Hallo, Mijn dochtertje is nu ruim 4 maanden. Kort geleden heb ik een topic geopend over haar voeding, omdat ze geen grote/goede drinker is en ik bang was dat ze te weinig voeding binnenkreeg. De voedingen gaan inmiddels best goed, al is het qua hoeveelheid nog steeds wisselend per dag/moment. Gemiddeld krijgt ze zo'n 600cc voeding binnen per etmaal, verdeeld over 5-6 voedingen. Gisteren zelf 670cc, dat is echt uitzonderlijk veel voor haar! Vaak bieden we 120cc aan ('s avonds en 's morgens 150cc). De ene keer gaat alles op, de andere keer laat ze zo 40cc staan. Als de fles helemaal op gaat en we het idee hebben dat ze meer wil, maken we nog voor haar bij. Maar goed.. ik heb me er bij neergelegd dat ze niet zo'n grote drinker is. Ze is heel tevreden en blij, groeit heel goed (zit keurig op de gemiddelde lijn) en plast voldoende. Ze weegt nu ongeveer 6,5 kilo en is 60 cm. Qua ritme... de eerste fles is meestal tussen 7 en 8 uur 's morgens en vervolgens steeds zo'n 3-4 uur later. Niet echt vaste tijden nog, is dit erg? Ook geven we 's avonds laat rond 23:30 uur nog een fles, die ze slapend drinkt. Wanneer kunnen we deze laten vervallen? Voorlopig nog niet denk ik, omdat ze zonder die late fles soms onder de 500cc zit. We zijn nog niet begonnen met bijvoeding, ook nog geen rijstebloem gegeven. Wat is nu een goed moment om te beginnen met bijvoeding? 4/5/6 maanden? Op het CB werd me gezegd dat we mogen beginnen ermee. Maar er werd ook bij gezegd dat het advies is om te wachten tot 6 maanden. Ik neig er naar om nog even ermee te wachten, maar ik vind het wel een fijne gedachte dat ze zo rond de 4,5-5 maanden leert happen van een lepeltje, zodat ze rond de 6 maanden al een beetje weet hoe dat moet. Kunnen we dan bijvoorbeeld binnenkort beginnen met een papje van rijstebloem om dit te oefenen? Alvast bedankt!
Hoi, Het is niet erg als ze geen vaste tijden heeft. Belangrijkste is dat ze tevreden is en goed groeit, en dat is het geval als ik het lees. Qua hoeveelheid voeding, totaal per 24 uur, zit ze aan de lage kant. Daarom is het inderdaad goed het aantal voedingen dat je geeft nog even aan te houden, totdat ze misschien meer per keer gaat drinken. Tot 6 maanden is bijvoeding, groente en fruit, nog niet perse nodig. Mag evt. vanaf 4 maanden, het gaat dan meer om je kindje te wennen aan een andere structuur en smaak. Het is nog niet de bedoeling dat ze daardoor minder melk gaat drinken. Evt. rijstebloem kan je wel eens proberen en kijken hoe dit gaat. Groetjes Angelique