wat is goed om met je baby te oefenen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esje13, 9 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is bijna 6 maanden. Ik vind het erg leuk om haar te zien groeien. Ze kan steeds meer en dat vind ik geweldig.

Nu krijg je om je heen een heleboel adviezen van verschillende mensen. Cb, familie, vrienden, collega's, vreemden :$.
    Soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

Omdat het mijn eerste kindjez is vraag ik me af wat nu goed is om te oefenen met je kindje. Ik weet dat veel op de buik liggen goed is voor de ontwikkeling.
    We leggen haar ook dagelijks bij elke periode dat ze wakker is oo haar buik. We wissleen dat af met op de rug liggen. Onzd kleine meid is in de box erg beweeglijk, beentjes in de lucht, alles pakken, proberen o te rollen, dat lukt zo nu en dan. Als ze oo haaf buik ligt begint ze al een beetje te tijgeren. Ze raakt zo nuen dan ook best gefrustreerd als iets nog niet lukt. Bijv. Ze ligt op haar rug dn wil rechtop komen. Ze komt dan met haar hoofd en beetje met haarschouders van de grond. Ze doet een soort van sit ups zeg maar. Als ze dit een paar keer heeft gedaan en het lukt haar natuurlijk nog niet op rechtop te komem, gaat ze jengelen. Moeten we haar dan helpen en rechtop zetten? Ze vind liggen nieg meer9 zo leuk, zitten is veel leuker. Ik kreeg van iemand te horen dat het niet goed is om haar steeds rechtop te zetten want ze moet met die frustraties om leren gaan want daardoor leert z nieuwe dingen.
    Hoe is of was dat bij jullie?
    Wat hebben jullie veel gedaan met jullie baby?

Waar ik namelijk bang voor ben is dat ik te snel ga of haar belemmer in iets. Heb bijv. Ook gehoord dat ze echt eerst moeten kruioen voordat ze gaan lopen.

Ik hoop dat mijn lange verhaal te begrijpen is.

Groetjes

2. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik lees ff mee. Mijn zoontje doet precies hetzelfde.

3. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Mijn zoontje is nog iets jonger maar ik heb van het cb en de kinderfysio begrepen dat je ze best een klein beetje mag helpen. Hierdoor bereiken ze toch wat ze willen en motiveert het hen om het weer zelf te proberen.
    Zo zijn wij nu bezig met het oefenen van omrollen. Als hij op zijn zij ligt, duw ik ligt op zijn schouder waardoor hij omrolt. Dit is een oefening die de fysio ons zelf heeft gegeven.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als het haar niet lukt om om te rollen, mag je best wat helpen. Wij hebben van de fysio geleerd om dan het beentje te buigen en knietje te bewegen naar de plek op de grond voor de buik, (snap je?). Dan komt de rest van haar lijfje mee (en moet ze zelf nog werken om rug en schouders om te draaien) en voelt ze wat de bedoeling is.
    Omgekeerd zelfde: bij rollen van buik naar rug duw je het elleboogje onder de borstkas, zodat ze als het ware omvalt. Daardoor leert ze weer wat de bedoeling is en zal ze het sneller zelf oppakken.

Neerzetten als ze zelf nog niet kan zitten, is niet de bedoeling. Voor korte momenten mag het heus wel even, maar zolang ze niet zelf kan gaat zitten, zijn de spieren nog niet voldoende sterk om haar goed overeind te houden. Het gaat dus niet om de frustratie die zorgt dat ze het zelf wel gaat doen uiteindelijk, (alhoewel dat wel mee zal spelen in blijven proberen en hoe meer ze probeert, hoe meer ze de spieren traint en ontwikkelt). Ze moet gewoon echt eerst sterk-genoege spieren ontwikkelen, om uberhaupt goed te kunnen zitten :)

Kruipen voordat ze lopen: maakt niet uit. Meestal gaan ze eerst kruipen en dan pas lopen, maar er zijn zat kinderen die het andersom doen. Geeft niets, zolang ze het maar uit zichzelf doen en niet door jou daartoe aangezet/geholpen worden.

Alles wat je kind zelf doet op motorisch gebied, is prima. Lekker laten gaan en allerlei adviezen daarover lekker ene oor in en andere oor uit :)

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zie het zo; wat je kindje zelf doet is goed.
    Gaat je kindje zelf zitten dan mag dit, ongeacht leeftijd etc.

Wat jij voor je kindje doet is niet/minder goed goed.
    Dus kindje op de billen neerzetten of op zijn voetjes. (Tenzij je kindje dit al eerder meerdere malen zelf heeft gedaan)

Helpen mag.
    Helpen met rollen kan juist bevoordelijk zijn, omdat ze dan snappen hoe ze het moeten doen.

Baby-vloeken is soms juist goed. Even wat frustratie zodat ze het sneller leren ;)

6. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    We zetten haar wel eens rechtop, na het flesje of hapje. En soms ook even de laatste 5 min voordat ze naar bed gaat. Ze zit al vrij stevig en ze heeft ook vaak maar een vinger nodig om zelfstandig te blijven zitten. Maar zelf gaan zitten lukt niet.

Met omrollen helpen we haar ook wel zo nu en dan.

Bedankt voor de uitleg, ik begrijp je helemaal.

7. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    hier 7 maanden en hij rolt om en is momenteel bezig met zitten. uit zichzelf zitten lukt nog niet.. Maar wel als ik hem 1 vinger geef.. maar goed dat doe ik nog niet vaak.. hier was het ook veel frustratie maar wat ik deed was inderdaad ook een duwtje in de rug en lekker veel methem op de grond op een kleed lekker oefenen en spelen op het kleed.. en nu nu wil die niks anders meer haha gaat alleen nog in de box als ik niet in de huiskamer ben of echt even moet stofzuigen :)

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ooit eens ergens gelezen, en dat is ook wat ik altijd probeer te doen: geen houdingen voor je kindje kiezen die hij nog niet zelfstandig kan innemen. Dus gewoon altijd lekker laten liggen, liefst op de buik, dan kunnen ze zelfstandig nieuwe dingen oefenen. Die sit ups zijn grappig, maar dat is niet de manier waarop ze uiteindelijk gaan leren zitten (dat doen ze vanuit buikligging, naar achteren tijgeren over 1 been heen, scheef, en dan duwen ze zich omhoog). In principe leren ze nu alles vanuit buikligging (kruipen, zitten, tijgeren), dus dat zou ik lekker zoveel mogelijk doen! Als ze eenmaal goed kunnen steunen en omrollen is dat vaak ook de positie die ze zelf kiezen, omdat ze alles om zich heen beter kunnen zien en meer mogelijkheden hebben!

Echt oefenen hoef je verder niet, zeker op deze leeftijd niet. Zo te horen ontwikkelt ze zich prima! Mocht ze nou met 10 maanden nog verder niet vooruit komen of niet goed op de buik kunnen liggen, dan kun je wat oefenen (hand achter de voetjes om af te zetten, vaker op de grond met speeltjes om zich heen, etc).

Deel Deze Pagina