Welke maat fiets?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door M0MMY1987, 19 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. M0MMY1987

M0MMY1987 Actief lid

25 okt 2009
    280
    0
    0
    Hallo allemaal,

Welke maat fiets hebben jullie voor jullie kindje en op welke leeftijd?

Mijn zoontje wordt volgende week 4 en we willen een nieuw fietsje voor hem kopen. Hij heeft vorig jaar een 12" fiets gehad, maar hij heeft hiermee best moeite om bij te blijven, dat hij te snel omwentelingen moet maken.

Eigenlijk is hij nog niet heel groot, nu net 100cm. Ik twijfel dus tussen een 14" of 16". De 14" is voor kinderen tussen de 98 en 104cm en de 16" dus vanaf 104cm.

Hij fietst trouwens nog niet zonder zijwieltjes, dat is dus weer de reden dat ik tegen een 16" ben, omdat hij bij deze nog niet met zijn voetjes bij de grond kan. Dit hebben we afgelopen week getest in een fietsenwinkel, alleen hadden zij helaas geen 14" staan. Maar met zijn fietsje van vorig jaar kon hij ook nog niet bij de grond en nu een jaar later wel.

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Zoon kreeg bij 104 cm (3 jr) een 16 inch fiets en fietst er perfect op
    Nu 110 cm en nog steeds prima

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ook voor de 3e verjaardag 16'inch: ze was toen rond de 100cm. Eerst met zijwieltjes en later zonder en echt de perfecte maat geweest toen (vooraf heeft ze geprobeerd hoe het ging in de winkel en ze stapte meteen goed op en reed zo weg). Hij begint nu echt te klein te worden dus voor haar 6e verjaardag moet er een grotere komen (nu zo'n 118cm schat ik).

4. M0MMY1987

M0MMY1987 Actief lid

25 okt 2009
    280
    0
    0
    In de winkel kon hij ook op de 16" weg fietsen zonder probleem. Maar bij jullie geen problemen gehad om zonder zijwieltjes te gaan leren fietsen? Want dat lijkt me nog best een lastige klus dan als ze nog niet bij de grond kunnen met de beentjes?

5. Zus

Zus Fanatiek lid

25 jun 2008
    1.081
    0
    0
    Wij hebben hetzelfde met onze dochter. Denk wel dat wij voor de 16" gaan. Daar kan ze dan wat langer mee doen.

Het leren fietsen doen we nu op de 12", zal nog wel even duren. Ze krijgt haar nieuwe fiets in augustus.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dat vond ze wel even eng, maar had ze toch vrij snel onder de knie hoor. Even overwogen het 14'inch fietsje van mijn ouders te lenen voor het los leren fietsen, maar niet gedaan uiteindelijk en na een paar keer oefenen lukte het haar prima: ze kon overigens met haar tenen wel bij de grond op dat moment. Stuur recht houden was een heel ander verhaal haha :D

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn dochter heeft rond de 98 cm leren fietsen op een 12" zonder zijwielen. Ze wilde al eerder, had/heeft ook een loopfiets, maar kon toen niet met d`r voeten aan de grond. Dus dat hield snel op. Daarna (1/2 jr later) een 16" gehad omdat ze ons echt niet kon bijhouden en doodmoe werd, maar ze vond het best eng. Paar maanden later en een paar cm langer durfde ze het pas echt.

Kortom een leren fietsen moet je wel met je voeten bij de grond kunnen. Als je het hem nog lang niet ziet doen dan kun je wel voor een 16"gaan. Heeft hij een loopfiets, want dan fietsen ze vaak zo weg (dochter moest het principe van wegfietsen even leren, remmen en evenwicht was geen probleem en dat was bij vriendinnetje hetzelfde).

8. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ons zoontje wordt pas 3 maar hebben een 12'' genomen ipv een 14''. Omdat ze met hun voeten bij de grond moeten kunnen als ze zonder zijwieletjes gaan fietsen.

Dus zou misschien toch eerder een 14'' overwegen ipv een 16''. Kijk anders eens op het internet of je geen tweehandsfietsje vindt?

9. M0MMY1987

M0MMY1987 Actief lid

25 okt 2009
    280
    0
    0
    Hij heeft geen loopfiets, maar kan al wel goed op zijn 12" fietsen, nog wel met zij wieltjes, maar heeft het goed onder de knie. Maar hij kan mij inderdaad ook simpelweg niet bijhouden met de 12", krijg snel last van zijn benen zegt hij dan. Op de 16" in de winkel kwam hij redelijk goed bij te trappers, het was niet zo dat hij met het uiterste van zijn tenen op te trappers moest. Maar hij kan nog niet bij de grond, maar dat was met zijn fiets vorig jaar net zo en nu kan hij wel op de grond. Vandaar mijn twijfel tussen 14" en 16", straks kunnen we met een 14" volgend jaar weer een maat groter kopen, dan blijven we aan de gang.

10. M0MMY1987

M0MMY1987 Actief lid

25 okt 2009
    280
    0
    0
    Nog meer tips?

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Onze meid kreeg toen ze drie werd een fiets van 16 inch voor haar verjaardag. Hier paste ze meteen op, ze heeft nooit een 12 inch gehad. Geen probleem met wegfietsen met zijwieltjes, ook al kon ze in het begin nog niet met de voeten bij de grond. Ze heeft in maart eentje van 20 inch gekregen. Ze is nu ongeveer 1.14 m. Toen ze drie was zat ze rond de 1 m.

12. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Hier in huis een meisje dat met 3 op een 16 inch ging, maar ze fietste toen al wel los, kon met moeite met d'r tenen bij de grond, dus zelf opstappen was even moeilijk. Ze loopt netjes op de middellijn qua lengte
    Toch is de ene 16 inch noet de andere. Ligt een beetje aan het frame. Buurmeisje heeft ook een 16 inch en daarop kon mijn dochter met 3 wel met d'r voeten bij de grond (met haar eigen fiets op dat moment alleen met het puntje van haar tenen).

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Onze dochter had een 16 inch gekregen met 4 jaar - maar durfde er niet zonder zijwielen op, omdat ze niet goed met haar voeten bij de grond kon.
    Uiteindelijk heeft ze leren fietsen op het 12,5 inch fietsje bij oma (en even geleend) en daarna langzaam opgebouwd op haar eigen fiets. Maar leren fietsen op haar 16 inch was écht drama...

14. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    14 inch, 18 inch enz zijn tussenmaten en niet in elk model verkrijgbaar.
    ik heb ook een tussenmaat genomen maar dan blijf je ook in die tussenmaat zitten! zou t je dus niet aanraden! 16 inch nemen!

15. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'peuter en kleuter'

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter heeft met 4jr (110cm) een 16 inch gekregen. Die staat op de laagste stand en dan kan ze goed bij de grond. Dat heeft ze echt nog nodig met opstappen.

Los fietsen heeft ze geleerd op een 12inch (toen was ze ~105cm), laagste stand. Maar idd daar moest ze zo hard op trappen. De 16 inch nu is een stuk prettiger met bijhouden/duwen.

Maar aangezien jullie al een 12inch hebben, kun je die misschien nog steeds gebruiken om los op te leren fietsen tzt? 16inch lijkt mij nogal groot daarvoor bij 1m.

17. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje heeft wel de totale lengte voor een 16" maar heeft in verhouding korte benen. Wij hebben een oude 16" staan van een neef, hij kan daar prima op fietsen, maar kan dan maar net met zijn tenen aan de grond en dat vind ik geen prettig idee, dus hij fietst nog op de 12". En ja, naar de pzs trapt hij zich een ongeluk, maar hij heeft er wel lol in.

18. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Wij zaten met hetzelfde probleem en hebben uiteindelijk gekozen voor een 16 inch van loekie. Het gaat perfect! Succes

19. JustSanne

JustSanne Actief lid

8 mrt 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    Wij hebben op marktplaats een 14" fiets gekocht omdat 12" te klein was en 16" te groot. Onze dochter fietste net voor d'r 3de jaar zonder zijwieltjes. Toen ze 4 werd heeft ze een nieuwe 16" fiets gekregen...ze kon met d'r tenen net bij de grond maar was erg zelfverzekerd met fietsen dus geen probleem met wegrijden =)

Deel Deze Pagina