4.5 maand en gaat continue zitten!! slecht??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door rensje, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    hee meiden,
    ik heb even een vraagje. Mijn zoontje is 4.5 maand oud en gaat continue rechtop zitten. Als hij tegen je aan ligt wil hij ook steeds rechtop. Hij kan ook al helemaal alleen zitten, maar is dit niet slecht voor zijn rug. Oja hij kan goed zijn hoofd rechtop houden.
    Onze kinderarts zei een maand geleden al dat duurt niet lang meer voordat hij zit. Moet ik het wel gewoon stimuleren of is dit gewoon echt nog te vroeg. Mijn moeder zegt dit namelijk????
    graag jullie mening..
    alvast bedankt..
    gr.rensje

2. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Was hier ook al met krap 4 maanden zo dat hij rechtop wilde zitten. Deden we dit niet dan was hij alleen maar chaga. We hebben het in het begin wel laten doen, maar niet gestimuleerd. Wilde hij zitten..prima...wil hij het niet, ook niet stimuleren.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik neem aan dat als hij het zelf doet dat zn lichaampje er dan sterk genoeg voor is?
    Ik zette mn zoontje met 4 maanden ook in een kinderstoel (wel eentje die je achterover kan kantelen) en vaak in de wipstoel (beetje in ligstand), zo heeft ie toch zn lol terwijl het niet heel belastend is voor hem.

4. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    ons mannek doet het ook a hoor als je je handen uitstrekt pakt ie ze vast en trekt zichzelf opmhoog je ziet dan echt het koppie druk bezig met omhoog heizen hahah. en dan lacht ie en zodra je hem dan weer neerlegd pff dan gaat ie tekeer. hij wil gewoon wat ziej van de wereld is het rugliggen nu al zat haha.

5. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    Hee meiden,
    allemaal heel herkenbaar. Hij kan dus sinds 1 week ook zelfstandig zitten. En ik laat hem dat ook gewoon doen. Als hij bij mij op schoot zit/ligt wordt hij dus boos dat hij omhoog wil.
    Ik geef hem dan een hand en hij trekt zichzelf omhoog en kan dan zelfstandig zitten. Mijn moeder pas 2 dagen in de week op en die zag dit en dit werd kwaad op mij dat ik dat deed. Ook heb ik hem een keer in de tripp trapp gezet en dat vond hij prachtig.
    Vanaf wanneer mogen kleintjes eigenlijk in de kinderstoel??
    alvast bedankt voor jullie reacties..
    groetjes rensje

6. adi

adi Niet meer actief

Mijn dochtertje wil ook al een hele tijd zitten, ze trekt zich inderdaad ook constant omhoog, gewoon met haar hoofdje en buik. Ze komt niet heel ver natuurlijk (anders was ze nu al sit-ups aan het doen), maar wordt kwaad als het niet lukt.

Van de kinder-fysio kregen wij mee dat het echt niet goed is om kinderen vóór 7 maanden los te laten zitten. Meeste baby's willen dat, maar dat betekent niet dat het goed voor ze is. Heupen en rugspieren zijn pas klaar voor deze houding als het kind al heel goed kan rollen naar beide kanten, en de voeten zelf in de mond kan stoppen. Eigenlijk zou het kind pas los mogen zitten als het zelf kan gaan zitten (dus uit liggende houding, naar buik draaien en dan gaan zitten).
    Dat geldt ook voor staan/ lopen. Kind is er klaar voor als het zichzelf optrekt aan meubels en gaat staan.

Volgens de fysio maken veel ouders fouten door hun kinderen 'neer te zetten'. Dit gebeurd schijnbaar meestal bij kindjes die te weinig op hun buik liggen.

Na deze preek laten wij onze babys alleen een beetje op schoot zitten en verder heel veel op de buik. Je ziet dan snel hoe sterker hun rug en armen worden, en ze ontdekken veel sneller dat ze benen hebben.

7. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    hoi adi,

is geen preek hoor!! haha daarom vroeg ik het ook omdat mijn moeder ook zei dat het slecht was. En ik weet het niet. Maar bedankt voor je reactie. Moet wel zeggen dat ons mannetje ook goed kan rollen, tis zoiezo een bezige bij hahah!!
    groetjes rensje

8. adi

adi Niet meer actief

wij hebben die preek van de fysio gehad, omdat ik zei dat Melisa al bijna kon zitten (met 5 maanden), Toen kreeg ik het hele verhaal op me afgevuurd.
    Maar ik vond het heel logisch wat ze zei. Ze legden ook uit waarom loopstoeltjes niet goed zijn voor de ontwikkeling van beenspieren en heupen.

Ik zou ook liefst willen dat ze nu al lopen :D, maar ze horen nou eenmaal eerst te gaan kruipen. Ook al vinden mijn kids het helemaal niet leuk op hun buik, en zitten veel liever in hun wipstoel (helemaal rechtop) voor de tv. Ach, ja de nieuwe generatie. Voor je het weet zitten ze achter de pc :p

9. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum

mee eens alleen met 6 maand mocht julian in de kinderstoel van de arts
    ondanks dat julian al vanaf het begin alles3 x sneller deed dan gemiddeld kind

julian deed al omrollen en zelf zitten van lig naar zit houding toen die rond 4 a 5 maand was maar hij deed dan alles zelf:) ik ging hem niet helpen om te zitten

10. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss
    Daan wil al sinds 2,5 -3 maand niet meer liggen. hij trekt zich zelf rustig naar zit stand. hij zit inmiddels zo stevig dat hij gewoon eet vanuit zijn kinderstoel ( pap en hapjes dan he fles niet)

cb hebben ze er niets over gezegd behalve dat ie erg sterk is en stevig zit dus het zal niet slecht zijn. advies kinderstoel is 6 maand maar als je baby er eerder aan toe is en echt goed stevig zit. ach kan geen kwaad hoor

11. misa

misa Niet meer actief

Ik zou het ook nog niet stimuleren en hem niet helpen. Maar helemaal plat als ze bij je zitten, lukt toch vaak niet meer bij die leeftijd. Ze willen vaak al veel kunnen en zien!
    Af en toe wipper (net niet helemaal plat) en de box blijven gebruiken! :)

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik liet mijn dochter pas recht zitten wanneer ze zelf in de zitstand kon komen en dus zelf kon gaan zitten (dus zonder optrekken of iets).

Deel Deze Pagina