Wiegje in de slaapkamer! Je kunt toch een slaapplek creeeren voor de katten in de woonkamer.. Onze katten zitten snachts in de woonkamer en overdag als we vrij zijn mogen ze in de slaapkamer slapen.. maar dat is straks gewoon voorbij.. in de babykamer mogen ze sowieso niet komen, ook nu en voorheen niet
Gewoon die kat weer terughalen! Als je man goed zijn handen wast nadat hij de kattenbak heeft gedaan dan is er niks aan de hand hoor! Laat hem het anders zelf aan de verloskundige vragen, die zal zeggen dat het nergens op slaat. Er zijn zoveel mensen met katten.... En over de kleine in de kattenbak... wat een onzin! Je bent er toch zelf bij? Mijn buren hebben nu een jochie van 2 jaar en 2 katten. Vanaf het moment dat hij ging kruipen mocht hij niet in de hoek komen waar de bak staat. Mijn huis zou echt te klein zijn als iemand zou proberen om mijn kat weg te halen. Heeft je schoonmoeder een hekel aan katten ofzo? Of houdt ze zich vast aan die bakerpraatjes en verhalen van 20-30 jaar geleden?
Wij hebben 4 katten. Sinds we weten dat ik zwanger ben, hebben we ze aangewend dat ze nu even niet meer bij ons slapen, in verband met inderdaad het op onze kamer liggen van de baby. We willen ook niet dat de katten nieuwe dingen, die niet meer mogen, met de baby gaan associëren. Het heeft even geduurd om te wennen, omdat één van de katten nogal graag begon te jammeren voor de deur, maar na wat doorzetten kan iedereen zich vinden in de nieuwe situatie. @ Aylioun: Waar haalt je schoonmama haar wijsheden vandaan?! Sorry maar het is echt flauwekul dat je een miskraam kunt krigjen van kattenhaar. Overigens: kinderen die met huisdieren opgroeien hebben juist minder kans op allergieën. Het is ook niet aan te raden om alles voortdurend steriel te willen hebben. Al is uit de kattenbak eten natuurlijk géén goed idee... Je hebt schoonmama nu wel even genoeg haar zin gegeven, ik zou echt de poot stijf houden nu. Het is jullie kat! Mijn schoonmoeder is bang dat ons kind wordt geboren met een allergie voor katten, omdat wij er best veel (4) hebben. Ook dat is natuurlijk flauwekul! Als ons kind allergisch blijkt voor katten, is dat natuurlijk niet omdat wij ze hebben!
Wij hadden ook katten toen onze eerste werd geboren wij hebben kleine gewoon een ledikant in zijn eigen kamer gezet nooit wiegje bij ons op de kamer puur om te laten wennen op zijn eigen kamer en we hielden alle slaapkamer duren dicht zodat de katten niet op de slaapkamers konden en toch hun vrijheid hadden
je zou misschien de deurklinken omhoog laten zetten, want mijn kat krijgt ook alle deuren open. zo kunnen je katten toch overal rond lopen en kunnen ze niet stiekem de slaapkamer binnenkomen. Zelf ben ik ook erg bang, ik houd ontzettend veel van mijn kat, al is hij ontzettend ondeugend en een eigenwijs maar toch heel lief. hij heeft mij twee keer hard zien huilen en ging mij toen ook aanvallen, zoiets doet hij normaal nooit alleen als ik huil. Wat moet ik doen? ik ben erg bang hoe hij op de baby gaat reageren en wat als ze huilt? ik kan het niet over mijn hart krijgen om de kat weg te doen, hij hoort bij ons gezin.
Wij hebben geen katten, maar wel een hond die af en toe op onze slaapkamer slaapt (daar is het koel) Onze kleine komt straks ook in de wagenbak bij ons op de slaapkamer dus hebben we vanaf dat we weten dat ik zwanger ben een hekje voor de slaapkamerdeur gezet. Deur op een kiertje, zodat de hond ons wel kan zien, maar niet bij het bed kan. We zijn hier vroeg mee begonnen zodat de hond het niet meer op de slaapkamer mogen niet gaat associëren met de baby. Inmiddels 8 maanden verder en hij vind het prima. Ook als het hek er niet staat gaat ie gewoon voor de deur liggen. Inmiddels heeft ie ook een nieuwe slaapplek gevonden, waar hij steeds meer gaat liggen. Over een paar maanden wordt onze zolder helemaal opgeknapt en dan gaan wij en de baby daar liggen. Hond komt nu al niet op zolder en heeft dan de kamer waar wij nu slapen weer voor zichzelf. Als je op tijd begint met dingen te veranderen dan denk ik niet dat het problemen zal opleveren voor de katten als ze niet meer op een bepaalde kamer mogen komen.
Even off-topic reactie: belachelijk zeg! dat je beter de kattenbak niet meer schoon kunt maken is waar, maar in principe zou het zelfs met keukenhandschoenen gewoon kunnen. Je moet alleen opletten dat je niet met je handen in je gezicht gaat zitten als je de kattenbak hebt verschoont of bv de kat (rauw) vlees hebt gevoerd. En natuurlijk gewoon goed je handen wassen. Voor de rest is er niets aan de hand en kun je wel met 10 katten in huis zwanger zijn. Wij hebben zelf een melkveebedrijf en ik loop elke dag tussen de kalfjes en dus door de stront, ook krijg ik stront aan mijn handen en zitten de kalfjes aan mijn kleren en handen te sabbelen. Daarnaast hebben we ook nog konijnen(waarvan 2 in huis), een hond en kippen. Leven met dieren en opgroeien tussen de dieren is hartstikke gezond(als je wel een aantal hygiene-maatregelen in acht neemt natuurlijk). Het is zelfs bewezen dat kids die op een boerderij opgroeien gezonder zijn dan kids uit de stad. En waarom? omdat zij van kleins af aan met allerlei stoffen en viezigheid in aanraking komen. Dus meid, die kat kan best terugkomen hoor! is het nu niet, dan wel met de baby. Hartstikke gezond als jullie kleine er mee opgroeit hoor! Sterkte ermee
Ik kreeg volgende tip... Als je het bedje al klaarzet in de kamer (weken voor de geboorte)... dan kunnen de katten er al aan wennen. Maar misschien voelen ze de drang om er zelf in te liggen... de tip die ik dus kreeg : Leg er opgeblazen ballonnen in, de 1e die erin springt, zou wel eens kunnen schrikken... Geen idee of het werkt, ik moet het nog uitproberen... heb hier ook een kat rondlopen... maar voel je vrij om het te testen
Hier hadden we de katten al tijdens mijn zwangerschap destijds geleerd dat ze 's nachts niet meer op de slaapkamer mochten, overdag wel. Als mijn dochter dan overdag sliep dan zetten we haar wiegje in de woonkamer of sliep ze in de box zodat we wel overzicht hadden. In ieder geval nooit alleen met de katten op een kamer. Op de babykamer mochten ze niet komen, ook niet overdag. Gewoon nooit.
Mijn kinderen hebben direct op hun eigen kamer geslapen. Dat vonden wij zelf veel prettiger (kon iig 1 van de 2 nog doorslapen) en werden we niet wakker van ieder geluidje en qua hechting? Volgens mij is dat echt een beetje overdreven. Bovendien, de meeste wiegjes (vooral die rieten mandjes) worden ernstig afgeraden ivm de veiligheid. Maar goed. Ik kan me ook voorstellen dat je een kind op de kamer wel handig vindt. De keren dat de kat er bij ons niet in mocht heeft hij even geprotesteerd maar was wel snel tevreden, viel dus wel mee. En ze hebben natuurlijk altijd elkaar nog.
De katten alleen maar in de woonkamer laten vind ik geen optie, ze hebben nu 3 verdiepingen waar ze altijd vrij kunnen lopen en liggen en dan ineens alleen maar in de woonkamer. Dan gaan ze én m'n woonkamer afbreken én elkaar constant in de haren vliegen verwacht ik en dan moet ik dus ook de kattenbakken die nu in de hal staat ook de woonkamer in gaan slepen elke avond, vanuit de hal is de gang naar boven namelijk vrij, we hebben geen deuren voor de trappen. Ik vind het dan een betere optie om ook onze slaapkamer deur dan 's nachts ook maar dicht te houden. De babykamer deur zit sowieso al dicht, dat veranderd straks uiteraard niet. aylioun Dit beslist je schoonmoeder toch niet? Het is jullie kat en jullie kind, ik denk dat je nu júist problemen gaat hebben zodra de kleine er straks is. Die gaat de kleine echt niet accepteren verwacht ik zomaar eens... Dat is iig nog wel het uitproberen waard voor het geval dat... Zoals jij het hier omschrijft, zo voelen wij het dus ook. Ik heb het idee dat we anders allebei van elk geluidje wakker gaan worden en ik wil sowieso een babyfoon met camera aanschaffen dus dan kan ik op die manier toch ook een 'oogje in het zeil' houden zou ik zeggen. Thnx meiden voor jullie ervaringen. Grappig dat er zo verschillend op wordt gereageerd en mee om wordt gegaan. Volgens mij is het vooral een kwestie van je eigen gevoel volgen...
@Liesjuh1977: Ik sliep ook een stuk rustiger toen mijn dochter naar haar eigen kamertje ging. Maar die eerste weken is het op zich wel fijn om je baby dichtbij te hebben. Ook handig met nachtvoedingen etc. Ik zou het gewoon proberen, en dan kijken wat het fijnste is voor jullie! En de katten inderdaad op tijd aanleren dat ze niet meer in de slaapkamer mogen 's nachts, anders heb je kans dat ze aan de deur gaan krabben of iets en daar zit je echt niet op te wachten als je net bevallen bent en je al zo weinig slaap krijgt
De kraamzorg bij ons zei dat katten nog wel eens in het wiegje willen slapen. Ze had eens meegemaakt dat er een kat was gaan liggen op/bij het hoofdje van de baby. Ik zou hier dus heel voorzichtig mee zijn, ook ivm verstikkingsgevaar..
Wat al eerder is vermeld .. Ik zou nu de katten laten wennen dat ze niet meer op de slaapkamer mogen en dan kan je later als de baby niet lekker slaapt in het ledikant altijd nog kiezen voor een wieg of kinderwagenbak op je slaapkamer . Wij hebben trouwens gelijk een traphek bovenaan de trap geplaatst en daar kan onze kat niet meer overheen springen ( ik denk dat hij te weinig kan afzetten op de smaller treden ) dus hij komt sowieso niet meer boven Succes ermee ! Liefs
Hoi, Ik vond het met onze eerste superfijn dat de baby naast me in het wiegje lag. Vooral bij de nachtvoeding. En overdag in de kraamweekkon ikurenlang vanuit mijn eigen bed naar hem kijken. Wij hadden destijds ook 3 katten die hun eigen kamer op de zolder hebben (kamertje waar de wasmachine en droger staat en dus ok de kattenbakken en voerbakjes). De deur ervan staat altijd open, dus de katten komen ook gewoon op de overloop en de badkamer (vloerverwarming, dus dat vinden ze heerlijk) Alleen de deur van de huiskamer houden we gesloten wanneer we er zelf niet zijn. Daar zijn iets te vaak ongelukjes gebeurd met omvallende vazen ed. En de slaapkamerdeuren (dus ook dievan ons) blijven sinds nr 1 op komst was altijd dicht. Dat was in het begin even wennen voor ze. Stonden ze de halve nacht te mauwen in de gang. Maar dat ging vrij snel over. Kattenharen zijn voor een zwangere echt niet gevaarlijk. Het verschonen vande kattenbak kan dat wel zijn. Dus zolang je uit de buurt van de bak blijft is er geen probleem. Zorgen over kruipende baby's die met de handjesin de bak gaan zitten: Bak op een plek zetten waar de baby niet komt (in de gang, op zolder) En verder ben je daar zelf natuurlijk ook bij. Ohja.. Je hebt er niet om gevraagd. Maar ik heb nog een tipje hoe je poezen uit een box kunt houden: Versier hem met balonnen. Ziet er ook nog eens heel feestelijk uit Onze zoon is inmiddels 4 en helemaal verliefd of de poes (er is er helaas nog maar 1). Het is echt leuk een huisdier te hebben met opgroeiende kinderen. Een van mijn zoons taken is de poes eten geven voor hij gaat slapen 's avonds.
Bij mij mogen de katten ook niet op de slaapkamer komen en ook niet meer in de toekomstige kinderkamer. Ze zijn daar ook nog te jong en te speels voor. Als straks de kleine is geboren ja dan mogen ze overdag als wij zelf in de slaapkamer zijn er wel bij omdat we maar in een appartementje wonen, maar als we gaan slapen gaan ze weer de gang in. Dit zijn ze al gewend dat als we gaan werken of slapen dat hun daar heen moeten.
Ik denk dat we alleen tijdens de kraamweek de kleine bij ons op de kamer willen laten gaan slapen, zal dan wel in de kinderwagen bak zijn aangezien we dus geen wiegje hebben aangeschaft en dit eigenlijk ook niet willen gaan doen. (heeeel mss kunnen we er eentje lenen) De katten gaan we dan vanaf het moment dat m'n verlof in gaat aanleren dat ze niet meer bij ons op de kamer mogen 's nachts. Dan zouden ze redelijk gewend moeten zijn tegen de tijd dat de kleine komt en gaan ze iets niet meer mogen iig niet associeren met de komst vd kleine.
Over het wel of niet de baby op je slaapkamer kun je een eeuwige discussie houden hier, dus daar ga ik maar niet op in. Dit is hoe wij het hier gaan doen: We hebben 3 katten, waarvan er eentje af en toe naar buiten gaat. De andere 2 hebben het hele huis tot hun beschikking, m.u.v. onze slaapkamer en de babykamer. De kattenbakken staan hier op de bovenverdieping, dus beneden hebben we daar geen 'last' van tegen de tijd dat de baby gaat kruipen ofzo. Verder komt de baby hier wel de eerste tijd op onze kamer, mede omdat ik BV ga geven en ik het dan wel zo handig vind om de baby 'binnen bereik' te hebben. Baby pakken-aanleggen-klaar. Hoef ik mn bed niet eens voor uit Maar aangezien de katten hier dus al niet op onze slaapkamer komen, hoeft er hier ook niks te worden afgeleerd.
Hier komen de katten zo min mogelijk boven. Ze willen nog wel eens langs mij af glippen maar over het algemeen zijn ze gewoon beneden. 's nachts is het geen probleem want dan slapen de katten in de berging, omdat ze anders 's nachts de woonkamer verbouwen. In de berging staat ook de kattenbak. WBT je kindje bij je houden de eerste tijd, dat moet je voor jezelf uit maken, de een wil dat wel, de ander niet.
Dat word echt afgeraden en niet voor niets.... Katten zoeken warmte op en kunnen bij of op het hoofdje gaan liggen. Mijn katten waren als de dood voor mn dochtertje maar waren toch op een gegeven moment bij haar in het wiegje gekropen De 1 lag al bij haar hoofdje en de ander was net bezig om erbij te klimmen.... En daarnaast komen er veel kleine korte haartjes van katten af die een baby in hun luchtwegen kunnen krijgen. Ze kunnen al zo moeilijk dingen ophoesten dus je wilt echt niet als ze dit in hun slaap krijgen... Hier komen ze absoluut niet op de slaapkamers. S nachts zitten ze dus in de kleine gang en badkamer ivm moordlustige hond in de woonkamer..