Baby overstuur KDV

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Jonon, 10 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Dames,

Ons meisje (18 weken) gaat sinds deze week 3 dagen naar het KDV.
    Elke keer als ik met haar thuis kom is ze helemaal overstuur. Ze heeft rode ogen van het huilen. Ze huilt s' avonds zoveel dat ze geen stem meer over heeft. Echt heel sneu en hartverscheurend.

We denken dat het heeft te maken met alle nieuwe geluiden, de nieuwe omgeving en dat wij niet in de buurt zijn.

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe kunnen we het makkelijker voor haar maken? Hoe lang duurt het wennen op het KDV?

Liefs

2. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Heeft ze wel rustig een paar keer een paar uurtjes kunnen wennen aan het KDV? Of gaat ze nu in een keer 3 lange dagen naar het KDV? Kan me voorstellen dat het dan nogal overweldigend is. Zijn toch wel erg veel nieuwe prikkels allemaal.

3. tuc

tuc Niet meer actief

het heeft zeker meer tijd nodig dan een week. Meestal wel een aantal weken. Zou proberen het thuis zo rustig mogelijk te houden, niet meer te veel verwachten van haar, lekker eten en naar bed.

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Hier gingen beide meiden vanaf 3 maanden 3 dagen per week naar de opvang. Ging meteen goed.

Wat zegt de leidster over hoe het gaat? Herkennen ze de signalen van je meisje wel goed? Wordt ze op tijd op bed gelegd? Krijgt ze op tijd haar voedingen? Laten ze haar huilen?

5. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Mijn zoontje gaat sinds hij 4 maanden oud is 3 hele dag naar kdv. Hij heeft 2x een halve dag gewend, en eigenlijk ging het gelijk goed.
    Hoe doet ze het op de creche? Is dan wel vrolijk of huilt ze meer dan thuis? Zit ze op een babygroep of verticaal groepje? Slaapt ze goed?

6. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    hier 2 meiden vanaf 3mnd op het kdv, 3 hele dagen en dat is eigenlijk vanaf het begin goed gegaan.
    hoe is ze normaal ook snel over prikkelt?
    en als dat niet zo is zou ik eens een gesprekje aangaan met de leidster om er achter te komen of hun eventueel "verkeerd' met haar omgaan.

7. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Hoi Dames,

bedankt voor jullie reacties. F.ebe heeft 2x een halve dag kunnen wennen bij het KDV. Dan is beide keren ook niet geweldig gegaan. Ze slaapt bij ons thuis overdag in de box. Hier hebben wij voor gekozen zodat ze veel geluiden hoort en dus niet zo snel bang is. Overprikkelt is ze niet zo heel snel. Maar nu op het kdv dus waarschijnlijk wel.
    Heb met de leidsters gesproken en die gaan precies zo met haar om als wij. Ze hebben op het kdv geen vast slaap en eettijden. Dat hebben wij ook niet. Wanneer ze slaap heeft gaat ze naar bed en wanneer ze honger heeft krijgt ze eten. Ze zit in een verticaal groepje. Er is 1 andere baby.
    Ik hoop dat het snel beter gaat. Ze is op dit moment erg uit haar doen.

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

denk toch wel dat ze overprikkeld is hoor, zo klinkt het wel. Zou het nog even de tijd geven en anders misschien een go zoeken.

9. Sjasje

Sjasje Bekend lid

12 okt 2011
    633
    1
    18
    Limburg
    Bijzonder dat ze geen vaste tijden gebruiken, ik heb o verschillende kdv's gewerkt en die hadden dit wel.
    Ik zou dit wel gaan proberen. Dit geeft namelijk ritme en houvast en in een deukke omgeving als n kdv geeft dit kinderen rust. Thuis zie je haar signalen meteen, op een kdv gaat dit gewoon minder, omdat er ook andere kinderen zijn die aandacht vragen. Bij ons was t ritme bij baby's na fruit (van de grote kids) naar bedje, tegen 11.30-12u er uit flesje gezellig mee aan tafel. Grote kids naar bed. Baby.s lekker spelen (groep is dan rustig echte tijd van de leidsters)
    Daarna flesje en Als de grote kinderen weer wakker worden gaan de kleintjes weer naar bedje (rond 14.30-15u)
    En natuurlijk als een kindje niet kan slapen of eerder wakker is dan wordt ze er natuurlijk uit gehaald :)

Hoop dat je er iets mee kan!

10. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Nou, ik werk ook op een kdv en voor de kleine baby's is er hier ook geen vast ritme (op andere kdv's waar ik gewerkt heb ook niet). Zo'n kleine baby volgt nog helemaal zijn eigen ritme. Maar dat betekent wel dat er heel goed naar signalen gekeken moet worden. De oudere baby's gaan inderdaad op een gegeven moment mee in een ritme zoals Sjasje beschrijft.

Ik zou eens met de leidsters bespreken hoe ze haar zo min mogelijk prikkels kunnen geven. Bijvoorbeeld wat van de ruimte afschermen in de box, op een rustig plekje laten spelen zonder te veel kindjes om haar heen en een speelgoedje tegelijk ipv de box vol speelgoed (zijn maar wat ideetjes)

Verder zal het toch echt wennen voor haar zijn. Je zult zien dat het steeds iets beter gaat als ze aan de omgeving en de indrukken gewend raakt.

11. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Het zullen inderdaad alle nieuwe indrukken zijn... Mijn kind gaat nu al bijna een jaar naar het kdv en is 's avonds nog steeds heel erg moe. Soms haalt hij het eten niet eens meer. Het is daar gewoon zo veel drukker dan thuis... Als je kindje verder wel vrolijk en blij is daar zou ik het maar een paar weken aanzien.

Deel Deze Pagina