voorkeurshouding

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by blupje, Oct 12, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. blupje

blupje Fanatiek lid

Dec 23, 2005
    1,074
    0
    0
    Ik ben er eens op gaan letten en mijn dochtertje van 5,5 week ligt heel vaak met haar hoofdje naar rechts.
    Ik probeer al vanalles speeltjes aan de linkerkant, haar hoofdje naar links draaien, maar het helpt niet! Zelfs als ik haar hoofdje in haar slaap omdraai, draait ze weer terug.
    Ze draait zich juist naar de kant waar geen licht vandaan komt, dus het bedje omdraaien heeft ook niet zoveel zin.
    Ik leg haar nu overdag (als ik erbij ben) maar af en toe op haar linkerzij, zodat ze geen plat hoofdje krijgt rechts, maar dat is natuurlijk ook niet echt een oplossing.

Wat zou ik nog meer kunnen doen?

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hallo,

Een paar keer per dag blijven stimuleren met speeltjes, geluiden etc aan de niet-voorkeurskant. Misschien toch proberen om het bedje eens anders te zetten. Mocht je flesvoeding geven dan je dochter zo vast pakken dat ze verplicht is om vanaf haar niet-voorkeurskant je aan te kijken. (Met borstvoeding gaat dit niet)
    Op de commode zo neer leggen dat ze ook hier via de niet-voorkeurskant naar je toe moet kijken.
    Soms is het ook zinnig om de box te verplaatsen. Hang in ieder geval speelgoed aan de niet-voorkeurszijde en laat daar ook eventueel geluid vandaan komen. Ga zelf ook aan die kant zitten.

Soms is echter hulp van een kinderfysiotherapeut nodig. Bij twijfel altijd overleggen met een arts of het CB.

Ilja

Share This Page