Tips voor afdingen

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavanJurre, 14 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Hoi,

Even een vraagje. Mijn man en ik zijn verschrikkelijk slecht in afdingen :D Nou vroeg ik mij af hoe jullie dit doen? Hoe beginnen jullie over korting en wat heb je allemaal voor elkaar gekregen?

Was ik wel eens nieuwsgierig naar, wij gaan binnenkort verhuizen en hebben een complete inboedel op het oog. Nou willen we die binnenkort gaan kopen maar zou het natuurlijk wel leuk zijn als we korting zouden krijgen ;) Wie weet wat wij met jullie tips kunnen!

Kom maar op met die tips en ervaringen!!

2. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik lees gezellig met je mee. want als het woord korting als bij ons opkomt krijgen we een rooie kop!!

hadden toen we samen gingen wonen voor ruim 1800 euro aan spullen gekocht in 1 dag bij 1 winkel..durfden echt niet om een euro korting te vragen. stom he!!!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn man is daar zo goed in.. Dus ik zou zeggen: neem iemand mee die het goed kan ;)

Je zou direct kunnen openen met "hmm, dat is een mooie set, maar eigenlijk net boven ons budget. Kan er nog iets af misschien?".
    Of bij witgoed gewoon een printje meenemen van hetzelfde apparaat dat ergens anders goedkoper is. (kieskeurig.nl). En vragen naar de mogelijkheden.
    Bij witgoed werkt ook wel, als je een paar grote dingen koopt, dat je een iets kleiner iets wel gratis kunt krijgen (hier wasmachine €299 +vaatwasser €200, en dan frituurpan 70 en waterkoker 20 gratis).

Als ik mijn man zie, dan is het vooral brutaal zijn. Die vraag gewoon stellen. De verkopers zijn het wel gewend.

4. adi

adi Niet meer actief

Ik ben dan ook zo'n muts hoor. Wij gaan nu shoppen voor een keuken, en dan hoor ik dat mensen 50% korting hebben gekregen. Dan vraag ik hoe je dat dan moet doen? Wat zeg je dan tegen zo'n verkoper?

Ik ben wel achter gekomen dat je soms gewoon brutaal een bedrag moet roepen, en als ze dan niks willen afhalen van de prijs gewoon weglopen uit de winkel. Dan merk je vanzelf of ze het aan je willen verkopen.

Wij hebben deze week een nieuwbouwhuis gekocht en daar 25K van de vaste prijs afgehaald. We hebben gewoon domweg een hele lage bod gegeven, onze aankoopmakelaar wilde niet eens voor ons bellen, want je 'kunt niet' onderhandelen om een nieuwbouwhuis. Wel dus.

Maar over de telefoon ben ik ook beter gebekt dan dat ik zo'n verkoper in de ogen kijk. Daarnaast kan ik beter met vrouwen onderhandelen dan met mannen. Geen idee waarom.

5. Cinnamon

Cinnamon Fanatiek lid

24 jun 2009
    2.478
    0
    36
    Ik ben ook heel slecht in afdingen. Mijn man is er juist heel erg goed in. Hij bepaalt van te voren wat hij maximaal wil betalen en gaat met afdingen daar onder zitten. Zo heeft hij het voor elkaar gekregen onze keuken voor bijna 50% minder te krijgen. Hij doet het zelfs in kleding zaken. Hij gaat 1 a 2x per jaar nieuwe pakken kopen, meerdere tegelijk. Als ze alles hebben opgemeten zegt hij met een stalen gezicht dat hij echt niet de volle mep gaat betalen en toch wel 15 a 20% korting verwacht. En het lukt hem meestal ook nog. Of hij krijgt bv een paar overhemden en stropdassen gratis.
    Bij meubels vraagt hij altijd aan de verkoper wat het kost. Als de verkoper de prijs heeft genoemd geeft mijn man een soort "tegenbod" in de trant van "ik had meer x bedrag in gedachten" meestal eindigt het er tussenin.
    We zijn voor een andere auto aan het kijken en manlief kijkt naar auto's die flink boven ons budget zitten.. Dat praat hij er wel weer af zegt ie;)

6. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Mijn stiefvader is daar ook zo goed in! Nou wij niet hoor..

7. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben er erg goed in :D

Even een voorbeeldje; wij gingen een nieuwe wasmachine en droger kopen, beetje lullen met die verkoper. Wij vertellen dat ze op elkaar zouden komen te staan, zegt hij, oh dan hebben we een heel handig rekje, die plaats je ertussen en dan kun je een plank uitschuiven waar je dan de wasmand op kan zetten. Dus ik zeg, nou dat vind ik superaardig dat ik die van jou erbij krijg, want ja, een wasmachine en droger is een flinke aankoop he?! En dan mijn allerliefste glimlach erbij... begon die verkoper een beetje te lachen en zei, ehm ja maar zo bedoelde ik het niet, maar ik ben in een goede bui vandaag.

En ja, toen ging ik nog even verder proberen... en zei goh, ik zag net een actie dat je bij aankoop van een wasmachine een pakket cadeau krijgt met waspoeder, wasverzachter en rituals producten. Zegt ie ja dat hoort bij een ander merk. Hmm dat is wel erg jammer zeg, dus u bent toch niet in zo'n goede bui.... kijkt ie me aan en zegt.. nou ok, het mag eigenlijk niet maar dan doe ik er ook bij. Jeeeejjjj hihi

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik doe het ook vaak, vooral bij electronica en grote aankopen. Ligt wel een beetje aan de winkel, want bij Ikea hoef je er volgens mij niet aan te beginnen :)

Wat ik meestal doe op het einde, is vragen (met je liefste glimlach) of ze niet iets leuks met de prijs kunnen doen. Of idd zeggen dat je ipv x bedrag meer y bedrag in gedachten had. Je hoeft vaak echt niet eens super hard te onderhandelen om er al iets af te krijgen of iets bij te krijgen.
    En je moet je ook bedenken dat ze je ook dingen willen verkopen en over het algemeen best bereid zijn om te onderhandelen. En als ze nee zeggen, dan is er nog steeds niets aan de hand. Dan zeg je, wat jammer en neem je het voor de oorspronkelijke prijs. (als je echt wilt kun je dan natuurlijk ook doorgaan met wat jammer, kun je dan niet gratis extra garantie erbij doen of iets anders oid).

Gewoon proberen dus :) Toch heerlijk om er iets af te krijgen... haha....

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Oh vraagje aan de gene die niet afdingen: waarom doen jullie dat niet? Wat vind je er zo eng/vervelend aan?

10. mroos

mroos Niet meer actief

Ik ben er af en toe wel goed in. De kunst is om jezelf 'boven' de verkoper te zetten ipv eronder(wat je vaak doet omdat de verkoper er meer verstand van heeft dan jij). Daarnaast probeer ik er bij stil te staan dat ik die mensen toch niet ken dus dat -wanneer ik echt voor lul sta- ik die mensen toch niet meer zie haha.

Ik zeg soms gewoon heel brutaal 'wat kan je van de prijs afhalen?' in electrowinkels kunnen ze sowieso met een marge van 10% spelen, maar als ze dat niet doen krijgen hun winst, maar ze willen het sowieso verkopen dus doen hetv ook wel als je gewoon zegt dat je er wat vanaf wilt. Doen ze het niet dan zeg je okeee, doeii, en ga je naar een andere winkel;).

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vraag meestal gewoon of ze ook nog korting geven, of ze wat met de prijs kunnen doen, als je meerdere producten bij ze koopt, of er dan wat te regelen valt etc. Bij onze keuken bv; een keuken die voor 12000 in de winkel stond maar het was een showmodel-verkoop. Ik zei; mooie keuken, voor 4000 nemen we hem mee. Die jongen met zn baas overleggen... En vooruit, 4000 euro en de keuken staat nu in ons huis :D

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik ben van mezelf niet zo'n brutaal type, maar ik ding wel af hoor, want dat kan je een hoop geld schelen.
    Gewoon zeggen dat als ze een prijs noemen 'wat kunnen we aan de prijs doen' of 'maakt u er maar een mooie prijs van, dan kijk ik of ik het doe'. En dan kun je weer een tegenbod doen.
    Als je meerdere dingen koopt, kun je ook zeggen dat je bijv. 1 ding daarvan gratis wilt.
    Of als ze met hun rekenmachientje in de weer gaan steeds bedenkelijk 'eehm, tja...' zeggen en ze aan blijven kijken, vaak gaan ze dan direct weer met het rekenmachientje verder om er nog meer af te halen en herhaal je dat 'eehm, tjaa' nog een keer. Soms rekenen ze dan wel 3 of 4 x een extra korting. Als ze dan op een bedrag uitkomen zeg je 'ja, oke, maar dan wil ik die kussens (of weet ik wat) er wel gratis bij.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn man is er ook perfect in, soms schaam ik me rot haha.. Hij is niet anders gewend als Turk.

Maar goed, achteraf is het wel heel fijn.. met een hoop geklets en ´Ach kom op!´ en inderdaad wanneer er niet veel meer af kan iets anders erbij eisen kom je heel ver.

14. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik durf dat echt niet, krijg meteen ene rooie kop. Die prijzen hebben ze niet voor niks denk ik dan.
    Maar denk dat ik het toch maar een keer ga proberen. Niet geschoten is altijd mis.

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat is de instelling! Gewoon proberen :) Gewoon vriendelijk blijven, dan komt het echt goed. Ben benieuwd :)

16. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    wij doen het zelf ook hoor, als de winkel het toe laat.

Maar moet zeggen, ik werk zelf ook in een winkel. En als ik dan uitleg dat het bij ons zo niet werkt laagste prijsgarantie enz enz. Dan blijven sommige mensen maar door zeuren, maar het antwoord blijft hetzelfde. Dus het moet ook een keer klaar zijn vind ik.

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wij hebben echt heel veel van ons bed af gekregen.
    Ons geluk, wij waren niet op zoek maar kwamen echt alleen kijken.
    We zijn tot 2x toe de zaak uitgelopen en tot 2x toe haalde ze ons terug..stumpers :D

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    bij watvoor winkels dingen jullie af dan???
    Ik heb het idee dat dat alleen kan bij een kleine winkel, dus niet van een keten.

Wij hebben onze banken bij de trendhopper gekocht en daar kon echt niks af.
    We gaan binnenkort een bed kopen en een vaatwasser, kunnen we hierop afdingen dan?

19. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Onze bank komt van de seats en sofa's en daar lukt het afdingen heel makkelijk. Wij hadden een leren bank van 1000 voor 600 euro. Heel lang staan twijfelen en dan nog dat pakket wat je erbij krijgt in korting omgezet.
    En de keuken bij de Brugman keukens, hadden een berekening laten maken en hij kwam uit op 6000 euro incl apparatuur. Aangegeven dat het model wat er stond 3000 euro was incl apparatuur en onze opstelling leek er redelijk op. Dus uiteindelijk ook voor die prijs meegekregen.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    BCC, Media markt oa

Deel Deze Pagina