Hallo, Onze dochter heeft vandaag 5 voedingen op van ongeveer 125 cc. Als het goed is komt ze nog een keer maar dat betekend dat ze boven haar intake zit. Ze weegt vier kilo(ongeveer) en is vier weken oud, ze mag dus rond de 600cc maar ze kom er zo dus boven is dat een probleem. Ze is sinds gisteren wat langer gaan slapen en daarom dus meer voeding gaan vragen denk ik per keer. Dus krijgt ze ook minder flessen anders word dit wel heel veel. Mogen ze ook meer? Want zij vraagt erom? Tenminste ze eet erg gretig.
Richtlijn is 150ml per kg lichaamsgewicht per 24 uur. Jouw kindje weegt 4 kg geef je aan. Dat zou inderdaad 600ml zijn wat je ook zegt. Maar deze richtlijn is een gemiddelde. Er zijn kindjes die 120ml genoeg vinden, er zijn er ook die graag het maximum drinken van 180ml tot 200ml, zoals de mijne Mijn advies is dus ook om gewoon meer aan te bieden in de fles en maar te zien of ze alles op drinkt. Ik zou 120 + 4 schepjes aanbieden. Dan zit je op 135cc per keer. Laat ze dan een keer iets staan is dat geen enkel probleem en zou ik dus ook zeker niet gaan pushen. Houd er rekening mee dat ieder kindje anders is en dat de richtlijnen maar een gemiddelde is. En bovendien, hoe ouder een kindje wordt, hoe beweeglijker en het logische gevolg is dat ze meer nodig hebben. En als je dus een heel beweeglijk kindje hebt dan wil die gewoon graag meer Hopelijk heb ik je een klein beetje geholpen Succes!!!
hallo, Ik heb vandaan begrepen van het consultatiebureau dat je max overdag 4 uur moet laten slapen ivm met nacht ritme en voeding. Maar is dat voor 12 s nacht wakker maken na 4 uur of tot 7 uur omdat het dan donker wordt, dus na 7 uur laten slapen?
Flauwe kul van het cb. Flesvoeding mag ook op verzoek en daarbij kun je prima het ritme van je kleintje volgen. Dat heb ik met de tweede ook gedaan (die kreeg ook fv). Door verborgen reflux kwamen we gigantisch in de knoei en werd ik mega onzeker door de belabberde adviezen van de hulpdienst van het cb. Tot onze wijkverpleegkundige op bezoek kwam en mij de magische vraag stelde: En als hij nou bv kreeg, wat zou je dan doen? Ik zat er toen helemaal doorheen, (hij krijste toen acht uur per dag aan een stuk) dus riep ik jankend: dan kreeg hij zoveel hij zou willen en wanneer hij zou willen! Toen kreeg ik het advies om gewoon flessen van 180 klaar te maken en te wachten tot hij zich weer zou melden. Dat heb ik braaf opgevolgd en binnen een dag zat hij op vier flessen. Hij wilde gewoon meer in de fles en minder vaak. Hield wel in dat hij soms ruim vijf uur sliep en soms maar drie, maar zijn dag en nacht ritme heeft dar geen hinder van gehad. Met acht weken sliep hij de nachten door, van 20 tot 7. Ze zeggen altijd dat je onzeker kunt worden van bv, maar ik werd dat juist door kv en al die gemiddelden die dan ineens gaan gelden. Volg je kindje, dan komt het wel goed. En de nacht begint na de laatste voeding.
Storm: inderdaad, het cb kan je zo onzeker maken! Dat is zo jammer, want ze hebben ook echt wel goede tips en ze bieden wel een luisterend oor. (die van mij tenminste) Maar inderdaad, ik heb ook na de kraamweek niet meer wakker gemaakt voor een voeding en hij is dat prima zelf gaan regelen. Hier ook een mannetje die graag meer in zijn fles wil als veel kleine flesjes. En inderdaad mary, het is wat storm zegt. Volg je kindje, dan komt het wel goed!! Fijn dat ik je trouwens een klein beetje heb kunnen helpen, al ben ik natuurlijk ook pas pril moeder Dit forum doet wonderen voor mij, dus hopelijk ook voor jou! Als wij elkaar als moeders op deze manier kunnen helpen, dan is dat alleen maar een mooi iets vind ik
@ts: je kan ook forte voeding overwegen. Mocht je echt in de knel komen of structureel over de max gaan.....?
Ik hield me eerst ook precies aan de 150 ml maar dan sliep mijn zoon overdag steeds max 45 min. Sinds ik hem meer geef (wat hij ook meestal helemaal opdrinkt) slaapt hij veel langer en is hij veel vrolijker. Mijn zoon heeft gewoon meer eten nodig. Ik zou dus gewoon meer geven! Ik heb trouwens ook de forte geprobeerd. Dat hielp goed alleen kreeg hij er darmkrampen van dus dat was ook niet echt fijn.
150 is de richtlijn...als het niet anders kan mag je tot 180 per kg gaan, maar zeker geen 200. Het lijfje van je kleintje kan zoveel voeding niet aan, en dat is ook logisch als je bedenkt dat het maagje nog maar zo groot als het topje van je vinger is. Structureel teveel flesvoeding kan blijvende schade veroorzaken. ik zeg dit niet om te zeuren, maar om je te waarschuwen.