Hallo Heidi. Mijn zoontje is twaalf weken oud en ik geef volledige borstvoeding. De laatste tijd heb ik vaak last van pijnlijke borsten. Niet mijn tepels maar echt de hele borst en ook beide borsten. Het is een branderig, beurs gevoel alsof mijn borst vacuüm is gezogen ofzo. Het is ook het ergst na de voeding maar blijft nog lang hangen. Ik heb geen harde plekken in mijn borsten en ik heb mijn zoon door de cb-arts op spruw laten controleren en dat had hij niet. Tot een paar weken terug voedde ik met een tepelhoedje maar van de één op de andere dag begon mijn zoon te kokhalzen als hij het in zijn mond kreeg. Vanaf die dag lukte het voeden zonder tepelhoedje wel en dat gaat goed (alleen als mijn zoon moe is of mijn borsten erg vol zitten en dus strak staan heeft hij moeite met aanhappen en doorzuigen). Ik weet niet precies of toen de pijn is begonnen maar het is misschien wel handig om te vermelden. Ik hoop dat je een idee hebt wat het kan zijn want het lijkt erger te worden.
Hoi, Het kan toch spruw zijn, dat jij er meer last van hebt dan je kindje. Het kan ook een soort steken, (vacuüm) zijn dat achter de tepel start en doortrekt naar dieper en naar de oksels. Meer aan de buitenkant van je lichaam dan tussen beide borsten in. Dit kan te maken hebben met het legen en vullen van je melkkanaaltjes. Sommige moeders hebben er baat bij om dat gebied goed te rekken en strekken. Ga naast een deurpost staan en strak je arm zo hoog mogelijk terwijl je zo dicht mogelijk tegen de deurpost staat. Bij sommige vrouwen helpt warmte en warm houden. Dus niet eerst aan de lucht drogen maar inpakken en eventueel van die ultra zachte wollen zoogcompressen. (lana care bijvoorbeeld) Die voelen echt heel fijn. Sommige vrouwen ontwikkelen klachten als gevolg van aanhoudende pijn die ze hadden. Kijk ook goed hoe je kindje drinkt: komen je tepels mooi rond na een voeding uit het mondje van je kindje of zijn ze eerder wat a-synchroon afgeplat....dan nog eens naar het aanleggen kijken Veel succes!
Bedankt voor je reactie. Ik zie inderdaad dat mijn tepel wel eens afgeplat uit het mondje van mijn zoon komt. Dan doet mijn tepel ook echt pijn. Ik zal eens opletten wanneer dit wel en niet gebeurt zodat ik dit kan voorkomen. Verder ben ik er inmiddels achter dat ik vaatkramp/raynaud heb. Mijn tepels zijn ook vaak wit na het voeden. Goed warm houden is dus inderdaad een goed advies. Heb je nog meer tips om de vaatkramp te verminderen?
stuur me even een mailtje off list, dan stuur ik je een info blad toe heidi @ borstvoedingdebasis .nl