Te weinig groeien?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Suuzje, 18 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Hoi Ilse,

mijn dochter is nu 3 maanden oud, en ik heb het idee dat zij te weinig groeit. Ze was bij geboorte 3252 gram, is 130 gram afgevallen en zat na 6 dagen alweer over haar geboortegewicht. Met 1 maand woog ze 3980, met 2 maanden 4475 en afgelopen dinsdag 4750 gram. Dit betekent dat zij in de afgelopen 4 weken maar 275 gram is aangekomen.
    Toen ze een maand oud was heeft ze een week in het ziekenhuis gelegen vanwege overmatig huilgedrag, en toen is ze iedere ochtend gewogen en kwam ze wel elke dag aan.
    Wat kan er nu aan de hand zijn? Van begin af aan kan ze erg huilen tijdens en na de voedingen. Inmiddels is dat al wel wat minder omdat de KA een reflux vermoedt en ze daar medicijnen voor krijgt. Afgelopen week heeft ze ook erg veel gespuugd na de voedingen.
    Ik bied haar elke voeding 2 borsten aan, waarbij ik haar bij het wisselen van de borst even omhoog houd om te boeren en de voeding wat te laten zakken zodat ze niet te veel spuugt. Soms begint ze tijdens de voeding te huilen, en als ik haar dan rechtop houd is het over. Ze hoeft dan niet te boeren, maar begint wel als een gek op haar knuistje te sabbelen. Als ik haar dan opnieuw probeer aan te leggen begint ze weer te huilen.

Daarnaast weigert zij de fles. Toen zij in het ziekenhuis lag was het geen probleem, en kon ik haar zelfs een flesje geven, maar inmiddels weigert zij pertinent. Ze is nu voor de 2e keer naar het kdv, maar weigert ook daar. Heb je hiervoor ook nog wat tips? Want als er iets niet goed is met mijn voeding, of als ik straks wil gaan afbouwen zal ze toch ook een flesje moeten accepteren om te eten.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Suuzje,

Als ik je verhaal zo lees en de gewichten en data bij elkaar zet zie je inderdaad dat de groei wat inzakt.

Als je over de hele periode van 3 maanden kijkt dan komt ze gemiddels 115 gram per week aan. dat is op zich prima.

Als je dan leest dat de toename op het eind een stuk lager is en het gemiddelde per maand gaat bekijken komt ze:
    In maand 1 170 gram per week aan
    In maand 2 komt ze 115 gram per week aan
    In maand 3 iets minder dan 70 gram per week.

Als je leest over haar opname en haar reactie op het horizontaal liggen na de voeding en het spugen na de voeding dan lijkt het mij dat ze inderdaad nu wat tekort komt.

Ik denk dat je heel goed bezig bent, je geeft 2 borsten per keer, je houdt haar goed rechtop , en je bent al bezig bent met medicatie.
    Wellicht kan één of twee extra voedingen in de dag extra doen. Ik weet niet hoeveel voedingen je nu geeft.
    je kunt een houding proberen waarin ze heel rechtop zit, bijvoorbeeld door haar goed gesteund op je bovenbeen te zetten. Maar goed dat is zoeken en kijken hoe jullie bij elkaar passen kwa formaat.

Drinken uit een flesje is weer een heel ander verhaal, daar kom ik later vandaag op terug.

Succes voor zover,

Ilse

3. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Ik zit nu al op 6 tot 7 voedingen per dag.

Op het kdv gaat het drinken van de fles nog steeds niet goed. Ik ben er zojuist zelf heengegaan omdat ze niet wilde eten, en van mij pakte ze zowaar wel het flesje. Veel heeft ze niet gedronken, maar het is iig iets.
    Ze hebben daar al vanalles geprobeerd, met spuitjes en met een t-shirt van mij over de schouder, maar zodra ze met de fles in buurt komen raakt ze helemaal overstuur.

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Suuzje,

Ik beloofde terug te komen op het flessen verhaal.
    Ik stuur je prive even een documentje wat wij altijd aan moeders geven die met een zelfde probleem (flesweigeren) bij ons op de praktijk komen.

Als het goed is komt hij zo binnen.

Je geeft nu 6-7 voedingen, dat is prima. Als je denk dat ze te weinig krijgt en het haalbaar is mogen het ook meer zijn. Er zit geen maximum aan. Wellicht dat er met 1 extra net wat meer gewicht gehaald wordt. Wat je ook nog kan doen, maar goed dat is wel weer extra werk, is dat je na een voeding wat extra nakolft. Verwacht geen fles vol maar de melk die je dan krijgt is het meest vet. Als je dat extra aan haar geeft dan geeft dat net wat extra. Daarbij krikt het jouw productie ook wat op.

Succes,

ilse

5. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Hoi Ilse,

gisteren op het kdv heeft ze zonder dat er veel moeite voor gedaan is zo'n 80 cc uit de fles gedronken, dus dit lijkt de goede kant uit te gaan. Jouw documentje hou ik achter de hand voor als ze toch weer weigert!

Het nakolven na de voedingen deed ik al een tijdje om zo een voorraadje op te bouwen. Ik kolfde dan 2 x per dag zo'n 60 tot 80 cc na de voeding. Maar vandaag maar net een bodempje in de fles. Teruglopende borstvoeding of een regeldag? Ze heeft gisteravond zo'n 1,5 uur aan de borst gelegen, en vanavond weer. Zojuist heeft ze een flesje (!) van 70 cc gekregen, en daarna de borst weer aangeboden omdat ze maar een half uurtje geslapen had, en ik in dat half uur nog nagekolfd heb. Overdag maakte ze ook al een hongerige indruk. Ik heb vandaag dan ook na 4 voedingen nagekolft, maar elke keer maar net een bodempje. Ik krijg wel een toeschietreflex, maar deze is maar van erg korte duur.

Ik heb gelezen dat de borstvoeding zich wbt voedingsstoffen aanpast aan hetgeen je kindje nodig heeft. Kan het dan ook zo zijn dat de voedingsstoffen afnemen na verloop van tijd, en dat ze daarom steeds minder groeit en nu zo hongerig is?

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Maak je over de samenstelling van jemelk absoluut geen zorgen, die blijft totdat je ermee stopt helemaal perfect! Alle verhalen over te weinig voedingsstoffen boehoren tot de fabeltjes.

Wat je beschrijft klinkt als de regeldagen. Bijna alle moeders overkomt het: een paar dagen lang is de baby huilerig en wil heel vaak drinken. Je hebt het gevoel droog te staan, omdat je borsten zo slap aanvoelen. Maar die melk is er wel. Je borsten krijgen gewoon niet de tijd om vol te lopen! Als je haar zo vaak laat drinken als ze wil, duurt het een paar dagen. En zo plotseling als het opkwam zo plotseling houdt het dan weer op. Haar kleertjes zijn te klein geworden, en je kunt zien dat ze gegroeid is.

Regeldagen komen voor rond de leeftijd van tien dagen, drie weken, drie maanden en zes maanden. Maar ook op andere momenten kunnen regeldagen voorkomen. Bijvoorbeeld als het kind een virus onder de leden heeft. Door vaak om de borst te vragen, krijgt het extra veel antistoffen binnen waardoor de ziekte bestreden wordt. Vaak merk je als ouder niet eens dat het virus er is, behalve dan aan het vele drinken.

Ook op andere momenten waarop de melk wat is teruggelopen kan je dochter vaak om de borst vragen. Als je daar aan toe geeft, komt de melkproductie weer heel snel op peil!

Succes,
    Ilse

PS Goed zeg dat ze nu ineens wel 80 uit het flesje dronk!

7. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Hoi Ilse, ben ik weer.

Het blijft hier een beetje aanmodderen. Joya groeit nog steeds niet goed. Met 4 maanden woog ze 5220 gram, en nu (bijna 5 mnd) 5510 gram. Ze is dus maar 290 gram bijgekomen, en daarnaast niet in de lengte gegroeid. De laatste week is ze zelfs maar 20 gram aangekomen.
    Naar aanleiding van de 4 mnd afspraak op het cb afgesproken met de wvk vaker te komen wegen, en dat heb ik dus ook gedaan. Ook adviezen meegekregen om iedere voeding te gaan nakolven, en elke 2 uur te voeden. Ik heb dan ook een dubbelzijdige elekrische kolf gehuurd (Medela Lactaline). Dit heb ik een aantal dagen volgehouden, maar de produktie leek maar niet meer te worden. Uiteindelijk doorverwezen naar een lk. Door het langdurig om de 2 uur voeding zouden er teveel tsr-en op elkaar zijn, en zou Joya waarschijnlijk op den duur te moe zijn om goed en effectief te drinken. Daarom het advies gekregen op donderdag om terug regelmaat erin te brengen, en alleen te voeden als ze net wakker is. Dit leek effect te hebben, want zaterdagochtend had ik zowaar stuwing.
    Nu zijn we inmiddels al weer anderhalve week verder, en mijn kolfopbrengsten lijken steeds verder terug te lopen. Ik had het advies gekregen om te kijken wat de kolfopbrengsten zouden zijn als ik ipv elke 2,5 uur om de 3 tot 3,5 uur zou kolven. Je zou denken, hoe meer tijd om vol te lopen, hoe meer je kolft, maar vandaag maar 120 en 60 cc gekolft. Nu heb ik gelukkig een aardige voorraad in de vriezer, maar als de kolfopbrengst nog verder terugloopt, ben ik er wel erg slecht doorheen.
    Op het cb kreeg ik gisteren het advies om rijstebloem te gaan geven, maar dit zie ik eigenlijk niet zo zitten. Ik ben bang dat ik dan straks nog minder voeding heb.
    Ik kolf op dit moment nog steeds de dubbelzijdige kolf.

Het lijkt wel hoe later op de dag, hoe minder voeding ik heb. Wat kan ik hier nou nog aan doen. Het nakolven lijkt niet veel zoden aan de dijk te zetten. Kan het eten van anijs en drinken van venkelthee nog iets helpen, of valt dat onder de bakerpraatjes?

Ik heb voor maandag iig weer een afspraak gemaakt bij de KA om uit te sluiten dat er geen medische reden is voor het weinige groeien, maar ik ben bang dat ik te weinig voeding heb.

Ik ben iig nog niet bezig met bijvoeden, en heb ook nog geen menstruatie gehad.

Bij de lk hoef ik verder niet terug te komen, Joya heeft overigens een goede drinktechniek, daar kan het dus niet aan liggen.

8. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Is domperidon eventueel een optie? Ik heb de neusspray trouwens al, en gebruik hem voor een 2e tsr, maar dat werkt niet.

9. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Suuzje,

Ik schrijf net een antwoord maar zie het niet staan. vast iets verkeerd gedaan. Even kijken of ik de strekking nog weet.

Balen zeg, dat Joya nog steeds niet lekker aankomt.
    Wel goed dat je dubbel kolft en dat je een regelmaat hebt gevonden door wat meer tijd tussen de voedingen te zetten. Anders maak je jezelf en de rest in huis gek. Met als maar voeden voeden voeden.

Wat je schrijft klopt wel. Hoe verder op de dag hoe minder melk je kolft. De productie is later op de dag vaak wat lager.

Als je nakolft, verwacht dan geen flessen vol. Het gaat om kleine beetjes. Het is slechts een seintje voor jouw lijf meer melk te maken.

Als er meer wordt gemaakt kan zij meer drinken. Dus hopelijk merk je niet echt dat je flesjes voller worden.

Het is zeker goed de KA te laten uitsluiten of er medische oorzaken zijn.

Ik denk dat domperidon zeker een optie is. Alhoewel ik het niet aan jou mag voorschrijven ken ik wel verschillende casussen waarin moeders er enorm veel aan hebben gehad. Ik had je de links voor verdere informatie gemailed. toch?

Succes verder,

Ilse

Houdt je me op de hoogte wanneer je Domperidon gaat gebruiken?

10. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Hoi Ilse,

bedankt voor je antwoord. Ik weet idd dat ik met nakolven geen flessen vol moet verwachten, maar voorheen kolfde ik 's morgens zo'n 140 cc en de rest van de dag na 2,5 nog zo'n 100 cc, maar nu na het vele nakolven nog maar zo'n 60 cc na ruim 3 uur. Het lijkt er dus op dat ik zelf mijn produktie niet goed meer verhoogd krijg. Joya wil 's avonds dan ook erg vaak drinken, en het duurt lang voordat ze echt verzadigd is.
    Ik ga dan misschien toch maar de Domperidon gebruiken. Het is waarschijnlijk al heel wat om te weten dat ik dan toch iets achter de hand heb om de produktie wat op te hogen. Ik heb wel mail van je ontvangen, maar daar stonden geen links in. Zou je die alsnog willen mailen?
    Hoe kan ik het het beste gebruiken? Het liefste zou ik het alleen gebruiken om de produktie goed op peil te brengen, en er daarna weer mee stoppen, maar ik weet niet of dat mogelijk is.
    Ik ga vandaag iig weer gewoon terug kolven elke 2,5 uur op het werk, en dan zien we wel weer waar het schip strandt.

11. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
  12. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Hoi Ilse,

ik ben nu bijna 2 weken bezig met het gebruik van Domperidon, 3 x daags, en het lijkt effect te hebben. Ik kolf na de voeding wat meer na, maar het belangrijkste, Joya is een stuk beter gegroeid. 270 gram en 1,5 cm in 11 dagen tijd! Helemaal top!

13. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Wouw zeg!

Dat is super om te horen.
    Mag ik je vragen om je gebruik en je ervaringe zo gedetaileerd mogelijk op te schrijven. Mail het me maar prive.

Je hoeft geen namen etc. te gebruiken. ZOu ik die gegevens aan de LK in het AMC mogen geven voor het onderzoekje wat ze daar doen naar het effect van domperidon gebruik?

Doe maar rustig aan want ik ga over een paar uur op vakantie.

Succes en ik ben blij dat Joya zo goed is aangekomen nu!

Ilse

Deel Deze Pagina