Hoi allemaal. Vorige week ben ik bevallen van onze meid. Ze dronk tot eergisteren uit de tweede borst ( na luierwissel) als 'toetje'. Meestal zo'n 10 min. Nu doet ze dit niet meer, ze hapt aan, neemt een teug en dat is het. Of ze wilt niet meer of ze valt in slaap. Ik heb vanalles gedaan om haar te activeren, maar het lukt mij niet meer. Hebben jullie nog tips? Ik denk er overna om de tweede borst te kolven zodat de druk er af is en dit later alsnog te geven.
In principe hoeft ze niet per se die tweede borst te drinken hoor. Als ze genoeg op heeft, is het genoeg. Je zou kunnen kolven om vast een voorraadje moedermelk op te bouwen, voor als je straks gaat werken / sporten o.i.d. Maar je hoeft het nu niet als aanvulling te geven op de borstvoeding, als jij er zelf gewoon bent om te voeden. Houd er wel rekening mee dat als je kolft, dat je dan ook de aanmaak van melk stimuleert. Je borsten passen zich aan aan de vraag. Zeker in deze eerste periode zijn je borsten nog vrij flexibel in het aanpassen. Dus als jij naast het drinken van je baby ook gaat kolven, heb je kans dat je borsten meer melk blijven aanmaken dan je baby nodig heeft. Dat kan straks misschien handig zijn om de vier-maanden-dip op te vangen. (Zeker als je dan weer werkt en kolven misschien wat moeizamer gaat.) Maar het kan ook nadelen hebben als je steeds te veel melk hebt. (Stuwing) Kortom; je baby heeft die melk nu niet nodig. Kolven kan handig zijn om een voorraadje op te bouwen kan handig en en de productie te stimuleren (maar het lijkt er op dit moment volgens mij niet naar dat dat laatste nodig is.) Te veel kolven kan wel nadelig zijn omdat het overproductie / stuwing in de hand werkt. Ik zou het dus sowieso niet na elke voeding doen. Zelf even bedenken wat je ermee doet.
Nou die overproductie zit ook in mijn achterhoofd. En mijn idee is ook genoeg=genoeg. Ik heb vanmiddag 1 borst gegeven, en ik heb het idee dat er genoeg uit komt. De tweede borst wilde ze niet. Daarna valt ze rustig in slaap tot de volgende voeding. Ik ga het voorlopig proberen met steeds 1 borst, ik bied de tweede aan voor het geval dat. En wil ze niet, dan zal ze genoeg hebben. Ik zie volgende week wel met controle cb wat dit zo heeft gedaan. Ik ben thuisblijfmama, dus ik hoef niet permanent te kolven. Alleen voor die incidentele keer dat ik alleen weg ga of onderweg ben met haar. Het is gewoon wat verwarrend met alle info van afgelopen week van de kraamhulp, toen ging het goed en nu het anders gaat, ga ik meteen twijfelen hihi
Hou wel goed je productie in de gaten. Mocht je toch het gevoel krijgen dat deze wat achteruit loopt (ivm 1 borst per keer), dan is het wel verstandig om wat te kolven.