dreumes stimuleren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kwebbel86, 19 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Hoe kan ik mijn dreumes stimuleren met bijv. woordjes leren?
    Je zou denken: voorlezen! Maar één ding: ze trekt het boek bij voorbaat uit mijn handen. Ik benoem alles wat ze in haar handen heeft bijv. BEER, BAL, etc.

Of ga ik te snel en komt het vanzelf?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ze is nog zo jong, dat komt vanzelf :). Mijn oudste wilde de hele dag worden voorgelezen en de jongste? Die heeft er absoluut geen tijd voor. Kies één vast moment (bij het slapen gaan ligt voor de hand) dat je haar een boekje voorleest, waarbij ze echt even 'moet' blijven zitten en jij het boek vasthoudt. Dat was bij ons ook lastig maar inmiddels is ze zo ver dat ze het echt leuk vindt. En verder pikken ze ook genoeg op als je 'gewoon' met ze praat tijdens het spelen, buiten dingen benoemen etc.

3. Humava

Humava Niet meer actief

Idd alles benoemen wat je doet. Dat werkt hier ook heel goed. T. vind boekjes lezen wel heel leuk maar ik heb door dat ze het heel leuk vind als ik haar vertel wat alles is.

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Rustig aan. Je kindje is pas net een jaar.
    Lekker kletsen met haar dan pikt ze het echt vanzelf wel op.
    Hier een dreumes van bijna 2 jaar die ook echt niet voorgelezen wil worden. Dat begint nu pas een beetje te komen maar veel verder dan 6 woordjes komt hij echt nog niet.

Kindjes gaan praten als ze er zelf aan toe zijn.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ik heb bij zoon echt alles uit de kast getrokken,en hij heeft ook 2 zusjes boven zich die de hele dag door kwebbelen.
    Toch hielp het niet echt, en begon hij later dan gemiddeld met praten.
    Ik denk dus dat je zeker kan stimuleren,maar dat het ook van je kind afhangt.
    Gelukkig komt het uiteindelijk vanzelf :)

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Met een jaar hoefde ik ook nog niet voor te lezen en deed dat dan ook niet, hij is nu net 2 en ik kom z'n slaapkamer niet uit zonder voorgelezen te hebben...en de mand beneden ligt vol boekjes, een echte boekenwurm :D

Maar met praten begon ie al voordat ie lezen leuk vond dus ik zeg, alles benoemen en voorlezen kan geen kwaad maar net als lopen het komt vanzelf...

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier trekt ze het ook snel uit mijn handen. Ik houd het dus ook puur bij het benoemen van de dieren en voorwerpen. En soms vraag ik of ze iets kan aanwijzen. Soms wijst ze dan iets aan, maar meestal het verkeerde :)
    Als ik vraag waar de hond is wijst ze wel haha.

Ik maak me er niet druk om... komt vanzelf. Ze heeft nu al momenten waarop het wat rustiger gaat en ze 5 minuten wil kijken. Meestal doe ik het op een moment dat ze even bij me wil hangen, of als ze zelf een boekje pakt en aan me geeft. Op enkele momenten per dag.
    Lezen voor het slapen gaan doe ik niet, want ze gaat zo makkelijk het bed in dat ik dat liever niet ga verstoren.

8. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    #8 Jessie80, 19 dec 2013
    Laatst bewerkt: 19 dec 2013
    Wat iedereen zegt, komt vanzelf! Toen onze zoon net één jaar was, vond hij lezen echt niet interessant en ook qua woordjes zeggen liep het geen storm. Nu leest hij hele verhalen voor (met een paar woordjes begrijpelijke taal, de rest klinkt meer als russisch) en inderdaad, meneer gaat niet slapen zonder een verhaal uit een "koek".

Dus blijf het gewoon aanbieden, maar maak er geen drama van als je kindje geen zin heeft. En dingen benoemen bij alles wat je doet, is natuurlijk altijd goed.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Komt vanzelf. Zorg gewoon dat jij veel benoemt, (niet overdrijven uiteraard), maar gewoon bij de dingen die je doet benoemen wat je doet, dan pikt hij vanzelf op wat alles is en zal na verloop van tijd dan ook zelf dingen gaan benoemen.
    Ik ben er nu met een tweede wat handiger in dan bij Thirza en merk dus dat Caitlyn al veel meer snapt nu dan Thirza destijds deed, omdat ik gewoon meer tegen haar praat. Als ik dus zeg dat we naar de keuken/boven/buiten gaan, dan snapt ze me en stapt zelf de goeie kant op. En zo dus met een heleboel dingen: kledingstukken, speelgoed, dieren...
    Hoe snel ze dan gaan praten hangt echt van je kind af. Je kunt het niet versnellen denk ik, maar door te weinig te praten met je kind kun je het wel vertragen, en dus is praten met je kind belangrijk :)
    Maar overdrijf het allemaal niet, ga er op een ontspannen en normale manier mee om en dan komt het allemaal echt wel :) Net 1 jaar zijn is vroeg om al van alles te kunnen zeggen, dan zit het 'm nog voornamelijk in dingen kunnen begrijpen, met daarnaast wat losse woordjes soms al.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat ik ook gehoord heb, is dat je beter in volzinnen praat dan in losse woorden. Dus niet 'bal' maar 'heb jij een bal vast?', en niet 'banaan' maar wel 'zullen we een banaan eten'.

11. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Oke bedankt iedereen, soms wil ik te vlug ;)

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klopt. Vooral normaal nederlands praten tegen je kind, (of welke taal je dan ook met je kind spreekt). Geen losse woorden of kromme peuterzinnen aanwennen. Je kunt sommige woorden dan wel meer nadruk geven, maar verder gewoon praten zoals je tegen volwassenen of oudere kinderen ook doet :)

Deel Deze Pagina