Slaap- en ritme problemen baby 3 maanden oud

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Frieda, 24 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Hallo Allemaal, ;)

Ik heb me vandaag hier maar eens aangemeld (zie voorstel-topic), omdat we nogal wat slaapproblemen ondervinden met ons jongste dochtertje Noëlle. Nu is ze al wel vanaf de leeftijd van 6 weken, na de laatste fles om 23:00 uur, begonnen met doorslapen tot 7:00 uur 's morgens, dus wat dat betreft mogen wij helemaal niet klagen, maar overdag en 's avonds gaat het over het algemeen helemaal hopeloos. En doordat ze de laatste tijd steeds minder gaat slapen overdag, is ze ’s avonds helemaal overprikkeld en valt ze steeds moeilijker in slaap.

Hoewel ze 's nachts bijna altijd prima op haar eigen kamertje in haar eigen bedje slaapt, wil ze 's avonds helemaal niet in haar bedje slapen. Sowieso is de avond, al vanaf haar geboorte, de periode, waarin ze het meest wakker is en ook meestal behoorlijk veel huilt. Toen ze nog in mijn buik zat, was ze trouwens ook 's avonds altijd heel druk in de weer. Dus ’s avonds veel wakker zijn is haar eigen natuurlijke ritme waarschijnlijk.

Het rare is dat Noëlle dus ’s nachts over het algemeen wel heel wat uurtjes achter elkaar door kan slapen, maar de rest van de dag slaapt ze heel licht en wordt dus over het algemeen na 1 slaapcyclus, van 3 kwartier tot 1 uur, weer wakker. Hoewel ze haar 5 flesvoedingen wel in een regelmaat van ± 7:00, 11:00, 15:00, 19:00 en 23:00 uur krijgt, zit er verder overdag en ’s avonds dus helemaal geen regelmaat in haar slaapjes en huilt ze ook behoorlijk veel.

Verder is ze vanaf het begin af aan een onrustige baby geweest, die snel in de stress schiet bij het aan- en uitkleden en ze schrikt ook heel snel. Ze is via een keizersnede geboren en soms heb ik wel eens het idee, dat ze daar een geboorte-trauma aan over heeft gehouden. Volgens mij huilde ze de eerste weken daarom zo veel, omdat ze naar mijn idee heel erg aan het leven moest wennen. We hebben haar ook wel een tijdje in een bakerzak laten slapen, maar ondanks dat bleef ze licht slapen en dit liet haar overdag ook niet beter doorslapen. Ze blijft telkens gewoon weer wakker worden en nu ze 3 maanden oud is, vind ik inbakeren ook niet meer vertrouwd i.v.m omrollen.

Verder heb ik de indruk, dat ze ook een heel nieuwsgierig kindje is, dat er gewoon bij wil zijn bij het gezin, vanalles wil zien en haar eigen ritme wil bepalen. Een echt ‘nieuwetijdskindje’ dus. Maar doordat ze zoveel in zich opneemt, overprikkelt ze zichzelf wel heel erg, waardoor ze de slaap niet kan vatten en te weinig rust krijgt. Over het algemeen is ze namelijk al heel moe als ze anderhalf uur wakker is geweest.

Ik heb er inmiddels al een heel verhaal van gemaakt merk ik (ben soms nogal lang van stof als ik eenmaal begin met schrijven), maar als ik momenteel naar haar kijk, denk ik, waar maak ik me nu druk om. Vandaag wilde het namelijk ook weer helemaal niet lukken met het slapen in haar bedje, dus ik heb haar maar weer naar beneden gehaald en in de box gelegd. En daar is ze nu in slaap gevallen en is na telkens wat kleine wakkere momentjes al met al toch al bijna anderhalf uur aan het ronken.

Dus misschien is ze toch liever gewoon bij mij in de buurt en moet ik het loslaten om haar ook overdag in haar eigen bedje in een slaap-ritme te willen drukken, maar het zou wel fijn zijn als ze toch eindelijk ’s avonds eens zou gaan slapen. Zijn er dus ook meer moeders hier op het forum, die zo’n onrustige baby hebben / hadden en die er achter zijn gekomen waar het aan lag en een oplossing hebben gevonden voor dit ‘probleem’? Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

;) Frieda

2. jessica1

jessica1 Niet meer actief

hoi hoi ik herken het probleem een beetje
    noa wou overdag nooit slapenen nog voor de wintertijd wou ze savonds voor 9 ook niet slapen puur omdat het te licht was op de kamer
    heb nu verduisterende gordijnen
    en ligt nu vanaf half 1 tot nu nog steeds op bed
    alleen ligt ze wel overstrekt met der nekje dat moet ik nog even aankijken
    misschien verduisterende gordijnen?

3. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Hoi Jessica,

Bedankt voor je antwoord, maar dat maakt voor Noëlle geen verschil. Wij hebben vanaf het begin af aan verduisterende gordijnen en zorgen er dus voor dat ze ook overdag juist helemaal in het donker ligt, maar dan nog valt ze niet in slaap en als ze wel gaat slapen, slaapt ze niet altijd door.

Wanneer ze dus wel slaapt, maakt het eigenlijk niet uit waar ze ligt, want dat kan ook in de box of de kinderwagen beneden zijn. Volgens mij is het ook gewoon toeval als ze wel eens goed slaapt. Net als wij denken, het lijkt allemaal wat beter te gaan, wanneer ze eens een paar dagen wel goed lijkt te gaan slapen overdag, kan het ook zo ineens weer voorbij zijn en slaapt ze weer juist heel weinig en kun je weer de hele dag en/of avond met haar rondsjouwen om haar te sussen. Er is geen pijl op te trekken met deze jongedame en daarom kunnen we ook geen ritme vinden.

Groetjes Frieda

4. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    osteopaat? ik hoor goeie verhalen! mijn meisje is ook snel onrustig, raakt snel overprikkeld en slaapt dan ook niet goed. ik heb maar 11 min hoeven te persen en de gyn heeft haar hoofdje moeten omdraaien of zo vanwege de navelstreng die eromheen zat... Jill slaapt overdag ook heel licht en wordt snel weer wakker. Ik zit er ook over te denken om naar de osteopaat te gaan.

5. Mauziej86

Mauziej86 Lid

25 jan 2009
    80
    0
    6
    Kapster
    Kerkrade
    Hoi Frieda!

Ik heb hetzelfde probleem, alleen is mijn kleintje pas 4 weken oud. Hij sliep de eerste 3 weken goed in zijn eigen bedje, maar sinds een week is het knudde. Na de laatste fles rond 23.00 issie klaarwakker en als ik hem in bedje leg dan blijf ik ernaast zitten totdat hij bijna slaapt.

Maar zodra hij in slaap is gevallen krijgt hij of de hik of zijn speen valt er steeds uit zodat hij steeds wakker wordt. En dan huilen! Als ik het na 1-3 uurtjes opgeef en hem bij mij in bed pak dan issie meteen stil en slaapt ook wel makkelijk 4-6 uur aan een stuk.

Overdag is hij veel wakker heeft steeds hazenslaapjes maar dat vond ik niet het probleem.

Ik ga vanavond proberen wat meer voeding te geven en tussendoor verschonen...kijken of het helpt

Groetjes

6. gizmoo1

gizmoo1 Bekend lid

16 okt 2007
    508
    0
    0
    meiden ik herken jullie probleem alleen heeft mijn zoontje ook verborgen reflux. Slapen overdag gebeurde nauwelijk en anders alleen een hazeslaapje waarbij hij van een mug nog wakker werd. Ik ben toen naar een osteopaat geweest (drie keer) en die vertelde mij dat waarschijnlijk bij de bevallen ( 6 x maar geperst) een zenuw beklemt is geraakt (navelstreng zat om zn nek). Hier door zit zn nek vast, wat pijn doet en wat er dus voor zorgt dat hij moelijk inslaapt overdag. Savonds is hij dan zo moe dat het wel lukt. Na drie consulten, reflux eindelijk onder controle, nek zit niet meer vast (weg voorkeurshouding) en hij slaapt nu drie x per dag anderhalf uur! netjes in zn bedje! Doen dus die osteopaat!

7. jessica1

mm ik had 2 persweeen toen noa der was 10 over 11 begonnen met persen 5 over half 12 was ze er

in het begin opstap moeilijkheden altijd spugen nu hazeslaapjes overdag laat der wel altijd liggen van 12 tot 3

8. christina

christina Niet meer actief

wij hebben dit ook met onze dochter gehad toen ze 3 mnd was met als gevolg dat ze te moe was om haar flessen te drinken. Ik ben toen met haar naar de osteopaat geweest en we kregen na 1 bezoek een heel rustig meisje. Totaal 4 keer geweest. Tevens heb ik het boek gekocht van Ria Blom; Regelmaat en inbakeren. Ik heb nooit ingebakerd, maar er staan heel veel nutige informatie in het boek. Ik ben eind dec bevallen van nr 2 en pak nog regelmatig even het boek erbij. Echt een aanrader. Mijn dochter is nu 2.

9. jessica1

moet je een verwijsbrief hebben voor een osteopaat

10. christina

christina Niet meer actief

nee hoef je geen verwijsbrief voor te hebben. Je kunt er zo een bellen. Vraag wel even of ze ervaring hebben met behandelen van kinderen/babys. En kijk even in je polisvoorwaarden van je ziektenkostenverzekering, sommige verzekeringen vergoeden een consult. Morgen ga ik met mijn zoontje, die kijkt te graag naar rechts, voorkeurshouding dus. ben al eerder geweest voor de krampjes en spanningen in zijn lijfje, toen was ie 2 weken oud. Dat is nu verholpen, alleen de voorkeurshouding nog niet.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

voor een osteopaat hoef je geen verwijsbrief te hebben idd... Of het vergoed wordt, verschilt per verzekeraar, de meeste vergoeden in ieder geval een gedeelte, maar echt: het is het geld dubbel en dwars waard!
    Hier ook naar een osteopaat geweest omdat Thirza zo slecht sliep, voorkeurshouding had, reflux, darmkrampjes (heftige!), en nog wat kleine kwaaltjes en na eerste consult was de reflux over, na tweede keer sliep ze ineens in ieder geval 1 keer per dag een lange slaap, :) Helaas is ze nog wat overgevoelig voor prikkels, (hoop dat dat straks na 3e consult over is), waardoor ze van vrijdagmiddag tot en met gisteren niet langer dan drie kwartier geslapen heeft. Vanmiddag heeft ze dan weer 2,5 uur bijna geslapen, 2 uur wakker geweest en sindsdien slaapt ze weer, (4 uur op bed, 20 minuutjes wisselend stil en wat gejengel, daarna geslapen tot nog toe... Haha, hoop niet dat ze nu haar nacht dus in de namiddag en avond maakt en straks de hele nacht ligt te spoken, LOL).

Maar, TS, klinkt toch wel een beetje als kiss: dat schrikkerige en huilen bij aan-en uitkleden had Thirza ook. Op www.kiss-kinderen.nl kun je lezen wat het allemaal precies is. Ze hoeven niet alle symptomen te hebben hoor, maar als je e.e.a. herkent, zou ik je dus zeer zeker een osteopaatbezoek aanraden. Een geregistreerde osteopaat kun je vinden op www.osteopathie.nl
    Succes!

12. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Ik zat zelf ook al wel te denken aan een osteopaat, maar was toch ook wel benieuwd of anderen deze symptomen herkenden en of men er dan ook inderdaad baat bij had gehad om naar een osteopaat te gaan. Op de site van osteophatie kom ik in Drenthe 4 osteopaten tegen. Heeft iemand ook ervaringen met een osteopaat in Drenthe? Welke is goed?

;) Frieda

13. raspberry

Hoi,

geen flauw idee. Ik ben zelf ooit bij Schenk geweest, maar die is er zelf mee gestopt, (zat vlakbij Steenwijk, als het goed is zit die praktijk daar nog steeds wel... ben de naam alleen kwijt).

Maar ik zou ze -als de reisafstand je niet uitmaakt- gewoon ff bellen en vragen of ze ervaring hebben met het behandelen van baby's... Da's het belangrijkste namelijk.

14. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Hoi Rozemarijke,

Als ik zoek op Schenk osteopaat kom ik S. Schenk in Giethoorn tegen en dat is inderdaad in de buurt van Steenwijk. Al met al zitten er geloof ik maar een stuk of 5 in Drenthe. Ik hoor ook wel mensen over Geert Habing in Dalen, die heel goed is, maar die heeft wel een wachtlijst van 2/3 maanden heb ik begrepen. Dat paramedisch centrum heb ik in elk geval al wel gebeld voor een eventuele afspraak, maar kreeg het antwoordapparaat en wordt dus teruggebeld. Ik hoop dus dat er nog wat mensen uit Drenthe reageren met wellicht goede ervaringen met andere osteopaten.

;) Frieda

15. raspberry

Dat moet een andere Schenk zijn, de Schenk waar ik geweest ben, was niet in Giethoorn en ging met pensioen, :)
    Maar hopelijk volgen er nog andere reacties... ;)

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tobe had dit ook en sinds ik hem heb laten huilen bij het in slaap vallen (tussendoor wel getroost, maar nooit uit bed gehaald!), was het na zo'n 2 a 3 dagen over. Hij is nog steeds een onrustige slaper en veel wakker, maar ik leg hem nu wakker in bed en dan doet ie vaak toch wel zo'n 3 slaapjes. Hij wordt dat tussendoor inderdaad wakker, dan hoor ik hem even, maar al snel valt ie toch weer in slaap. Alleen 's avonds is het nog een drama. Maar door hem toch op bed te leggen, pakt ie wel zijn rust en raakt ie niet overprikkeld (waardoor hij inderdaad op een gegeven moment 's nachts ook onrustiger ging slapen).

17. Judi

Judi Actief lid

27 mrt 2008
    236
    0
    0
    oke ik herken het probleem grotendeels ook, maar Mees is geboren via een keizersnede, dus dan is er 'niets' raars gebeurd in het geboortekanaal...
    Kan er dan ook iets mis met zijn nek zijn, doordat hij door een buikwand is gewrongen?

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Slaap"problemen" is vrij normaal hoor bij baby's. Dat is ook helemaal niet vreemd aangezien ze hun hele ritme moeten omgooien en natuurlijk ook gewoon nog moeten wennen aan een door ons vastgesteld ritme en hun nieuwe leven.

19. gies

gies Lid

18 sep 2007
    65
    0
    0
    Mijn zoontje is 3 maanden en hij vond het in het begin helemaal niet fijn om te worden neergelegd. Aan- en uitkleden, verschonen, in de box....allemaal huilen. Ik ben 3 keer naar de ostheopaat geweest ( ik ben net zoals jij met een keizersnede bevallen; hij ging er in eerste instantie niet heel makkelijk uit ) en die constateerde een overprikkelde zenuw. Ik moet zeggen dat sinds die 3 consulten ik er geen kind meer aan heb met platleggen.

Wel heeft hij regelmatig nog dagen dat hij na een uurtje slapen weer wakker wordt. Ik geef mijn flessen ook volgens jouw schema. Ik leg hem dan toch gewoon wat vaker weg voor nog een slaapje tot de volgende fles zodra hij begint te jengelen, gapen. Dat lukt vaak ook gewoon. Beter wat korte slaapjes dan helemaal geen slaap, toch? Mijn zoontje is nl ook heel snel geprikkeld.
    Mijn ervaring is dat je geen ijzer met handen kunt breken. Hij sliep 's avonds ook heel slecht maar dat heeft zich vanzelf rechtgetrokken. Rust en regelmaat helpen inderdaad, mar ik zelf ben geen fan van ria blom. Vond het boek van Tracy hogg ( wat je baby verteld ) beter!

20. gies

gies Lid

18 sep 2007
    65
    0
    0
    Mijn zoontje wilde ook nooit goed in de wieg slapen. Maar ook nergens anders eigenlijk. Ik moet zeggen dat ik wel wat weekjes heb geinvesteerd om hem toch te "leren" in zijn bedje te slapen. Ik heb hem altijd even vastgehad in de schommelstoel na de fles en spelen totdat hij rustig werd. Als hij dan ging huilen in de wieg ( niet jengelen, maar wat harder ) ging ik altijd even terug, fluisterde een beetje tot hij rustig was, ging weer weg. Soms moest ik wel 5 keer terug totdat hij sliep. Heel vermoeiend, maar na een aantal tijd hoefde ik steeds minder vaak terug en nu nog maar bij uitzondering. Ik heb geprobeerd hem de basisveiligheid in zijn eigen bedje te geven dat mama komt als hij huilt, maar dat hij wel moet slapen in zijn wiegje.

Maar goed, dat is natuurlijk mijn manier. Je moet er wel wat geduld voor hebben. Overdag slaapt hij nog steeds onregelmatig, maar na de fles van 18.30 uur is het rustig.

Deel Deze Pagina