Mijn zoontje drinkt erg lang aan 1 borst. Hij kan makkelijk 45-60min aan de borst liggen. Ik hoor hem gedurende die tijd gewoon actief zuigen en slikken, af en toe kriebel ik eens achter zijn oog en dan gaat hij nog sneller drinken. Na die lange tijd laat hij los en valt hij meestal in slaap. Is er een manier om dit te versnellen of is dit gewoon normaal drinkgedrag?
Dit is vrij lang om effectief te drinken. Kijk goed naar wat je kindje doet: leg je het bij het eerste signaal aan? Dan zal je kindje waarschijnlijk starten met het opgang brengen van de melkstroom: dit zijn korte zuigbewegingen snel achter elkaar. Hierna komt de melkstroom op gang: het toeschieten. Je kunt horen/zien dat je kindje nu langer gerekte zuigbewegingen maakt. Hoe vaak doet je kindje dit achter elkaar voor het pauze neemt? Is dat 2 keer en pauze, is dat 5 keer en pauze of is het 8 keer en pauze? Daar zit natuurlijk nogal verschil in. Je kindje hoort een fiks aantal keren te zuigen-slikken. Dan pauze, waarna het zelf weer aanzet tot drinken. Na verloop van tijd worden de pauzes langer en kun je je kindje aansporen. Komt het tot drinken, dan prima, is het enkel zuigen als reactie op jouw aansporen, dan wissel je van kant. Evt. overeind, boertje indien nodig en kijk of je kindje weer actief wordt. Je kunt je kindje aansporen tot zuigen door het over het bolletje te aaien, te praten, over ruggetje, of door borstcompressie te geven. Lukt het niet om het drinken naar een minuut of 30 te krijgen, dan kun je een lactatiekundige vragen met je mee te kijken. Succes!