Onze kleine man is bijna 2 jaar. En al 2 jaar rijden wij van de ene stad naar de kinderopvang in de andere stad en weer terug naar de ene stad ivm werk. Dit doen wij 1a2x in de week. Dat betekent een uur eerder van huis en een uur later thuis. Op zich zijn wij ook best tevreden over de kinderopvang met hier een daar een kanttekening. Hij gaat blij heen en gaat ook bij weer mee naar huis. Maar ons begint het zo langzamerhand op te breken. Helaas is er qua kinderopvang bij ons in de stad nog altijd geen plek en staat hij al 2 jaar op een wachtlijst. Maar nu is bij ons om de hoek onverwachts een plekje vrijgekomen bij een gastouder. Wij blij! Want het scheelt zo ontzettend veel. Maar daardoor slaat ook de twijfel toe. Waarom? - bij de kinderopvang is een groep gericht op peuters waar hij straks heen zou gaan. - hij kent de leidsters daar. - hoe groot zou de overstap van gastouder naar basisschool gaan? - zouden wij hem dan nog apart aan moeten melden voor peuterspeelzaal? Benieuwd dus naar ervaringen van ouders waarvan de kinderen van gastouder naar basisschool gingen. Ik hoor het graag!
Hier zijn de kinderen altijd naar de gastouder gegaan dus geen ervaring met overstappen, maar voor 2 jaar zou ik het zeker de moeite vinden! En daarbij zoveel voordeel in reistijd, stuk beter toch?! Ik zou gewoon eens met de gastouder in gesprek gaan en vragen hoe zij de dagen invult met kindjes van verschillende leeftijden enz. Hier zijn ze inmiddels 5 en 8 maar de middag dat ze bij de gastouder komen hebben ze het nog steeds prima naar hun zin. Ik vind juist het huiselijke zo fijn. En of je je zoontje nog naar de peuterspeelzaal doet is natuurlijk aan jezelf, dat is geen verplichting. Hier hebben we het wel gedaan, ze kwamen 1 dag per week bij de gastouder, soms een dag extra (onregelmatig werk) en dan vanaf 2,5 jaar 1 ochtend peuterspeelzaal en vanaf 3 jaar nog een ochtend erbij. Bij allebei was er niet direct 2 ochtenden plek. Oh ja vraagt nog naar ervaring over heen en weer naar school. Dat was bij ons aan de orde toen de oudste ook bijna zelf naar school ging, ervoor had ze volgens mij alleen jongere kinderen. De jongste ging wel van kleins af aan mee heen en weer. Of wandelend of in de bakfiets. Slaapjes werden daar dan wel wat omheen gepland maar goed dat had ik zelf ook. Misschien wel handig om te kijken of je zoontje tzt ook naar die basisschool zou gaan of dat het een ander zou worden en hoe je dat dan zou combineren? Anders moet je tegen die tijd misschien weer wisselen van opvang.
Hier met R. ervaring van een gastouder naar basisschool. Zij is 1,5 jaar bij een gastouder geweest voor 2 dagen in de week. De overgang voor R. zelf ging heel soepel, nu is ze sowieso wel een makkelijk meisje dus dat scheelt wel. Haar meester kon wel meteen vertellen dat zij niet op een peuterspeelzaal heeft gezeten. Er zijn toch dingen die ze op een peuterspeelzaal (en wellicht ook een kinderdagopvang) wel leren maar bij een gastouder niet omdat dit in een huiselijke omgeving is. Bijv: Zitten in een kring en wachten op je beurt. Ik zou zeker de stap nemen van de kinderopvang naar een gastouder maar hem ook naar een peuterspeelzaal doen. Nu zwanger van onze 3e dochter en zij gaat óók naar een peuterspeelzaal tegen die tijd.
Overstappen: geen probleem bij 2 jaar dus dat zou ik doen. In geval gastouder: vriendinnen met kinderen bij gastouders deden dat wel omdat er vaak een moment kwam dat ze 2-3 waren en er geen of minder kindjes in dezelfde leeftijdscategorie waren - en ze wat wilde oefenen met het “groep/school” effect. Dus dat is wel een optie denk ik.
Ik als gastouder doe wel vanaf 3 jaar een voorbereiding op school. Dus fruit eten op stoeltje. wat knutselwerkjes wat aansluit bij kleuters. Maar niet alle gastouders doen dat weet ik dus overleg even met de gastouder en anders zou je nog kunnen kijken of ze naar psz kunnen een ochtend
Mijn dochter is altijd 3 dagen bij de gastouder geweest. Vanaf 3,5 jaar 2 ochtenden psz. De gastouder haalde haar daar op. Zit bij haar aan de overkant. Maar mijn dochter ook echt die uitdaging nodig en ze was ook toe aan school. Elke gastouder is verschillend. Dus zou gewoon kijken of het klikt en op 1 lijn zit. Ik vind het fijn 1 vertrouwd gezicht. Naast 2 vaste vrijwilligers en gaar man die soms mee helpt. Mijn gastouder is heel lief en flexibel. Zij volgt het kind. Er is duidelijkheid, structuur en regelmaat. Er wordt veel gespeeld binnen en buiten. Maar er wordt weinig echt geknutseld (alleen rondom feestdagen) en op stap gegaan. Mijn gastouder doet kinderen tot 12 jaar. Maar een vriendin van mij is ook gastouder. En die gaat veel met de kinderen naar buiten, of een keer naar de kinderboerderij/binnenspeeltuin etc. Zij werkt echt met thema's en er wordt veel geknutseld. Zij heeft kinderen van 1 tot 4 jaar.
Het verschilt enorm per gastouder. Net als 3musketierseneengirl bereid ik de peuters ook voor op school. Zowel met activiteiten/uitdagingen, maar ook motoriek (knippen), zelfredzaamheid en leren wachten etc.
Ik zou het lekker doen hoor! wellicht kun je nog ergens een ochtend psz doen mocht je je zorgen maken over straks richting in een groep komen? Hier is de oudste met 3 gewisseld van kdv naar go zijn broertje was toen 1 en dat ging heel goed! Onze jongste is nu met 1 van go naar kdv gewisseld en gaat ook super goed! Ook overgang van go naar basisschool is erg goed gegaan! Enige waar ik over twijfel is of bij de oudste zijn hoogbegaafdheid eerder opgemerkt had kunnen worden als we hem op kdv hadden gehouden....maar goed dat is koffiedik kijken!