Twijfel: op eigen kamer of co-sleepen (baby 11 weken)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lichtroze, 12 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoihoi,

Onze dochter slaapt vanaf de geboorte op onze kamer. Nu is haar babykamertje bijna helemaal af (moest nog wat aan gebeuren:)), maar nu twijfel ik of ik haar op haar eigen kamer ga laten slapen of niet. Ik zou haar ook wel overdag op haar eigen kamer willen leggen en 's nachts bij ons in een co-sleeper. Ze krijgt bv, vaak nog 1-2 keer per nacht en ik zit ook wel met het advies van veilig slapen in mijn achterhoofd, dat het tot zes maanden beter is om ze bij je op de slaapkamer te leggen 's nachts. En natuurlijk dat ik het zelf wel fijn vind dat ze nu dicht bij me slaapt :). Ze is nu overigens ruim elf weken.

Mijn twijfel zit in mijn angst dat ze straks na 6 maanden niet 's nachts op haar eigen kamertje wil slapen... En omdat ze een erg onrustige baby is (woelen, kreunen, draaien), zou het op den duur wel fijn zijn als ze op haar eigen kamertje slaapt, zodat ook wij wat meer slaap krijgen. Maar ik zou er liever nog even mee wachten. Toch zegt mij omgeving dat ik problemen krijg als ik haar nu niet aan haar eigen kamertje laat wennen. Vooral omdat mijn zusje een kindje van elf maanden heeft die al zolang op hun kamer slaapt en nog altijd drie keer per nacht wakker is, vraag ik me af wat nu het beste is. Wat is jullie ervaring?

2. Username

Username Niet meer actief

Dochter heeft maandenlang op onze kamer geslapen. Eerst in wiegje en later in campingbedje. Overdag in haar ledikant in haar eigen kamer (vanaf dat ze 2/3 maanden oud was). Ga op je eigen gevoel af. Mensen hebben altijd een mening als je je kind bij je laat slapen ;)

3. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dochter ligt hier nog bij ons in de kamer, niet in ons bed maar in haar eigen ledikant. Hier speelt ruimte een grote rol maar sinds een maand of 9 ook extreme verlatingsangst.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Over beide is een hoop te zeggen.
    Bij je op de kamer is over het algemeen beter en zeker icm borstvoeding makkelijker.
    Maar als je zelf niet meer slaapt door de geluidjes van je kindje is het wellicht beter om het op zijn/haar eigen kamertje te leggen.

Doe wat voor jou en je dochter het beste werkt. Wat er in de toekomst gaat gebeuren weet je toch (nog) niet. Voor beide methodes is het niet zo dat je kindje standaard beter slaapt. Sommige kindjes slapen nu eenmaal beter of slechter. Dat zit dan echt in het kindje of in hoe de ouders er soms zelf in staan (maar dat zijn de bijzondere gevallen).

Lees de diverse topics over slapen door en je zult zien dat dit een veel voorkomend iets is.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    #5 Zoe123, 12 mei 2014
    Laatst bewerkt: 12 mei 2014
    Maak het jezelf en baby makkelijk en ga voor de co-sleeper s'nachts!
    Het is zo prettig voor je nachtrust...Je hoeft je bed niet uit! :)
    Wakker aanleggen drinken verder slapen

Mocht je merken dat je toch erg wakker blijft kan je altijd nog er voor kiezen om s'nachts ook het eigen kamertje te gebruiken.
    Zorg dan wel dat je baby goed kan horen.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze nooit meer in hun eigen kamertje gaan.slapen hoor.In de praktijk blijkt dat echt geen punt te zijn. Het overgrote deel maakt die overgang zonder problemen.Wat je hoort zijn vaak de "extreme" gevallen.
    Hier 5 maanden bij ons geslapen s'nachts.
    Ik had het er moeilijk mee toen ze "verhuisden". Zij niet.

6. chillys

chillys Lid

13 mei 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals ik in je verhaal kan lezen zegt je gevoel dat je graag je baby dichtbij je hebt. Ik zou zeggen volg je gevoel. Ik denk dat als ze in haar eigen kamer zou slapen en je gevoel zegt dat je haar dichtbij wilt hebben dat je dan niet lekker ligt te slapen.
    Mijn zoontje slaapt sinds kort in zijn eigen kamer en hij is ruim 4maanden. Ik werd ook van elk geluidje een beetje wakker. Maar ik ben blij dat ik hem zo lang dichtbij heb gehad. Het gaf een zekerdere gevoel. Ik heb hem vanaf 10 weken op zijn eigen kamer overdag laten slapen met zijn wiegje in de ledikant. Dat maakte de overstap minder groot en voelt ook veiliger meer geborgen, denk ik.
    Ook ik had meer moeite met de overstap dan mijn baby. Hij slaapt prima in zijn eigen kamer.
    Ik zou zeggen maak het jezelf zo makkelijk en fijn mogelijk. Je kan helaas niet van te voren zeggen hoe je baby erop reageert alleen achteraf.

Succes met het nemen van je beslissing. Ik kan me heel goed voorstellen dat je twijfelt tussen beide.

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Doe wat je wilt, over niet op de eigen slaapkamer krijgen zou ik me geen zorgen maken. Dat lukt echt wel. Dus als je je kind bij je wilt houden, lekker doen.

Ik heb geen keus.... de tweede slaapt ook bij ons op de kamer. Zodra we verhuisd zijn krijgt ze fijn een eigen kamertje, heerlijk. ik kijk er nu al naar uit, want ik krijg echt te weinig slaap nu.

8. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik zou zeggen, volg je gevoel. Wat werkt is voor elk kind en alle ouders weer anders. Wij hebben bijvoorbeeld er voor gekozen om onze dochter na 5 weken op haar eigen kamer te leggen, omdat ik niet kon slapen van al haar geluidjes. Maar iemand anders houdt zijn/haar kindje weer liever wat langer bij zich op de kamer.
    Als alle partijen content zijn is er geen probleem.
    Bedenk je maar zo: er is geen kind van 16 die nog bij zijn ouders op de kamer ligt :)

9. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties. Ik ben er wel uit, ik ga naar mijn gevoel luisteren en ik hou er voorlopig nog even op onze kamer 's nachts :)

Deel Deze Pagina