@ sundew: ik zag net al je topic inderdaad, kan je niet echt goed advies geven gezien mijn eigen dilemma, haha. Het argument van een baby moet leren alleen te slapen, heb ik hier ook veel gehoord inderdaad. Of het klopt geen idee. Voor mijn gevoel niet, want als een baby dat moet leren, kun je dat volgens mij beter leren als hij wat ouder is en vertrouwder is met zijn omgeving. Als baby daar met 3/4/5/6/7/8 maand moeite mee heeft, dan denk ik dat hij daar ook moeite mee zou hebben als pasgeboren baby. Maar ja, dat is echt mijn gevoel/idee en nergens anders op gebasseerd... Wat betreft de kinderopvang daar zou ik me ook minder zorgen over maken, want dan slaapt de baby ook niet alleen, maar met allemaal andere baby's en ook met leidinggevende om zich heen (toch?). Aan de andere kant, als baby zo moeilijk in slaap komt als wat jij vertelt, dan zou ik ook echt niet weten wat ik zou moeten doen. Al die tegenstrijdige en/of niet duidelijk onderbouwde adviezen, helpen in ieder geval niet echt...
Straks naar je kindje kijken en je eigen gevoel volgen. Hier een prikkelgevoelig kindje en in de box slapen lukte niet. Wij wonen gelijkvloers dus ze sliep in de wieg een aantal meter verderop, in de draagdoek of als ze onderweg in slaap was gevallen dan lieten we haar in de wagenbak liggen tot ze weer wakker werd. Hier merkte ik vooral dat ze overprikkeld was doordat ze heel onrustig ging drinken, moeilijk in slaap kwam, hazenslaapjes deed, met haar armpjes ging maaien en meer ging huilen. Ze is nu ruim 5 maanden en slaapt nog bij ons op de kamer. Wieg staat tegen mijn kant van het bed aan. We vinden het heerlijk! Overdag slaapt ze sinds ze 3 maanden is op haar eigen kamertje in het ledikant. Eerste periode heb ik haar meestal geholpen om in slaap te vallen door bij haar te blijven of ze viel aan de borst in slaap. Heb daar ook veel verbaasde en soms negatieve reacties op gehad (vooral van de oudere generatie). Ze valt nu meestal prima zelf in slaap als ik haar moe in bed heb gelegd en nadat ze even heeft liggen spelen en zo niet dan ben ik er. Volg je gevoel!