Baby overleden door fouten ziekenhuis

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door butterfly1984, 10 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

In het Westfries Gasthuis in Hoorn is een baby kort na de geboorte overleden door fouten van het medisch personeel. Er is aangifte gedaan tegen de gynaecoloog.

(Novum) - In het Westfries Gasthuis in Hoorn is in mei een baby kort na de geboorte overleden door fouten van het medisch personeel. Dat blijkt volgens een woordvoerder van het ziekenhuis uit onderzoek onder leiding van het UMC Utrecht.
    Het ziekenhuis heeft maatregelen genomen om herhaling te voorkomen, maar de verantwoordelijk gynaecoloog is gewoon aan het werk. Hij voelt zich er volgens de woordvoerder wel rot over, maar heeft een goede staat van dienst en is niet als enige verantwoordelijk. De verloskundige zit wegens het incident ziek thuis.
    Het kind overleed na de bevalling door een opeenstapeling van fouten, bleek uit het onderzoek. Zo was de samenwerking van het medisch team onvoldoende, werd essentiële informatie niet overgedragen, was het medisch dossier onvolledig en kwam een keizersnede te laat. Daarbij zou het hele medisch team in de fout zijn gegaan.
    Volgens het ziekenhuis ging het om een risicovolle bevalling, omdat de moeder aan zwangerschapsdiabetes leed en klein van stuk is. Ook kreeg ze bij een eerdere bevalling al een keizersnede. Daardoor ontstaat littekenweefsel in de buik dat een nieuwe keizersnede kan bemoeilijken. Al deze informatie was niet doorgegeven.
    De ouders hebben aangifte gedaan bij de politie. De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft ook een onderzoek ingesteld naar de gebeurtenissen. Het ziekenhuis wil niet vooruitlopen op de uitkomsten van dat onderzoek en de eventuele gevolgen van de aangifte, maar laat weten dat er indien nodig alsnog wordt opgetreden.
    Het ziekenhuis voert jaarlijks ongeveer 1200 medische bevallingen uit. Daarbij zou zelden iets misgaan, maar een reeks fouten als deze is volgens het ziekenhuis uniek.

2. HappyLuna

HappyLuna Fanatiek lid

11 jun 2007
    1.069
    0
    0
    Noord-Holland
    Wat erg voor de ouders :(

Ik ben zelf ook 2x in dit ziekenhuis bevallen....

3. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Jeetje wat verschrikkelijk voor de ouders zeg :(
    Er zijn wel heel veel fouten gemaakt zeg.

4. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Is dat die bevalling dat het kindje via de litteken geboren is omdat de moeder naar huis is gestuurd met weeën?

Brrr krijg gelijk weer kippenvel!

5. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    :$ jeetje wat erg zeg voor de ouders :(

6. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    :$ arme ouders :(

7. mendie

mendie Fanatiek lid

14 jan 2009
    1.645
    0
    0
    den haag
    he getsie :( heel erg dit zeg

8. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    heftig zeg....

9. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    wat erg zeg..:(

10. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Bah... hoorde het vandaag elk uur op het nieuws op de radio.. bah... kippenvel krijg ik hiervan.. hoorde net van mijn hubbie dat dit de 2e keer al van die gyn was... verschrikkelijk..

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Welk verhaal bedoel je precies?

Jammer dat ze niet kenbaar willen maken wat de fouten precies zijn geweest. Overigens heeft het ziekenhuis zelf een onderzoek ingesteld, wat ik dan wel weer zeer correct vind (en natuurlijk zoals het hoort). Maar wel echt vreselijk. Al vind ik het moeilijk oordelen zonder de situatie te kennen :)

12. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Hmm ik was een reactie aan het typen, maar misschien is het beter om dat niet te doen. Niet omdat ik dat niet wil maar omdat het verhaal mij nogal verontrustte en ik het maar beter kan laten!

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

wat sneu zeg..:x

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    och die arme mensen!

Je zou zo een gyn toch wat aandoen! En dan gewoon door gaan met werken maar hij voelt zich wel rot... nou dat mag ook wel! :(

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nu ben ik wel benieuwd ;) Je mag het me ook pb'en ;)

16. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Wat erg voor die ouders! :( dit is echt verschrikkeijk voor ze! hoop dat die Gyn wel de juiste straf hiervoor krijgt! :x

17. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Hoorde net dat het ziekenhuis hem niet ontslaat, zelfs geen schorsing, niets. Dit omdat hij een erg goede staat van dienst zou hebben. :(
    (En omdat het een optelsom van vele fouten is geweest, iedereen heeft grove fouten gemaakt) Fijn idee, voor geen goud ging ik daar nog bevallen!

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb maar half geluisterd, maar dacht dat dit ging over de gynaecoloog waarvan nog niet is bewezen dat die gene fouten heeft gemaakt? Maar nu ik dit zeg zou het goed kunnen dat ik het gewoon verkeerd heb verstaan.

Er zijn in ieder geval 2 baby's overleden waarvan van de ene duidelijk is dat er fouten zijn gemaakt, en van de andere juist niet.

19. kimmetje55

kimmetje55 Actief lid

7 mrt 2007
    429
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    prov groningen
    tja, constant op het nieuws.. zal je maar gebeuren he! verschrikkelijk :(

20. 4days

4days Niet meer actief

Het zal maar je kindje zijn... :( :( :(