Tekort aan kraamverzorgenden

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door HvO, 5 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvO

HvO Niet meer actief

https://www.ad.nl/ad-werkt/sorry-de-kraamverzorger-is-elders-harder-nodig~a1b8b8ee/

Vind dit toch best wel “schrijnend” om te lezen. Aangezien de hulp van de kraamverzorgende in mijn ogen toch echt een essentieel onderdeel is van de kraamperiode. Hopelijk komt er een “oplossing”.

Lijkt mij ook best zwaar om twee gezinnen tegelijk van de juiste zorg te voorzien als kraamverzorgende. Of zien dat mensen eigenlijk net ietsje meer zorg nodig hebben en het misschjen niet kunnen bieden.

2. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik werk voor een grote kraamzorgorganisatie en ook bij ons is er een flink tekort.
    Het beroep is niet meer populair onder jongeren en de onregelmatigheid / onzekerheid is voor jonge moeders vaak niet te combineren.
    Hier vergrijzen we al jaren en er gaan meer dames met pensioen dan dat er nieuwe collega's bij komen.

In mei hebben we moeten besluiten om de kraamzorguren in 7 dagen te geven ipv in 8 ( mits verantwoord) en ik sluit niet uit dat dat vanaf juli tm september ook weer nodig is.

HvO vindt dit leuk.
  3. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Niet helemaal on topic maar zeker in het verlengde. Hier is de kraamafdeling van het ziekenhuis onlangs tijdelijk gesloten vanwege onderbezetting en het niet kunnen garanderen van de veiligheid. Ik ben benieuwd of tijdelijk ook echt tijdelijk gaat zijn... Ze hopen van het najaar weer open te kunnen maar vraag het me af.

Als er hier een tweede komt zou ik dan ipv 5, 40 minuten naar het ziekenhuis moeten rijden. Nu weet ik dat dat voor veel vrouwen sowieso al geldt maar ik baal er stiekem toch wel van.

HvO vindt dit leuk.
  4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.606
    8.357
    113
    Vrouw
    Als de controles van moeder en kind via de verloskundige zou kunnen zou er minder kraamzorg nodig zijn. Die minimale aantal uren hebben wij nog niet vol gemaakt.

Aardbeitjes en HvO vinden dit leuk.
  5. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Dit is niet uniek voor de kraamzorg natuurlijk. In de volledige zorgsector is er gewoon een zwaar tekort aan medewerkers. Niet gek gezien de slechte werkomstandigheden en veel te lage salarissen.

lies276, Louise11110, mutskuh en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    of gewoon alleen moeder en kindzorg. 2-3 uur per dag. persoonlijk vindt ik het echt onnodig dat een kraamverzorgster de hele dag hij een gezin is en huishoudelijke klusjes doet. Ik vind dat iets wat je zelf best kan regelen binnen de familie of zo. uitzonderingen daar gelaten die dat niet hebben.
    ik werk in de thuiszorg en daar wordt van familie verwacht dat ze meehelpen als client dingen niet meer kunnen. dus de was, boodschappen, huishouden enz.
    wij kunnen ook niet uren bij een client blijven die het nodig heeft. zoals bijv een dementerende. waarom dan wel bij een kraamgezin? in het buitenland hebben ze ook geen kraamverzorgenden. mag je het ook zelf uitzoeken met familie.

ik ben alleenstaand en had bij de 1e recht op volledig uren en extra uren ivm alleen zijn en totaal ruptuur. sorry, vond het onzin. veel dingen kon familie opvangen. visite, boodschapjes,wasjes, bed verschonen enz.
    bij meeste gezinnen is nog een vader in beeld, dan kan die best wat doen...
    kraam en vlos hebben de controles gedaan en kraam ging steeds eerder weg omdat er weinig te doen was/ik het ook niet nodig vond.

bij de 2e bevalling had ik een peuter van net 2 en alleen de moeder en kindzorg. controles, meeste trouwens door de verloskundige gedaan, bed verschonen, evt kijken bij voeding en weg. ze is toen nog geen 2 uur per dag geweest.
    prima te doen. deel huishouding beef liggen, jammer dan. en deel door familie

amdaa vindt dit leuk.
  7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ik zou mij graag willen omscholen, lijkt mij een heel mooi beroep. Maarja die werktijden/dagen en onverwachte roosters dat is gewoon niet te combineren met een gezin. Als ze daar wat aan kunnen doen school ik mij zo om.

HvO vindt dit leuk.
  8. Flowerr

Flowerr Bekend lid

20 feb 2014
    670
    124
    43
    Vrouw
    Alsof ik het zelf geschreven heb! Ik roep al jaren dat het mij zo'n leuk beroep lijkt maar de onregelmatigheid... Werk nu ook wel onregelmatig maar ik plan alles zelf.

HvO vindt dit leuk.
  9. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    Buiten dat de familie veel over kan nemen ben ik wel van mening dat ouders dingen geleerd wordt. Zoals een vrouw in Duitsland 5 dagen in het ziekenhuis verblijft om verzorgd te worden.

Een aantal jaren geleden is er hier bijna een kindje overleden in dorp omdat ouders midden in de nacht het ziekenhuis moesten verlaten en de kraamzorg in de ochtend pas kwam. Deze ouders wisten niet dat er kruikjes gemaakt moesten worden en wat het precies aan heeft. ... kindje werd met een temp van 35 graden in coma aangetroffen de volgende ochtend.

Minder uren kan ik snappen, maar Hulp bij het uitvinden van hoe om te gaan met een baby vind ik absoluut noodzakelijk.

Champetter, Bubblez, Ysabella en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. HvO

HvO Niet meer actief

Sowieso vind ik thuiszorg niet echt te vergelijken met kraamzorg. Thuiszorg gaat vaak om een blijvende vorm van zorg. En kraamzorg is maar van korte duur.

En wat hierboven ook wordt gezegd. Sommige ouders hebben toch wel hulp nodig in bepaalde dingen met de baby. Wij dachten ook “alles” te weten. Maar je wordt soms zo overrompeld door alles dat je in één klap alles lijkt te zijn vergeten. En dan hadden wij ook nog eens een baby met moeilijke start en extra zorgen.

En dat er geen kraamzorg is in het buitenland is een dooddoener. Omdat ze het daar niet hebben moeten we het hier ook niet meer hebben?

Ysabella, lies276 en Flamingooo vinden dit leuk.
  11. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Een collega van mij dacht/denkt erover om zich te laten omscholen, maar zij is echt afgeknapt op het salaris... zij kan haar huishouden (alleenstaande ouder) gewoon niet draaien op die uurlonen (bedragen die ik hoorde schrok ik ook echt van...)

12. jessiejz

jessiejz Actief lid

19 apr 2013
    294
    70
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Dus je wilt dat er nog meer mantelzorgers komen die overbelast raken? Dat is wat ik zie en ook ik werk in de thuiszorg.
    Hier ouders die helpen waar ze kunnen, maar zelf ook ziek zijn. En waar ik met periodes mantelzorger van ben. Broers/zussen/vriendinnen werken, zelf net een kindje of wonen een paar uur rijden van ons vandaan. Waarvan ook een aantal mantelzorgers zijn.

Ik vond het juist prettig, had een totale black out ivm het verantwoordelijkheids gevoel, dochter met een moeilijke start en ook nog psychisch een flinke deuk opgelopen dat de kans enorm groot was dat mijn dochter in mijn buik zou overlijden omdat mijn lichaam de zwangerschap niet trok.

En huishouding blijft liggen? Fijn een kraam die elke dag stofzuigt ivm giga allergie, die de wc schoon houd omdat ik bekend ben met snel infecties bij wonden, fijn zon kraam die mij alles heeft geleerd maar mij ook mentaal heeft ondersteund. Fijn zon kraam die ook mijn partner, die bang was alles fout te doen bij onze dochter, alles heeft geleerd en de tijd ervoor kon nemen.

Ysabella, Athina, Syane en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    @Damay77

Onze kraamverzorgende was fel tegen maar 3 uur per dag, omdat ze bang was dat hierdoor doden zouden vallen. De eerste week kunnen er aangeboren afwijkingen aan het licht komen, een kraamverzorgende heeft tot taak om hierbij zo snel mogelijk door te verwijzen. 3 uur is maar heel kort een alerte, wakkere baby, 8 uur zijn meerdere meetmomenten.

En vergeet de borstvoeding niet.

De tijd die dan over is kan aan het huishouden worden besteed.

Mijn schoonzusje is met 3 dagen oud dood in haar wiegje gevonden, nu zijn we meer dan 40 jaar verder en is mede door de kraamverzorgende de babysterfte een heel stuk minder geworden.

Ysabella, lies276, Amberxx en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ik kon het helaas 8 jaar geleden niet meer combineren met de kinderen (toen 2) en de onregelmatigheid.
    Had enkel een gastouder als achterwacht maar die had ik voor de avond en nacht niet. En mijn ouders kon ik ook niet ermee belasten ivm hun eigen werk.

Mis het beroep nog steeds.. helaas terug in de ouderenzorg maar de salaris belachelijk laag

15. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    Wat balen!

Veel instanties hebben nu wel partus dienst of gezinszorg. Bij de gezinszorg werk je enkel overdag. De enige onregelmatigheid is nog de wacht dagen. Dan kan het voorkomen dat je om 15 uur nog een gezin op moet starten.

lies276 vindt dit leuk.
  16. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    straks met een pasgeborene erbij en een vriend die onregelmatig werkt helaas komende jaren niet haalbaar..
    zeker niet als je dan vanaf 15.00 geen oppas hebt oid..

17. Betsy

Betsy Niet meer actief

Maar in het buitenland sta je niet 4 uur na je bevalling weer buiten. Dan blijf je een paar dagen in het ziekenhuis en word je verzorgd/ondersteund. Dus die vergelijking gaat niet op.

Ik had zelf volledige uren aangevraagd ivm eerste kindje en kans op moeilijke bevalling. En uiteindelijk heb ik na 2 dagen ziekenhuis nog 5 dagen 2x 1,5 uur kraamzorg gehad. ‘S morgens en ‘s middags. Want ook mijn kraamverzorende moest een 2e gezin draaien ivm grote drukte. En dat ging prima omdat mijn man thuis was en ik geen borstvoeding gaf. Maar echt relaxed was het niet, zeker door de indeling van tijd.

18. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik had bijna een leger aan (schoon)familie om mij heen; moeder, schoonmoeder, tantes, nichten... ik was blij als de kraam naar huis ging en stuurde haar ook regelmatig weg na 1,5 uur.

Niet iedereen heeft zoveel hulp of kan zoveel hulp inschakelen, dan is de kraamverzorgster wel fijn. Aan de andere kant kunnen ze wel bekijken wat praktisch is per gezin.

Wij woonden eerder op een flatje met 2 slaapkamers en een mini douche. Ik had geen moeilijke baby’s, juist heel tevreden baby’s. Amper iets te doen in huis, aangezien mijn vriend en schoonmoeder hielpen. Wat moet zo’n kraam dan de hele dag?

Wat ik bedoel te zeggen is dat ze, nu er tekort is, de hulp efficiënter zouden kunnen inzetten.

19. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Wat mij heel erg tegenviel was 8 dagen 8 uur achter elkaar werken.. en met een beetje geluk had je min uren door je wacht dienst en had je maar 2 dagen tussendoor vrij. Vond dat echt onmenselijk en niet vol te houden zeker niet als je een gezin heb

lies276 en Springboon vinden dit leuk.
  20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.229
    113
    Ze zouden misschien beter kunnen kijken naar wat de woonsituatie is en wat echt nodig is qua zorg. Met een groot netwerk heeft iemand misschien minder uren nodig.

Hier heb je trouwens ook een speciaal bevallingsteam. Dat zijn andere kraamzorgemden dan de LA die overdag in het gezin komt. Kiezen er speciaal voor en hebben extra training.

Ik zou er niet aan moeten denken mijn zorg door bekenden te laten doen. Of dagen verplicht in een ziekenhuis (nog los van de zeer hoge maatschsppelijke extra kosten!). Juist fijn om in je eigen omgeving te herstellen.

Denk dat veel mensen de echte zorg en het medische deel onderschatten. Een kraamzorg is geen huishoudster..

Deel Deze Pagina