Ons zoontje van 8 weken oud krijgt 5 flessen van 150/5. Soms doe ik er extra water bij voor zijn ontlasting of de warmte. Ook al zou ik bij wijze van een fles van 250 ml aanbieden, hij zou het opdrinken, hij lust echt graag wat. We hebben al een poos Forte voeding geprobeerd, maar dit helpt niks. Hij komt vaak om de 3, 5 uur dat hij al begint te smakken enzo. Nu komt mijn vraag: hij kreeg elke avond om 23 uur de fles voor de nacht. Elke nacht komt hij echt standaard 4.45 uur. Nu van de week heb ik een keer om 22.15 de fles aangeboden, met als resultaat dat hij doorsliep tot 6 uur en ook die nacht daarop weer. Hier bleef het bij, sinds woensdag komt hij weer om 4.45 uur, wat we ook geven, Forte of niet en half schepje voeding meer of niet. Hij is zwaar genoeg om de voeding niet meer te hoeven. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe we dit weer kunnen doorbreken? Alle tips zijn welkom, en ik weet dat sommige baby's wel tot 3 maand s nachts komen enzo, wil echt alleen graag tips.
Ik zou geen half schepje meer voeding geven, dan klopt de verhouding nl niet meer. Ik heb geen tips, misschien kan je proberen wat er gebeurd als je om 5u een speen geeft. Maar voor nu mag je niet klagen denk ik! (Lis van het feit dat je tips wil)
En verwachten dat hij met 8 weken al doorslaapt is echt overdreven... kan best nog een tijdje duren. Het is dus normaal dat je kindje na 3-3,5 uur alweer komt voor een flesje. Is het wel honger? Mijn schoonzus heeft ook een grote eter, drinkt alles wat je hem geeft op. Maar geeft ze een fles van 150 en daarna het speentje dan is het hem ook goed. Het gaat bij hem dus ook om zuigbehoefte te stillen. Bij smakken zou ik dan gewoon nog wat wachten, kijken of je het uit kunt stellen zodat je beter uitkomt met je tijden. Als forte voeding niet helpt, zou ik de gewone voeding geven. Heb je de forte gegeven om hem proberen door te laten slapen of omdat hij nog erg ontevreden is na een fles?
Gewoon accepteren, het is normaal gedrag misschien overdag na de fles je pink of speen aanbieden, kan zuigbehoefte zijn.
Jeetje. Jij verwacht echt teveel hé? Mijn dochter is 4 maanden en de ene nacht slaapt ze wel van 22-6 en de andere nacht wordt ze wakker om 2/3 uur. Gewoon hoppa flesje maken en klaar. Prinses tevreden, mana tevreden....
Ik had ook een forse drinker kon aanbieden wat ik wilde en het ging op! Wij zijn al vrij snel over gegaan naar een laatste voeding van 180+6. Wat soms ook kan helpen, ik weet niet welke fles je gebruikt, maar de kleinste speen van merk a heeft een groter gat dan de speen van merk B bijv. Mijn ervaring is dat de speen van diagram het kleinste is, maar misschien zijn hier dames met een andere ervaring. Met een kleinere speen gaat hij langer over z'n flesje doen en word zijn zuigbehoefte beter vervuld. Misschien dat wat helpt.
Het belangrijkste is dat hij genoeg voeding krijgt. Je kan in principe alle flessen nog ophogen naar 180/6 maar dit ligt aan het gewicht. Minder dan 5 flessen is te weinig voor zo'n kleine prul. Verder kan jij niet bepalen wanneer hij honger heeft, laat het los. Je hebt niet voor niks zwangerschapsverlof. Dat doorslapen komt heus wel een keer, geniet van elke keer dat je uitgeslapen wakker wordt.
Het gaat niet om te teveel verwachten. Maar omdat hij 2 nachten tot 6 uur doorsliep en nu elk nacht dezelfde tijd wakker word was ik gewoon benieuwd hoe dit zou kunnen en eventuele tips... Het gaat mij niet om die voeding hoor!
Jeetje wat een reacties weer. Ik kan me je verbazing en blijdschap best voorstellen als je kleintje ineens zo lang doorslaapt. Helaas valt het met deze leeftijd echt nog niet te beïnvloeden. Het enige wat ik je als tip kan geven is om de avondfles en nachtfles op verzoek te geven. Ik gaf na de fles van 19.00 pas een fles als mijn zoontje erom vroeg. Dat is een tijdje 1.00/2.00/3.00/4.00 geweest en nu slaapt hij door tot 5.00/6.00. Het voordeel hiervan is dat je kleintje zijn eigen slaapritme kan vinden en je hem niet hoeft te wekken uit zijn (diepe) slaap. Het voordeel voor mij was dat ik heel vroeg naar bed kon , en dus de nachtvoeding veel beter kon opvangen. Mijn zoontje sliep in die periode nauwelijks overdag dus ik kon nooit bijslapen. Ik snap daarom best dat je blij wordt als hij wat langer slaapt. En nog even geduld en hij zal vaker langere tijd slapen!
Dit zal je het komend jaar (of jaren) nog vaak gaan gebeuren. Nét als je denkt dat je kindje een 'ritme' heeft verandert het weer. Zeker het eerste jaar komen er genoeg periodes dat ze ineens weer ' s nachts wakker worden terwijl ze eerst goed sliepen. Sprongetjes, tandjes, zere oren, honger: het kan van alles zijn maar het hoort erbij. Doorslapen met 8 weken is uitzonderlijk. Sommige kindjes gaan doorslapen rond de 3 maanden, bij anderen duurt het een half jaar, een jaar of nog langer. De enige tip die ik je kan geven is: laat het los en accepteer het.