Baby overvoed?!

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door SNB, 5 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SNB

    SNB Fanatiek lid

    26 jun 2022
    1.016
    881
    113
    Vrouw
    Ik heb echt jullie hulp nodig..

    Mijn kindje is nu ongeveer 4 weken oud en weegt zo rond de 3500gr (Dysmatuur geboren). Met de laatste dag kraamweek zaten we al op 70ml kv en moest ik per dag met 5ml verhogen tot 100ml van de kraamhulp en ook van mijn verloskundiges. Ik belde gisteren het consultatiebureau omdat hij erg onrustig is snachts niet slaapt en omdat hij veel kramp heeft. Ze vroeg hoeveel voeding ik gaf en toen ik vertelde dat ik om de 3/4 uur 100ml gaf schrok ze heel erg en vertelde mij dat ik hem aan het overvoeden ben en hij daarom zo onrustig is en veel kramp etc heeft. Ze vond dit dus veel te veel en mag ik niet meer dan 70/75 ml geven. Ik heb dit geprobeerd maar m'n zoon houd dan honger.. ik heb nu 90ml gegeven. Ik snap er echt helemaal niets meer van en voel mij zo'n slechte moeder! :cry: hoeveel geven jullie?
     
  2. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    663
    385
    63
    Volgens mij zit je goed hoor, ik had even een schema gezocht staat op de site van de ggd
    En die zegt ook 100ml
     

    Bijgevoegde bestanden:

    SNB vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.941
    3.359
    113
    Gewoon kijken wat voor jullie werkt. Hij is nu ook al gewend aan grotere flessen dus in een keer terug naar kleine flesjes is ook niet prettig.
    En met kleine flesjes moet er dus ook weer minder tijd tussen blijven.
    Maar er is veel kramp, dus je kunt kijken of je naar meer, maar kleinere flesjes kunt gaan. Dus dan ga je weer naar minimaal 8 flesjes met maximaal 3 uur ertussen.
     
    Zoe123 en SNB vinden dit leuk.
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Nee hoor 100 ml is gewoon goed :) je overvoed helemaal niets


    Belangrijk is wel dat je kindje minimaal 20 minuten over de fles doet, ik weet niet of dit zo is?
     
    SNB vindt dit leuk.
  5. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.986
    1.753
    113
    100 ml is echt prima. Hier kreeg onze baby van 14 dagen oud dat ook. Ook op instructie volgens zo'n opbouw schema.
    Hier hielp het voor de onrust wel goed om baby na de fles, 20 min/30 min rechtop te houden, zodat de voeding goed kon zakken en hij goed tijd had voor een boer.
    Je doet echt niks fout hoor lieve mama!
     
    SNB vindt dit leuk.
  6. LaQueen

    LaQueen Fanatiek lid

    4 mei 2014
    4.285
    5.160
    113
    Vrouw
    D
    M
    Hier beiden dysmatuur (na voldragen zwangerschap) geboren en zij kregen dat beiden met 4 weken. Het schema is een richtlijn, maar niet ieder kindje is hetzelfde en heeft dezelfde behoeftes. Krampjes komt bij heel veel pasgeboren kinderen voor in de eerste 3 maanden. Je zou kunnen kijken naar infacol of probiotica als je dat prettig vindt. Laat je vooral niet gek maken door het CB! Je doet het prima lieve mama!
     
    SNB vindt dit leuk.
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.444
    113
    Ik zou gewoon weer 100ml geven als hij dat goed drinkt, en dan proberen de oplossing voor zijn onrust ergens anders te vinden. Bv na een voeding 30 minuten goed rechtop houden, misschien z’n bedje een beetje schuin zetten om te kijken of dat helpt. Krampjes en wat onrust zijn op zich heel normaal op deze leeftijd, er zijn heel veel tips over hoe je hem daarmee kan helpen, en uiteindelijk is het soms ook een kwestie van gewoon wat ouder worden :)
    Je doet niks verkeerd en je overvoedt hem zeker niet hoor, het is prima volgens de richtlijnen :)
     
    SNB vindt dit leuk.
  8. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
    #8 Nummer4, 5 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2024
    Een pasgeboren baby heeft per dag 150ml voeding nodig per kg lichaamsgewicht.
    Dus bijvoorbeeld: een baby weegt 3.5 kg. Dan heeft hij nodig 3,5 x 150ml = 525 ml per dag.

    Bij 6 flessen per dag (elke 4 uur) geef je 525 : 6 = ongeveer 90ml per fles.
    Bij 8 flessen per dag (elke 3 uur) geef je 525 : 8 = 65ml per fles.

    Maar kindjes drinken niet elk voedingsmoment evenveel dus dus ene keer 100 en de andere keer 50 is geen uitzondering.

    Krampjes beginnen rond deze tijd natuurlijk ook en zijn normaal. De darmen zijn nog volop in ontwikkeling. Tot een week of 12 heeft je baby daar gewoon last van, ongeacht de grootte van de fles.

    Ik zeg, volg je gevoel. Leer de hongersignalen kennen en geef je kindje wat het nodig heeft. Of dat nou 'te veel' is volgens het boekje of niet...
    Mijn oudste zat aan het einde vd kraamweek al op 120/150ml per fles. Is ook goed gekomen, hij had het gewoon nodig (was een stukje groter bij geboorte).
     
    SNB vindt dit leuk.
  9. SNB

    SNB Fanatiek lid

    26 jun 2022
    1.016
    881
    113
    Vrouw
    Nu wel weer.. heb de premature speen erop gezet..
     
    Biny en evaleana vinden dit leuk.
  10. SNB

    SNB Fanatiek lid

    26 jun 2022
    1.016
    881
    113
    Vrouw
    Ik heb nu 90cc geprobeerd en probeer er dan 4 uur tussen te laten en een prematuurspeen! Ben benieuwd..
     
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
    Wat ik me nog afvraag, hoe ziet de groeicurve er uit? Keurig een lijn volgend of te hard stijgend?
     
    SNB vindt dit leuk.
  12. SNB

    SNB Fanatiek lid

    26 jun 2022
    1.016
    881
    113
    Vrouw
    Geen idee? Heb pas volgende week afspraak bij de cb.. heb hem gisteren thuis gewogen en weeg rond de 3500 en geboorte gewicht was 2340
     
  13. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
    Dan groeit hij in ieder geval goed. Kijk deze en de volgende afspraak of zijn groeilijn stabiel blijft, dan weet je of het goed zit qua voedingen. Je kan eventueel tussentijds nog gaan wegen.
    Ik zou nu niet minder gaan geven dan wat je deed, puur omdat iemand met de term 'overvoeden' strooit. Laat je niet onzeker maken hè, moeders weten wat het beste is voor hun kind, buitenstaanders niet ;)
     
    SNB vindt dit leuk.
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Oké :)


    Je hoeft met spenen ook niet perse mee te gaan met leeftijd hoor :) de gaatjes van je tepels worden immers ook niet groter ;)

    hier een dreumes van 1,5 die ook nog z’n melkfles met een prematuren speen drinkt :)
     
    Zoe123, JupitR en SNB vinden dit leuk.
  15. SNB

    SNB Fanatiek lid

    26 jun 2022
    1.016
    881
    113
    Vrouw
    Ik heb een weegschaal thuis:) bedankt voor je tips! Ik laat hem nu zelf komen met 90cc ipv 100cc als dat om de 3 uur is prima of 4 uur ook prima :)
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  16. SNB

    SNB Fanatiek lid

    26 jun 2022
    1.016
    881
    113
    Vrouw
    Haha daar heb je helemaal gelijk in!
     
  17. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.041
    12.475
    113
    Vrouw
    Jongste is ook dysmatuur geboren en bij eerste weeg moment bij cb groeide die behoorlijk buiten de curve om. Maar had wat in te halen had slecht gehad in mijn buik, en spuugde ook enorm veel, daarover zei ze: anders was die nog zwaarder geweest
    Hier geef ik dan bv en nog steeds is het een vreetzakje :roflmao: inm wel “keurig” op een lijntje. maar niks van aantrekken hoor. Honger is honger.
    Na osteopaat was spugen en krampjes wel wat beter
     
    SNB vindt dit leuk.
  18. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.775
    9.493
    113
    Vrouw
    Ik geef M ook 100 ml en hij komt ook om de 3 uur. Soms is hij zelfs nog hongerig nadat de fles op is en maak ik 30 ml bij. Ene keer gaat de 100 ml helemaal op en de andere keer blijft er 20-30 ml over. Ik kom ook op zo’n 7/8 voedingen per 24 uur. Ben benieuwd wat ze dan morgen daarover zeggen bij het CB. Maar ik laat het lekker langs me heen gaan. Honger is honger. Ik denk dan maar zo dat ze een inhaalslag aan het maken zijn, dat wat ze in de buik gemist hebben.


    PS: ik kan niet wachten totdat er nog maar 1 nachtvoeding is:roflmao:
     
    Nummer4 en SNB vinden dit leuk.
  19. Minimensje83

    Minimensje83 Fanatiek lid

    19 jan 2014
    1.357
    891
    113
    Vrouw
    Nee joh je overvoed niet je gaat de krampenpiek in die een week of 4 kan duren voor het geleidelijk aan weer afneemt. En die is voor zowel jullie baby als jullie niet leuk en weinig aan te doen. Dit komt echt vanzelf weer goed. Hier ook nachtenlang opgezeten met babies en krampen op die leeftijd. Met 10 weken was alles weg en sliepen ze zelfs door. Vertrouw maar op jezelf en kijk naar je kindje en jouw gevoel ipv alle boekjes. Niet ieder kindje is gemiddeld
     
    SNB vindt dit leuk.
  20. SNB

    SNB Fanatiek lid

    26 jun 2022
    1.016
    881
    113
    Vrouw
    Bedankt:) hij perst ook erg veel maar dan komt er niets.. zo zielig. Ben begonnen met infacol.. Ben benieuwd. Heb vannacht vanaf 1 uur tot 6 uur opgezeten met hem. Hij wilt alleen maar bij mij liggen.
     

Deel Deze Pagina