Even vlug het verloop schetsen 0-3 weken: bv 3-5 weken: gewone flesvoeding 5 weken tot nu: ingedikte melk (nutrilon ar) Ik heb dus 3 weken bv geprobeerd, maar E. verslikte zich vaak, spuugde heel veel, wilde uuuuren aan de borst hangen, en ben er dan uit miserie mee gestopt. Ik had al veel eerder gestopt moest de vroedvrouw en de verpleegkundige van het cb me niet gepusht hebben om door te gaan. Na 3 weken dan zonder het tegen iemand te zeggen, overgeschakeld naar flesjes. Toen gebruikte ik aventflesjes met de kleinste speen die er bestaat (first flow). Het verslikken stopte, maar ze spuugde nog steeds heel veel, met een huilbaby als resultaat. Op 5 weken heeft het cb aanbevolen om de melk in te dikken. In het begin deed ik dat met nutriton, daardoor kon ik de kleinste speen niet meer gebruiken, dus naar de volgende speen gegaan (nr1). Maar ik merkte dat ze toch veel lucht binnenkreeg en daardoor ook spuugde tijdens boertjes. Na een week klungelen met flesjes testen kwamen we op dr brown's met speen 2. Hierbij ook overgeschakeld naar nutrilon ar uit gemak, want sinds de melk ingedikt werd, was E. plots veranderd in een blij kind. Rond 4 maanden zaten de hoeveelheden op 180/6. De flessen begonnen wel heel lang te duren, en ze begon steeds meer haar hoofd heen en weer te schudden, met haar beentjes stampen en de fles uit haar mond te duwen en te wenen. Op internet las ik dat een grotere speen soelaas kon brengen. Na enkele dagen wennen was ze hiermee vertrokken. Maar na een week begon het opnieuw te verergeren en verslikt ze zich opnieuw. Het enige wat eigenlijk helpt is de melk lang genoeg laten indikken (zeker langer dan een halfuur). En dan nog durft ze met haar hoofd schudden en te grommen (het geluid dat je maakt als je je verslikt hebt). Als we het 10-20 minuten laten indikken, dan duwt ze de fles uit haar mond en weent ze de hele tijd door en loopt er dan ook veel melk langs haar mond. Als we speen 2 terug gebruiken, hetzelfde, grommen, fles wegduwen, beentjes stampen, ook spuugt ze daarna wat meer. Ik heb ook al geprobeerd de melk extra te verdikken, maar het duurt nog 20 minuten eer ze goed dik is, maar dan te dik om nog door het ventiel van de fles te kunnen. Ik heb dan eens de nukflessen besteld. Met maat 1M (0-6 maanden, gewone flesvoeding) verslikt ze zich nog steeds met verdikte melk. We hadden deze besteld omdat ze enkel de fopspenen van nuk wil en met deze speen mss meer tevreden zou zijn. Over 2 dagen wordt ze 5 maanden, en maak me hier toch wel zorgen in. Buiten de fles is het een blij kind die goed slaapt en snel vorderingen maakt (zo rolt ze al een week van rug naar buik). Ik zou dus graag het voedingsmoment terug een aangenaam iets krijgen, aangezien spelen véél interessanter is dan bij mama zitten. Ook wat als ze water gaat beginnen drinken? Ze verslikt zich al in verdikte melk, water is maar zo dun als het kan.
Kan je kindje goed boeren? Hier zit er heel vaak lucht dwars als mijn zoontje zo begint te spartelen..dus ik laat hem veel tussentijds boeren. En dan lukt t weer even tot er weer lucht dwars zit. Hier is ook wel t sterke vermoeden van verborgen reflux. Ze groeit wel goed?
Meestal wil ze tussendoor niet boeren, heb dat ook al geprobeerd. Ze wordt dan echt boos en begint te wenen en aan mijn haar te trekken tot ze terug haar fles krijgt. Ze krijgt ook altijd haar melk op kamertemp, opwarmen geeft geen verandering. Ik denk niet dat ze nu nog last heeft van de reflux, ze kan op elk moment wat melk teruggeven, net na de fles of enkele uren erna, het ruikt dan ook zuur, maar pijn heeft ze niet. Ze krijgt ook gaviscon en daarmee is ze geholpen
Ben je al begonnen met hapjes? Daar zal ze zich niet in verslikken en vindt ze misschien interessant . Je zou dan bijvoorbeeld, als het eenmaal lekker loopt, een fles kunnen vervangen door een bordje pap. Mijn dochter heeft ook nooit lekker gedronken , snel afgeleid, altijd een gedoe om er een beetje fatsoenlijke hoeveelheid in te krijgen, ik ging echt opzien tegen de voedingen. Toen vast voedsel eenmaal goed op gang kwam ging ze rap terug naar drie flessen, en dat ging toen ook veel beter.
Dat hebben we geprobeerd toen ze 4 maanden werd, maar we vermoeden dat haar darmen daar nog niet klaar voor waren. Ze slaapt altijd goed en regelmatig en slaapt ook makkelijk in. Maar iedere keer na het groentepap wilde ze amper slapen overdag en duurde het een uur om haar dan savonds in slaap te krijgen.. Nu wil vriend nog 3 weken wachten, over 4 weken gaan we op reis en dan wordt ze 6 maanden. Zou ik dan nu bijvoorbeeld de ochtendfles kunnen vervangen door pap? Of werkt dat even erg op de darmpjes? Met wortelhapje ging het goed met de lepel.
Je zou het moeten proberen om het te weten, het is onmogelijk te voorspellen hoe ze erop reageert helaas. Maar ze is nu alweer bijna een maand ouder dus dat scheelt best veel. En als het toch niet goed valt zit je in elk geval niet met een slaapprobleem.
Terug naar gewone Nutrilon met Nutriton. Ben je zelf met de Gaviscon begonnen of uit advies van een arts? Daarnaast zou ik echt al beginnen met oefenhapjes. Je geeft aan dat de wortelhap wel goed ging?
Gaviscon op advies van kinderarts, al verschillende keren proberen te minderen, maar gaat al direct fout in de volgende dagen. We hebben ook al geprobeerd om terug Nutrilon standaard + nutriton te doen (omdat het goedkoper is en makkelijker zelf te doseren) maar ook dat ging snel fout na een paar flessen. Bij eerste fles Nutrilon ar was het weer goed. Zelfs de fles een uur laten indikken (dus dikker zal hij niet worden) en dan nog verslikt ze zich. Heb ook met de Avent 1-2-3 speen op stand 1 geprobeerd, ook weer verslikken. Wortelhapje ging goed bij het eten zelf, daarna ging het minder, na een uur hard wenen, na 2 uur uit miserie dan een fles gegeven, na 2 uur weer zo wenen tot ik haar eindelijk in bedje kreeg. De volgende ochtend ging alles weer prima, makkelijk slapen, tot we smiddags weer een hapje gaven. 3 weken geleden zijn we dan gestopt en we hadden direct ons blije kindje terug (buiten de flesjes dan). Maar zal het met mijn vriend bespreken om nu al terug te beginnen met een groentehapje, hopelijk is dat dan al goed op gang tegen dat we op reis gaan. Ze heeft nu 4 flessen van 210/7 (soms verdeeld over 5 flessen), dan het groentehapje ergens tussen langzaam opbouwen, of direct beginnen vervangen bij een flesvoeding gespreid over een paar dagen?
Maar even een vraagje hoor. Benoem je nu dat je indikt omdat ze zich verslikt in vloeibaar? Dus niet om de reflux? Want eerlijk gezegd zou dat niet moeten en misschien toch een kinderarts weer raadplegen want van die leeftijd moeten ze toch echt gewoon melk kunnen drinken zonder zich te verslikken.
Nee, ze krijgt wel degelijk ingedikte melk voor de reflux, soms heeft ze nog een beetje over ver na haar fles en ruikt de melk en haar mondje zuur. Het verslikken gebeurde bijna niet meer tot we een grotere speen namen. Ik heb enkel eens nog extra ingedikt tegen het verslikken, maar dan komt de melk niet meer door het ventiel van haar fles. Misschien toch maar eens naar de kinderarts terug gaan, want zo kun je bezig blijven. Het enige wat het cb zegt is eens vanalles uit te proberen..
Ik ben deze voormiddag achter een paar verschillende speentjes gegaan. Heb eerst de difrax 1-2-3 speen gebruikt en deze was van de eerste keer goed! Ik heb de melk gemaakt en direct gegeven (dus zonder eerst goed te laten indikken), eerst op stand 2 en naar het einde van de fles wanneer de melk goed ingedikt was op stand 3. Ze lag braaf in mijn armen te drinken, niet verslikken of wenen of grommen of spartelen of fles wegduwen of hoofd heen en weer draaien. En ze heeft er precies 15min over gedaan. Het was gewoon perfect Fingers crossed dat het bij de volgende flesjes ook zo blijft. Morgen gaan we terug met wortelhapje starten en kijken hoe dat loopt. En dan ook eens water aanbieden met de difraxspeen op stand 1. Mocht ze zich daar dan in verslikken, kunnen we nog steeds naar de kinderarts gaan. Bedankt om mee te denken
Fijn dat de fles vandaag goed ging. Hopelijk blijft het goed gaan. Ik zou zelf nu niet weer beginnen met een wortelhapje, zou eerst kijken of de flessen de komende dagen goed gaan. Je kan wel extra water toevoegen aan de fles mocht je der wat extra willen geven vanwege de warmte. Wij hebben bij onze dochter gewacht tot ze 6 maanden met bijvoeding omdat ze er met 4 maanden ook niet goed op reageerde.
Ik wil even een update plaatsen. We zijn toch naar de kinderarts gegaan, want het ging bijna direct weer slecht. CB had andere melk aangeraden, maar was alleen maar slechter. Dan standaard melk geprobeerd, maar zelfs met een klein speentje liep de melk langs haar mond. De kinderarts heeft geconstateerd dat haar reflux verergerd is (tijdens de fles moeilijk doen en wenen, tussen voedingen blij en kalm), we moeten nu een proeftherapie doen van omeprazole en terug haar vertrouwde melk geven en nu gaat het eindelijk terug zoals voorheen. Ik ben blij dat ik mijn lieve baby terug heb tijdens de flesjes. Ook zijn we nu een week bezig met groentepap en dat gaat ook goed. We leren haar nu water drinkenduit een tuitbekertje en dat gaat iedere dag iets beter.