Nieuwe sociale website: Sproudly

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bolkje, 3 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sociaal netwerk voor jonge ouders: Sproudly
    tags: social
    Sproudly is speciaal gericht op jonge ouders. Die kunnen hier ongegeneerd babyfoto's spammen zonder bang te zijn dat die informatie verder gedeeld wordt.

Het heeft wat weg van Facebook, maar een timeline op Sproudly gaat over hele andere dingen. Kinderen. Eerste stapjes, melktandjes, grappige uitspraken, groei en gewichtstoenames. Alleen de familieleden en vrienden die je vooraf toestemming geeft, kunnen de foto's en informatie zien. En als ze iets liken, hoef je niet bang te zijn dat je gegevens via vrienden van vrienden verder verspreid worden.

Oprichter Thijs van der Burgt begon met het nieuwe sociale netwerk omdat hij ontdekte dat jonge ouders zitten te wachten op een leuke en veilige manier om feitjes over hun kinderen te delen. "Op Facebook delen mensen al snel een foto met zo'n 200 tot 300 vrienden, alleen weet je niet welke vrienden van vrienden dat weer zien", zegt hij. "Daarom delen jonge ouders vaak niet veel meer dan de absolute hoogtepunten, zoals de eerste stapjes. Hun kind is iets heel persoonlijks, dus delen ze niet alles op Facebook, terwijl ze dat wel graag willen doen met geselecteerde vrienden."

Je kunt op Sproudly als jonge ouder of als 'volger' een profiel aanmaken. Dat kan in je browser of in de iOS-app. Een Android-app is nog in de maak. Als ouder kun je voor ieder kind dat je hebt een nieuwsoverzicht aanmaken, dat alleen bekeken kan worden door geselecteerde opa's en oma's, goede vrienden en familie. Partners kunnen hun profielen aan elkaar koppelen, zodat beide ouders onafhankelijk van elkaar updates kunnen toevoegen. Eventueel kun je als ouder bepaalde informatie helemaal voor jezelf houden. Alle gegevens zijn te gebruiken om een fotoboek samen te stellen.

Je kunt Sproudly koppelen aan je Facebook-account, als je dat wilt. Op die manier kun je makkelijker vrienden toevoegen en - als je wilt - een belangrijke mijlpaal ook op Facebook zetten. Daarmee voorkom je meteen dat je Facebookvrienden die niet op dat complete kindergedoe zitten te wachten gillend wegrennen.

Oprichter Van der Burgt zette eerder de site kinderen.nl op, maar stopte daarmee toen hij ontdekte dat er meer behoefte was aan een sociaal netwerk. Woensdag lanceerde Sproudly in Nederland. Over twee maanden volgen Italië en Groot-Brittannië. De Italiaanse familie Ferrari, die in hun thuisland er geïnteresseerd zijn in dit soort 'parenting' initiatieven, ondersteunen Sproudly financieel. Het verdienmodel zit hem in de verkoop van de fotoboeken.

Daarnaast is Van der Burgt in gesprek met bedrijven die bepaalde categorieën op de site willen sponsoren. Er komen in ieder geval geen advertenties op die toegespitst zijn op de specifieke gegevens van gebruikers, verzekert Van der Burgt. In Italië moeten gebruikers gaan betalen voor de app. Wellicht dat dat over twee maanden ook voor Nederland het geval is, maar dat weet hij nog niet zeker.

--

lijkt mij wel leuk en handig.... als het niet te duur wordt, tenminste...

2. Gazy

Gazy Niet meer actief

ik heb me net aangemeld om eens te kijken.. maar echt enthousiast ben ik nog niet..

3. Ik heb me ook net aangemeld, maar vind het ook nog niet echt boeiend, maar het idee is wel leuk vind ik :)

Deel Deze Pagina