Tweede bij lichte verzakking

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Bureau, 17 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Beste verloskundige,

Ongeveer vijf maanden geleden ben ik bevallen van mijn eerste kindje. Ik wil het liefst niet veel tijd tussen de kids en daarom zsm beginnen aan een tweede.

De gyneacoloog zei tegen mij dat je het best een half jaar kan wachten (dit vertelde zij bij de gewone controle na de zwangerschap, de evaluatie zegmaar). Ik had me daar dus op ingesteld want 6 maanden vind ik nog wel te doen qua wachten... Maar nu:

Ik had wat zelfonderzoek gedaan en daar werd ik wat ongerust over dus ik ging naar de huisarts, die gaf aan dat mijn blaas heel licht verzakt was en dat dit nog kon komen door de bevalling die nog niet zo lang geleden is en dat dit waarschijnlijk binnen een jaar vanzelf wegtrekt. Ik had er verder ook helemaal geen last van maar een paar weken later merkte ik dat ik in de avond niet zo goed uit kon plassen en direct na het plassen eigenlijk alweer moest.

Aangezien ik al bij bekkenfysio liep, heb ik haar het ook nog eens laten bekijken. Zij gaf aan dat mijn urinebuis licht verzakt is en niet mijn blaas. Ik heb hier zelf nog nooit van gehoord, maargoed. Ik blijf trouw mijn bekkenbodemoefeningen doen, die na die afspraak ietwat aangepast zijn.

De fysiotherapeut gaf aan dat de bekkenbodem een jaar nodig heeft om te herstellen na een bevalling en dat het daarom dus het best is om pas na een jaar aan een tweede te beginnen.

Ik word een beetje onrustig van deze (tegenstrijdige) verhalen. Ik wil graag een tweede kindje en niet veel tijd tussen de kids maar ik wil m'n lichaam ook niet onnodig veel "schade" aandoen, maar anderzijds ook niet "voor niks" langer wachten dan nodig.

Wat denk jij? Wat kan ik het beste doen?

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

Twee zwangerschappen kort op elkaar eist veel van het lichaam. Pas na een jaar is het lichaam volledig hersteld en kan het een nieuwe zwangerschap aan. Het ontzwangeren kan zeker 9 maanden duren. Ik ben het met de fysiotherapeut eens dat het voor het herstel van je bekkenboden verstandiger is om nog even te wachten. Daarnaast zou ik je aanraden ook oefeningen voor je bekkenbodem te blijven doen, als je zwanger bent. Succes met het maken van een keuze.

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina