Lui oog?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Roosje83, Apr 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL
    De laatste tijd valt ons op dat dochter (13 maand) met een oog wat scheel kijkt, met name als ze moe is. Herkennen mensen dit? Is dit een teken van een lui oog? Moeten we ermee naar de huisarts of kunnen we afwachten? Volgende maand moet ze weer naar cb.

2. Koon

Koon Niet meer actief

Ik zou wel even laten checken. Ik had dat ook als dreumes en inderdaad een lui oog. Hoe eerder ze daarachter komen, hoe sneller het weer genezen is.

3. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik heb dat zelf gehad, idd een lui oog. Ik ben er na een pleisterbehandeling aan geopereerd en heb er nu geen last meer van. Na de operatie had ik het wel nog een tijdje alleen als ik moe was.

4. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Haar vader heeft het ook gehad, is destijds behandeld met pleisters en bril. Maar hij was al een jaar of 4.

Kunnen ze er zo jong, 13 maand, ook al wel wat mee, qua onderzoeken?

5. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    1,702
    0
    0
    Toevallig zijn wij bij de vorige afspraak doorgestuurd naar ortopist (of zoiets). We wachten nu nog op de oproep daarvan, dan gaan ze hem onderzoeken.
    Als je volgende maand bij het CB moet zijn zou ik dat nog even afwachten?

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier ook maar hij kijkt bijna vaker scheel als niet scheel.
    Wij moeten dinsdag naar het ziekenhuis om zijn ogen te laten testen. Ze gaan wel op alles tetsen dus ook dieptezicht enz,...niet alleen naar een lui oogje

7. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Bij dochter zie je het juist niet de hele dag, met name als ze moe word. Maar dit begint ook nu pas, voor haar eerste verjaardag was ons dat nog nooit opgevallen.
    Denk dat ik het de volgende keer bij cb maar eens moet aangeven, kijken wat ze zeggen, alleen is dat 's morgens en dan valt het niet echt op.

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ja gewoon aangeven, of naar de huisarts, ik weet niet of de cb een doorverwijzing kan sturen? Huisarts zeker wel.
    Je kan ook je handen op beiden ogen leggen en dan je handen eraf halen, dan zou ook een oogje wat langzamer zijn. Zo deed de huisarts het hier om te kijken.
    Maar het cb geloofd je wel als je het zegt hoor. Of een foto maken. Ik heb veel schele foto's :D

9. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL

Ik vind het zo lastig, ze komt al zo vaak in ziekenhuis, kinderarts, kno arts. En stel dat daar dan ook nog de oogarts bij komt, terwijl het nu nog niet echt ernstig is, maar als het beter is om vroeg in te grijpen......

10. Koon

Koon Niet meer actief

Ja dat plakken ze bij die kleintjes ook al af met een pleister. Hoeft maar 1 tot enkele uren per dag (afhankelijk van de ernst)

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zeker gelijk naar laten kijken! Onze dochter heeft het ook. Op die leeftijd ontwikkelen kinderen heel snel een lui oog. Als je er op tijd bij bent hoef je misschien minder lang te plakken. Nadeel van zo jong scheel gaan kijken: ze zullen nooit meer diepte kunnen zien, ook niet na een operatie. Dieptezicht ontwikkelt zich rind het eerste levensjaar. Als je rond die leeftijd al scheelzicht hebt, zal dat niet meer ontwikkelen. Dit is anders als je bv als peuter scheel gaat kijken. Dan kan het dieptezicht zich, na een operatie herstellen.
    Wij waren hier best van van slag, maar in de praktijk leren kinderen zonder dieptezicht verbazingwekkend goed diepte in te schatten.
    Onze dochter mag ook gewoon een rijbewijd ed halen later. Oogarts zei alleen dat ze waarschijnlijk geen ster zal worden in balspelen ed.
    Onze dochter is nu 2,5. We plakken al anderhalf jaar...

12. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Afplakken is trouwens niet afhankelijk van de ernst, maar afhankelijk van de leeftijd. Ze houden een uur per levensjaar per dag aan.
    Je kunt trouwens zelf redelijk goed testen of je kind een lui oog heeft. Hou je hand voor 1 van de oogjes (niet afdekken, maar een paar cm er voor houden. Een kind met een lui (dus onderontwikkeld) oog zal om je hand heen willen kijken en protesteren als je het goede oog afdekt...

Maar als het bij jou alleen bij vermoeidheid is, zou het best kunnen dat het nog wel mee valt. Ook met dieptezicht.

Ik zou naar de huisarts gaan. Wil niet vervelend doen over het cb, maar het zijn toch soort van tweederangs artsen daar, is mijn ervaring.
    Ik had het scheelkijken al twee keer aangekaart bij het cb, maar zij konden na onderzoek niets afwijkends vaststellen. Toen naar de huisarts gegaan en die moest heel hard lachen om het cb, omdat het zo enorm duidelijk was. De oogarts bevestigde het: het luie oog van onze dochter was echt al heel ver heen!

13. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je duidelijke uitleg!
    Ik ga morgen dat 'testje' eens even doen, kijken wat ze ermee doet.
    Hopelijk valt het allemaal nog mee, maar man en ik hadden het er vanavond ook wel over beter nu iets mee gaan doen, en dan korter als straks als ze ouder is. Mijn man heeft het afplakken tijdens school als heel vervelend ervaren.
    Jullie plakken al anderhalf jaar, Hoelang moeten jullie nog of komt er ook nog een operatie? Man moest destijds ook een bril in dezelfde periode als afplakken is dit altijd zo, of is het soms ook alleen afplakken?

CB is idd niet altijd even goed, maar helaas was onze kinderarts tijdje terug ook niet blij met onze huisarts, die had dochter door moeten sturen naar kno, maar huisarts vond het allemaal wel meevallen.

14. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hoe lang je moet afplakken is niet van te voren te voorspellen. Wij moeten driemaandelijks naar de oogarts en daar worden de vorderingen bekeken. Bij onze dochter ging het heel moeizaam. Haar dominante oog was heel sterk. Je kunt stoppen met plakken als er geen voorkeur meer is voor het kijken met een bepaald oog. Je kunt dan afwisselen zeg maar. Kiezen met welk oog je kijkt. Bij onze dichter zie je dat nu soms. Haar schele oog is rechts, maar je ziet nu dat links soms scheel staat. Gek gezicht, maar dit is juist goed. Want ze kijkt dan met rechts (haar luie oog) en dat betekent dus dat ze geen voorkeur meer heeft voor een bepaald oog en dat beide ogen even 'sterk' zijn.
    Een operatie zal puur cosmetisch zijn. De ogen zullen nooit met elkaar kunnen communiceren (is nodig voor dieptezicht). Voorlopig laten we er dan ook niets aan doen. Ook omdat soms nog een operatie nog is als j die op hele jonge leeftijd laat doen.

Onze dochter heeft geen bril en heeft dat ook niet nodig. Ze heeft geen sterkte-afwijking. Dit vonden wij in het begin lastig te snappen, want de arts zei steeds: 'ze kan bijna niets zien met dat oog'.
    Dan denk je als leek aan een bril. Tenminste, wij wel. Maar bij een lui oog is het oog simpelweg niet getraind om te kijken, maar het wil niet zeggen dat de potentie er niet is.
    Haar oogstrerkte wordt wel goed in de gaten gehouden, want net als bij ieder ander mens kan ook zij natuurlijk een sterkteFwijking ontwikkelen.

Ik ben benieuwd wat jullie diagnose zal zijn. Hier was de eerste dag plakken echt drama, maar daarna ging het heel goed. Pleister ligt sochtends naast haar bord en het hoort er gewoon bij. Ze doet er nooit moeilijk over. Beter dus nu beginnen, dan ben je er klaar mee voor ze naar school gaan.

15. sydneys

sydneys Niet meer actief

Merah heftig zeg!
    Wij moeten dinsdag naar het ziekenhuis om zijn ogen te laten testen. Afspraak staat al meer dan een maand vast en kon pas zo laat omdat ze een combinatie van artsen nodig hebben. Maar het schijnen geen leuke testen te zijn zei onze fysiotherapeute. Heb je tips van wat we moeten meenemen of kunnen voorbereiden? Ze kunnen naar het schijnt niet goed tegen licht door druppels? Iets wat we daar aan kunnen doen?

16. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij kwamen ze er te laat achter, gevolg is dat mijn linkeroog nu eiegenlijk werkeloos toekijkt; mijn hersenen hebben geleerd dat signaal te negeren omdat het dus 'lui' was. Ik ben niet scheel ofzo, maar ik zie geen diepte.

17. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vond de testen meevallen. Enige dat je nodig hebt is een kind dat meewerkt. Onze dochter is meestal gelukkig in een redelijk bui. Zeker ook de eerder keer want toen was ze nog erg onder de indruk van alles.
    Die druppels: onze dochter had er niet veel last van. Heb er in keer geval niets van gemerkt. Maar zij was natuurlijk nog erg jong. Bij een volwassene adviseren ze geloof ik een zonnebril. Maar echt zonnig is het niet dus...
    Zorg voor wat speelgoed/afleiding. Meestal hebben ze dat daar ook wel. Zet je kind op schoot bij de onderzoeken, dat stelt wat gerust.
    En... Doe er zo normaal mogelijk over. Hoe relaxter jullie zijn, hoe rustiger het kind. Wij maken er altijd een 'feestje' van. Als onze dochter een plaatje goed raadt, dan wordt er luid geapplaudisseerd bijvoorbeeld.

18. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    1,702
    0
    0
    Ik ga dinsdag maar eens naar het ziekenhuis bellen waar onze afspraak blijft.
    Ik maak me wel zorgen om het onderzoek, hij is niet zo van het stilzitten haha.
    En ik hoop stiekem dat het mee zal vallen en hij geen pleister hoeft. Ik vind dat altijd best een zielig gezicht. Maar als ik het zo lees is het beter om het nu te hebben dan als hij groter is

19. sydneys

sydneys Niet meer actief

Vandaag naar het ziekenhuis geweest en het viel heel goed mee :D
    Wat testjes gedaan met speelgoed en een kaartje, en nog wat dingetjes maar het ging goed voorruit en ook best goed. Daarna kreeg hij druppels in zijn ogen en moesten we 20-30minuten wachten en hebben ze gekeken of hij een bril zou moeten hebben en dat hoeft niet. Dat was wel even eng want hij had er geen zin meer in en toen hield iemand zijn oogjes open maar dit was ook binnen een minuut gebeurd.
    We moeten alleen elke dag 1uur zijn linkeroogje afplakken en over 3 maanden terug op controle :)

20. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

Hier heb ik zelf een lui oog gehad.
    Wat ik mij er van herinner moest ik ook oogdruppels en het oog afplakken.

Zelf ben ik er wel aan geopereerd toen ik 2.5 jaar was.
    Daarna heb ik ook een tijd een bril moeten dragen, maar het zien werd niet beter. De operatie was wel geslaagd, ik keek niet meer scheel met 1 oog.
    Alleen jaren later kwamen ze er achter dat ik aan het geopereerde oog 50% blind ben geworden.
    Dus een bril zou daarvoor niet helpen en deze was ik toen niet meer nodig.
    Mijn andere oog vangt als het ware mijn goede oog op en kan in principe evenveel zien als ieder ander. Het goede ook werkt 2 keer zo hard.
    Als ik erg moe ben, voel ik wel dat het slechte oog pijn doet.
    Ik merk nu ik ouder word dat mijn zicht wel iets minder word, ik kan bijvoorbeeld nu de tekst op tv niet zo goed meer lezen als voorheen, ik moet echt dichterbij gaan zitten.

Een tijdje terug moest mijn moeder een leesbril en ben meegegaan.
    Heb mijn ogen laten testen zonder te zeggen over mijn oog.
    Dus ze stonden wel heel raar te kijken toen het zo sterkt afweek van het andere oog.
    Ze raadde aan om nu nog niet aan een bril te beginnen omdat het goede oog dan ook minder hard gaat werken en ik dus elke keer sterkere glazen moet.
    Het is dus vrij zeker dat ik over een lange tijd een bril ga krijgen.

Share This Page