Baby poept wel 15x per dag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Cinnabun, 29 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cinnabun

    Cinnabun Lid

    26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Hi allemaal, even van me afschrijven hoor. Ik hoop dat er misschien herkenning komt of geruststelling want ik zit er helemaal doorheen.

    Ons dochtertje (5 maanden) kreeg zo’n 3 weken terug buikgriep. Krampen, kreunen, weinig drinken (iets meer dan 50% van normaal) en veel diarree. Het leek iets beter te gaan: na 2 weken leek haar eetlust terug en begon ze weer heerlijk te drinken. Haar stoelgang is echter nog steeds niet wat het geweest is.

    ‘Vroeger’ hadden we 1 poepluier per dag gemiddeld, soms meer, soms minder. Nu poept ze standaard tijdens elke fles en ook erna. Veel scheten waar ook poep bij mee komt. Ik ben de tel kwijt maar we verschonen haar minstens 15x per dag nu. ‘ s nachts wordt ze wakker van de poep. We slapen bijna niet meer hierdoor. Haar billen zijn vuurrood en smeren helpt nauwelijks. Hebben nu miconazol omdat arts een schimmel vermoedt.

    haar poep is nu ook elke keer weer anders. Soms water, soms brei, soms slijmerig, soms ‘normaal’ qua textuur. De kleur is ook steeds anders. Het is nu dus al ruim een week zo dat ze mega vaak poept en ze is er helemaal ellendig door. Lijken geen tandjes te zijn. Ze drinkt ook weer steeds minder (echt maar flesjes van max 110 per keer).

    Vanmorgen weer bij de huisarts geweest. Buikje voelt soepel, ze was redelijk vrolijk, dus dan gaan er geen alarmbellen rinkelen. Huisarts vertelde dat baby’s na een buikgriep kortdurend lactoseintolerant kunnen worden en dat dit de rare poep verklaart. We zouden dus lactose vrije melk mogen proberen. Zou dit het kunnen zijn?

    Een tijdje terug dachten we ook nog aan KMA omdat ze lichte eczeem heeft, nog steeds reflux, veel slijm en poep altijd aan dunnere kant is. Begonnen met pepti maar ze dronk toen nauwelijks. Na 1 dag weer terug naar gewone voeding, ook omdat vriend en ik buikgriep hadden die dag en we de geur niet konden hebben. En in pepti zit dus juist meer lactose las ik, dus dat moeten we dan juist niet meer proberen?

    vriend heeft nu ook probiotica gehaald (Orthiflor Start) en gaan we weer mee beginnen. Hielp goed tegen krampjes toen ze klein was.

    herkennen moeders dit? Moeten we beginnen met lactose vrij? De huisarts liet de keuze een beetje aan ons. Ik wil haar niet onnodig pesten met weer vieze melk. Het kan zó veel zijn, ik word er gewoon gek van.

    Ze kan goed zelf in slaap vallen. Ze zat nog rond 1 à 2 nachtvoedingen maar rond 4,5 maand heeft ze zelfs 1 nachtje doorgeslapen! Maar de nachten zijn gewoon hels nu, vannacht was ze sinds 00:00 af en aan wakker, 6x gepoept in totaal tussen 00:00 en 7:00 en vriend en ik zijn er wel 10x uit geweest. We zijn zó moe (zijn allebei ook steeds afwisselend ziek en slapen al maanden niet goed). Ik kan alleen maar huilen.

    Hopelijk herkent iemand dit. Dank jullie wel alvast voor reageren!
     
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.321
    5.614
    113
    Hier had de jongste er vaak last van na bv een virus en ook met tandjes, ik had het idee dat Orthiflor Start dan goed werkte. Ondertussen deed ik altijd amandelolie op haar billen om ze te beschermen tegen zoveel dunne en soms zurige poep - schoonmaken was dan ook een stuk makkelijk.
     
    Cinnabun vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.974
    3.382
    113
    Lactose allergie komt bijna niet voor bij baby’s aangezien borstvoeding ook vol lactose zit. Koemelkallergie is een logischere stap.
    Het kan zijn dan pepti niet sterk genoege dieet voeding is. Dan zou je een stap hoger moet gaan.

    Het kan veel zijn, maar koemelkallergie is wel de meest logische en is in principe goed uit te sluiten door elimineren en provoceren.
     
  4. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.581
    1.735
    113
    Ik zou inderdaad kijken of er koemelkallergie is. Eczeem is heel vaak aanwezig door koemelkallergie. En hoe de darmpjes werken van jouw kleintje lijkt me ook echt niet normaal. Hier was koemelkvrije voeding ook echt drama. Hij lustte het echt niet. We zijn eerst cold turkey naar Neocate gegaan, maar dat dronk hij echt amper. Toen langzaam over gegaan, elke dag 1 schepje meer Neocate bij de fles. Nu drinkt hij zo 180 leeg.
    Pepti werkte hier absoluut niet. Dezelfde klachten als met gewone voeding. Ook niet een klein beetje beter. Neocate werkt wel, ik zou gewoon deze melk gaan proberen en kijken of de klachten weggaan.

    Wel heel vervelend voor jullie allemaal zeg! Lijkt me heel zwaar.
     
  5. Cinnabun

    Cinnabun Lid

    26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Bedankt voor jullie reacties! Het gekke is dat ze voor die buikgriep eigenlijk nergens last van had. Ja, af en toe dunne poep maar geen diarree. En idd wel lichte eczeem maar dat was het. Daarom denk ik aan die tijdelijke (secundaire) lactose intolerantie. Omdat het allemaal begon met die buikgriep.

    Vannacht was weer hels, ik heb 1,5 uur geslapen in totaal. Ze was zich aan het overstrekken, veel huilen. Ik herken dit niet van haar. Zit er helemaal doorheen…

    Ik ga denk ik eerst kijken hoe het gaat met die lactosevrije melk. En anders misschien toch weer kijken naar KMA… fijn dat jouw zoontje de Neocate nu zo goed drinkt Marlena! Niks fijner dan een goed drinkende baby.
     
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.094
    12.523
    113
    Vrouw
    Ben je al eens bij een osteopaat geweest?
     
  7. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.020
    295
    83
    Wat ellendig voel je je dan he, met zulke brakke nachten en je kindje met pijn te zien (overstrekken).
    Ik zou in jouw schoenen direct kijken of er koemelk vrije voeding is en daarmee starten.
    Ik heb buikkrampen en vaak toilet bezoek/of verstopping als ik koemelk producten binnen krijg.
    Dat herken ik in jouw verhaal. Rode bultjes ook .

    Eerst cold Turkey, mocht ze dat niet doen dan in een weekje geleidelijk overstappen.
    Als dit het is zal je dochter erop reageren op een goede manier.
    Dan zou ik mezelf bijv max 5 dagen geven om het aan te kijken.
    Mocht het na 5 dagen niet beter gaan hup verwijzing vragen voor de kinderarts en de ernst aangeven, de impact in huis.
    De ander weet niet hoe iets gaat als je het niet vertelt in alle eerlijkheid.
     
    Cinnabun vindt dit leuk.
  8. Cinnabun

    Cinnabun Lid

    26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Ik ben er wel eens geweest met de kleine meid toen ze nog heel klein was. Toen kon de osteopaat weinig voor haar doen (krampjes) maar wie weet is het alsnog wel goed om het nog een keer te proberen..

    Heb vanmorgen van de HA een doorverwijzing gekregen naar de KA volgende week. De HA adviseerde ook om te starten met lactose vrije melk. Ik bid dat dit het is en dat ze gewoon tijdelijk even geen lactose mag sinds die buikgriep. Anders kijken naar KMA opnieuw.

    Mijn lieve vader gaat zo een ongeopend blik lactosevrij halen een eind verderop, heb iemand via marktplaats gevonden wiens baby het niet dronk. Vanavond mee starten. Duimen jullie mee?
     
    Loveischocola vindt dit leuk.
  9. Cinnabun

    Cinnabun Lid

    26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Nou zojuist eerste flesje lactosevrij gegeven. Ze lijkt het gewoon te lusten (in tegenstelling tot pepti brr) maar een half uur later had ze wederom krampen. Misschien zelfs erger dan gisteren :( Uiteindelijk met moeite in slaap gewiegd. We gaan zien wat de nacht brengt…
     
  10. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.581
    1.735
    113
    ach wat zwaar zeg. Lijkt me vreselijk je kleintje zo te zien.

    Zoals ik eerder schreef: hier heeft koemelkvrije melk echt wonderen gedaan. Ik stelde het ook steeds uit omdat ik in eerste instantie dacht dat het mee zal vallen en het wat anders zou zijn. En daarbij zoveel 'gedoe' met melk die hij vies vond. Het kan wel echt zo zijn dat ze eerst geen krampen had en nu wel. Hier werd de allergie ook steeds extremer. Begon met beetje obstipatie en beetje eczeem, maar werd rond 6 maanden steeds extremer (ontroostbaar huilen, mega veel krampen die hij eerder nooit had, long/hoest/slijm problemen, etc.). Wel heel toevallig natuurlijk dat het bij jou na de buikgriep zo erg is geworden. Toch zou ik het echt proberen! Baat het niet dan schaadt het niet. Hier zagen we binnen 3 dagen verschil.
     
    Cinnabun vindt dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.146
    14.395
    113
    Check even of er niet ook nog eens tandjes in t spel zijn, dat geeft ook van die drama luiers en je zit wel precies in de "tandenfase" qua zetten van kaakje dan wel al doorkomen.

    Hier zijn t echt gore slijmerige zure luiers dan en tig keer verschonen.

    Buikgriep was toen duidelijk niet aan de orde en voeding was een constante.
     
    Cinnabun vindt dit leuk.
  12. Cinnabun

    Cinnabun Lid

    26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Dankjewel voor het meedenken! Ik dacht eerst ook tandjes, maar voel nog niks… Ze begint ook echt met poepen tijdens het drinken, het lijkt met de darmen te maken te hebben :(
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.146
    14.395
    113
    Ja dat is plek maken...hmm lastig. Even volhouden met die orthiflor maar. Tandjes hoef je niet te voelen hoor, t zetten van de kaak levert nog geen bobbels op in t mondje maar kan wel ellende opleveren (pijn, kauwen, diarree)

    Zowel R als G hebben lactose issues (ook met bv) bepaalde hoeveelheid levert enorme buikkrampen op. Ontlasting bleef verder wel oke qua vorm en frequentie. Die zaten op omneo/kv extra care. Heeft t zelfde idee als pepti, het melk eiwit is dan deels verknipt. Dit klinkt wel als iets anders dan dat, al zijn er meerdere manieren van "uiten" ook met KMA.

    Maar ik zou voor nu even aankijken voor 2 weken, hopelijk wordt t minder. Duurt even voordat de darmen ingeregeld zijn.
     
    Cinnabun vindt dit leuk.
  14. Cinnabun

    Cinnabun Lid

    26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Dankjewel Marlena, dit is wel goed om te horen. En heel herkenbaar… Jij bent dus meteen met Neocate begonnen hè, en gewoon op eigen houtje gekocht toch?

    Ze was net weer ontroostbaar (leek weer erg op kramp) maar ze heeft voor de verandering niet gepoept. En daarna een fles van 120+4 gedronken, zoveel heeft ze in tijden niet op. Daarna rustig in slaap gevallen zonder te poepen (wel in mijn armen). Dat ging de afgelopen nachten niet.

    ik wil wel echt uitsluiten of dit de secundaire lactose intolerantie is. Idd omdat het zo toevallig is dat de ellende begon na die buikgriep. Maar wie weet is het wel een combinatie? Zou wel haar lichte eczeem en slijm in luchtwegen verklaren…

    Ik kan zo gauw niet vinden of Neocate lactose vrij is, weet jij dat misschien?
     
  15. Cinnabun

    Cinnabun Lid

    26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Wat een ellende toch met die kleintjes, het is zo zielig… is het bij jullie uiteindelijk wel helemaal goed gekomen?
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.146
    14.395
    113
    Ja beiden hadden gewoon wat meer tijd nodig om met lactose overweg te kunnen ofzo.

    G volgden we gewoon (en geregeld de proef op de som genomen om te kijken wat ze deed). Bij haar merkte je dat na een bepaalde hoeveelheid ze dingen niet meer at of dronk waar lactose in zit. Dan begon ze aan een ijsje waar ze al tijden naar uitkeek bijv en kreeg ik na 2 happen een ijsje terug.

    Overall blijft ze op ongeveer dezelfde grens hangen, prima te doen zonder een dieet is niet te weinig zuivel ofzo.

    Met R ook, die kan nu sinds kort een beker melk drinken zonder ellende. Dus de fv gaat er zo zachtjes aan uit en wat hij nog aan melk wil wordt dan reguliere.
     
    Cinnabun vindt dit leuk.
  17. Cinnabun

    Cinnabun Lid

    26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Ik kan het nauwelijks geloven - ze heeft gewoon geslapen tussen 23:00 - 6:00 en daarna weer tot 7:45 uur. Slechts 1 poepluier gehad tot nu toe en geen krampen. Ze is veel rustiger en vrolijker. Hopelijk zet dit zo door!

    Ik hou het wel nog goed in de gaten, ook met haar eczeem enzo.. maar ben hier al zó blij mee.
     
  18. Cinnabun

    Cinnabun Lid

    26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    De diarree is nu weg, maar ze blijft eczeem houden en een piepende ademhaling hebben. Alsnog lijkt ze toch nog krampen te hebben en vannacht was weer onrustig.

    Na veel zoeken las ik dat Nutramigen goed is voor KMA én lactosevrij is. De dienstapotheek heeft een pot staan (net even gebeld) dus die gaan we zo halen. Ben helemaal klaar met deze ellende!
     
  19. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.321
    5.614
    113
    Hier kreeg dochter Nutramigen AA, heet nu geloof Puramino, en dat werkte voor haar (met kma) ontzettend goed :)
    Eczeem kan overigens ook wel even nodig hebben voor het weg is. En hier kreeg ze ook wel even krampjes van de Nutramigen omdat het toch weer even wennen is, nieuwe voeding. Maar de last was niets vergeleken met de last van melk-met-koemelk.
     
    Cinnabun vindt dit leuk.
  20. Cinnabun

    Cinnabun Lid

    26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Even een update… we zitten al een tijdje aan de Nutramigen LGG. Het ging een paar weken goed, maar sinds een paar dagen poept ze weer ontzettend vaak. Het is niet constant diarree maar wel zo vaak dat haar billen weer vuurrood en pijnlijk zijn.

    Is er iemand met soortgelijke ervaring? Wat zou dit nou kunnen zijn? Als dit de Nutramigen was geweest, was dit al veel eerder zo begonnen toch? Misschien ‘gewoon’ weer een soort virus?

    Ik merk ook dat ik enorm getriggerd word door de angst voor opnieuw nachtenlang niet slapen en dat ons meisje zich weer zo ellendig voelt…
     

Deel Deze Pagina