Je weet dan toch dat die melk vooral water is met een ietsje rijst/quinoa/haver etc? Gewoon logisch nadenken en je begrijpt dan dat dat voor níemand een volwaardige voeding is, en al helemaaaaal niet voor een baby.
Nou ik denk zelf dat het tegenwoordig minder is dan vroeger en dan met name bij jonge babies. Ik heb mijn zuigelingenboemje er eens op nageslagen en mijn ouders kregen met 4 maanden al het advies van het cb om mij een geprakte liga met roosvicee te geven. En dan heb ik het over halverwege jaren '70. Zulke adviezen krijg je nu gelukkig niet meer . En ik denk dat er nu gewoon meer media aandacht is. Alternatieve types zijn er altijd al geweest .
Volgens mij begrijp je me niet goed... ikreageer deop her stuk dat ik ook quote waarin iemand benoemde dat een eigenaar van een natuurwinkel er kennis van heeft en (dus) beter moet weten. Waarop ik me afvraag waarom men denkt dat een eigenaar van een natuurwinkel er ook meteen meer kennis van zou hebben dan een ander?
Ik vind het überhaupt gevaarlijk (juist met dit soort risico's) dat plantenvocht 'melk' wordt genoemd. Planten geven geen melk! En de drankjes zijn heus wel heel gezond en prima voor een kind als vitaminebron, maar het risico is te groot dat veel mensen totaal niet begrijpen dat het geen vervanging is voor mensen- of dierenmelk voor een zuigeling.
Ik verwacht toch dat een eigenaar van een natuurvoedingswinkel weet dat die 'melk' 98% water is dus vrijwel geen voedingsstoffen bevat.
Helaas is geen enkele bevoegdheid of kennis nodig om een natuurwinkel te starten. Dat blijkt maar weer. De verkoopster in een natuur'apotheek' bij ons in het dorp heeft bijv totaal geen kaas gegeten van probiotica. Terwijl ze er schappen vol mee heeft staan. Het ergste was dat ze dat niet toegeeft, maar hele rare adviezen geeft aan mensen. Ze probeerde mij te overtuigen dat ik probiotica niet naast antibiotica moest geven aan mijn peuter, maar in plaats van.
Heeft dan niemand van jullie van die extreme types in haar omgeving die de hele dag bezig zijn met "gezond" eten? Ik heb er een aantal en die hebben er werkelijk een dagtaak aan. Denk dan bijvoorbeeld aan iemand die iedere dag 7 eieren eet, maar alleen het eiwit (of eigeel ik vergeet dat altijd). Of iemand die pertinent thee van Pickwick en Lipton weigert, omdat dat slecht voor haar zou zijn. En zo hebben ze hun eigen dieet voor iedere maaltijd samengesteld waar ze zich strak aan houden. Nu ben ik de eerste om toe te geven dat supermarkt voedsel gezonder kan, maar het andere uiterste is ook niet goed. En mensen met deze hobby zoeken elkaar op, het is fijn als je niet gek aangekeken wordt voor iets wat jij zo belangerijk vindt dat je er een dagtaak aan hebt. Daarom denk ik dat er bij niemand in de omgeving alarmbellen zijn gaan rinkelen, deze ouders waren voor hun omgeving zo bewust met voedsel bezig, dat het waarschijnlijk niet eens bij diezelfde omgeving is opgekomen dat ze hun kind feitelijk aan het uithongeren waren, dat deze ouders zo dom konden zijn, want ze wisten zoveel van voedsel (dachten ze). Ik vind het een in en intriest verhaal waarbij er alleen verliezers zijn. Op basis van dit verhaal zou je willen dat iedere ouder verplicht kan worden minstens eens per drie maanden in het eerste levensjaar van een kind een professioneel zorgverlener te zien. En als ouders dan het consultatiebureau links willen laten liggen (of de vergelijkbare Vlaamse variant), dan zouden ze verplicht moeten kunnen worden hun kind eens per 3 maanden te laten wegen en meten bij bijvoorbeeld hun huisarts of de wijkverpleegkundige.
@Berte Ik ben ook zo iemand die weigert Pickwick-thee te drinken en veel met voeding en gezondheid bezig is, hoor. Maar ik zou mijn toekomstige kind nóóit op die manier in gevaar brengen. De ouders uit dit verhaal zijn gewoon doorgeslagen, net zoals de ouders die hun kindje van 1 cola te drinken geven. Dat is allebei ontzettend ongezond (en soms dus gevaarlijk). Je kunt best op een gezonde manier met gezond eten bezig zijn .
In mijn klapper staat ook, bv en pruim vanaf 3 maanden en een maandje later wordt er liga bij geprakt. Ook kreeg ik bijna meteen na geboorte een flesje suikerwater omdat ik een grote baby was. Dat was het geldende advies in 1980. Als je dat vergelijkt met het voedselintroductieschema van Kleintjes, dat ligt echt mijlenver uit elkaar.
@nizzie86 Wat ik al zei, de uitersten zijn niet goed. De thee was maar een voorbeeld. We zijn het er in ieder geval helemaal over eens dat deze ouders waren doorgeslagen.
Nee dat snap ik ook nog wel... Hier staat niet dat ze medewerker zijn maar dat ze zelf zo'n winkel runnen. Dam mag je er toch wel een kléin beetje van uit gaan dat ze weten waar ze over praten. Vind je niet?
Als ik even kijk naar de natuurwinkels waar ik kom, is het helaas negen van de tien keer zo dat de eigenaars absoluut heel veel van alle producten afweten die ze verkopen ('Ja, deze honing is koudgeslingerd en ongefilterd,' 'Nee, de havervlokken zijn niet glutenvrij,' etc.), maar niet over de gezondheidseffecten ervan. Dat is echt een vak apart.
Aha. Ja ik kom zeer zelden in die winkels. Maar we zijn zelf aam het oriënteren op een concept en dan zou ik toch wel zoveel mogelijk willen weten over de producten die we zouden verkopen. Maar alles is misschien ook weer wat veel..
@Marihi maar dat is precies wat @nizzie86 zegt. Ze kennen hun producten wel, maar verwachten dat ze ook de juiste kennis rondom gezondheid hebben is een tweede. Je kan van een winkelmanager niet verwachten dat jij ook nog dokter en dietist is. Ik ven met je eens dat kennis dat plantaatdige melk geen zuigelingenvoeding is, redelijk basaal is. Maar ik denk dat juist het feit dat iedereen denkt voedingskennis te hebben en iedereen wat andrrs roept bijdraagt aan deze verwarring. Hoe kan ik vertrouwen dat jij wel de kennis hebt als er ook dit soort types zijn?
Zo triest . Eigenlijk iedereen weet toch dat óf borstvoeding óf zuigelingenkunstvoeding is? Overal staat aangegeven dat elke andere vorm van zuivel geen bv/fv mag vervangen en sojamelk ed is helemaal geen zuivel. Arm kindje moet zich toch zo naar gevoeld hebben
Ach, wat verschrikkelijk verdrietig. Arm kindje. En bizar dat omstanders niet aan de bel getrokken hebben. Een kindje van 7 maanden die 4 kilo is, dat valt toch op zou je zeggen... Maar wat ik me dan wel weer vraag in ht kader van babyvoeding.. als je volledig veganistisch bent, drink je ook geen melk. Zo ken ik een gezin wat alleen amandelmelk drinkt. Wat als je kindje borstvoeding niet accepteert/drinkt; hoe staan veganistische ouders dan tegenover flesvouding? In fv zit toch 'dierlijke' melk?