Ik stond op mijn 21e voor de klas. Ik ben erg benieuwd naar die laatste onderzoeken van je huisarts, want ik ben die nog niet tegengekomen. De WHO heeft nog onlangs juist het rooming in weer aanbevolen. Je huisarts heeft 2 heel belangrijke factoren niet tegen je genoemd, namelijk rokende ouders en borstvoeding. Die maken meer verschil uit dan een speentje. Als is als je geen borstvoeding geeft een speentje wel belangrijk de eerste weken. Maar zou je je huisarts eens om referenties kunnen vragen?
Dus dan klopt je leeftijd in je profiel niet helemaal. Ik zal het de volgende keer als ik mijn huisarts spreek aan hem vragen. Hij zei er wel bij dat het om een nederlands onderzoek ging. Nu weet ik nog steeds niet waarom. Er zijn een aantal punten waarvan ik het waarom wel kan raden. Rokende ouders, verstrikt in beddegoed, op de buik slapen. Maar waarom een baby bij je op de kamer moet slapen en waarom je borstvoeding moet geven is mij niet duidelijk.
hier na 2 nachtjes ziekenhuis meteen op eigen kamertje. ik wordt namelijk overal wakker van, was niet fijn. had 2 weken babyfoon aan maar die heb ik ook snel uitgezet, werd er alleen maar gestresst van. je moet doen wat je zelf wilt, je baby heeft nog niet zoveel te willen
Het precieze waarom weet niemand denk ik. Feit is dat uit wereldwijde onderzoeken blijkt dat wiegendood veel minder voorkomt bij rooming in. En de kindersterfte bij borstvoeding is so wie so lager. En gebaseerd op dit soort onderzoeken komt de WHO o.a. met het advies van 6 maanden rooming in en 6 maanden exclusief borstvoeding (en tot 2 jaar in combinatie).
Euh ik wil even reageren. Onze Nikolaj slaapt nooit met een speentje. De reden daarvoor is dat wij in onze kennissenkring een babytje hebben gehad dat daarvan is gestorven! Ik snap wel dat het wiegendood verminderd. omdat ze zuigen en dus bezig zijn en hun adem niet stil valt. Maar het ongeluk dat bij onze kennissen is gebeurd was dat het speentje uit zijn mondje gevallen was en het speentje op zijn keeltje was gaan drukken. (waar een slagader zit) De kans dat het speentje dus niet ver genoeg van het hoofdje en het nekje uitvalt is heel groot. Groetjes Edelweisje.