet. De een is snel met taal en fijne motoriek de ander kruipt en staat met een jaar. De ontwikkelingssprongen kun je in geloven ik merk hier heel duidelijk dat hij zich anders gedraagt. Verder heel veel knuffelen,kusjes geven en tegen kletsen.
Tnx voor de reacties! Baby in een droomritme klinkt goed, heb meteen gegoogeld maar zag ook dat het boek echt nergens leverbaar is, is dit een bekend probleem met dit boek?
Hier het oei ik groei boek, maar gebruik het alleen als handvaten. Je instinct is toch echt het beste, je mama gevoel... Hoe oud is je kleintje?
Ook het uitzoeken van een boek/methode is puur gevoel . Zelf vond ik het boek van Beartijs Smulders, Veilig door de kraamtijd, wat hierboven al genoemd is wel fijn. Ik zou het wel alleen aanraden als je borstvoeding geeft/gaat geven omdat het boek daar toch wel voor een heel groot deel om draait. Sowieso is het prettig om wat boeken over borstvoeding in huis te hebben, als je eenmaal doorhebt hoe het werkt en moet heb je naar mijn mening eigenlijk al de grootste stap genomen wat betreft de verzorging van een kleine baby. Slaapjes zitten daar namelijk omheen en af en toe moet de baby nog een schone luier en in bad, dat is verder niet al te ingewikkeld. Knuffelen met de baby is verder onbeperkt . Oei ik groei vind ik op zich wel aardig om je een idee te geven van wat een kind ongeveer kan of zal gaan kunnen op een bepaalde leeftijd. De sprongetjes zelf geloof ik niet zo in (ik herken ze ook niet echt bij mijn dochter) en ook wat betreft de tips kan ik er niet veel mee. Uiteindelijk vind ik een boek dat dan echt over de ontwikkeling van kinderen gaat interessanter. De boeken met schema's, ritmes etc. zou ik persoonlijk niet meteen aanraden in combinatie met borstvoeding. (Flesvoeding heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen) Ik werd er zelf eerder onzeker van, zo zaten man en ik ons in de kraamweek al 's nachts af te vragen of die paar slokjes nu echt een voeding waren, en dus ook de luier verschoond moest worden, of niet. Ook het idee dat een baby een robotje is dat, als je maar braaf alle stapjes volgt, netjes doet wat hij moet doen stond ons tegen. Maar goed, daar heb je dat gevoel dus weer. Uiteindelijk moet je een manier vinden waar je je zelf goed bij voelt en waar je baby ook happy mee is. Werkt het niet voor jou of je kind, dan staat het je altijd vrij om het anders aan te pakken. Voor elke opvoedmethode of visie is er wel een boek te vinden.
geen oei ik groei, mijn favo boek is/was de babyfluisteraar lost alle problemen op van Tracy Hogg. Ze heeft 25 jaar met baby's geholpen in gezinnen, en lijnen getrokken.
Baby in een droomritme! En dat kan ook gewoon met borstvoeding volgens mij, zeker in het begin. Toen ik nog borstvoeding gaf deed ik dat ook steeds als hij wakker werd. Hij had dan ook steeds honger. Nu met flesjes gaat het sowieso heel fijn. Hier was het een lifesaver!
Ik vond De zwangerschapsbijbel heel fijn toen ik zwanger was. Nu vind ik Oei ik groei en Baby in een droomritme heel interessant