Zwaan kleef aan...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door juf21, 9 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Hoi meiden,

Onze veel te vroeg geboren zoon is sinds een paar weken thuis en we genieten volop!
    Alleen als het aan hem ligt hangt hij de hele dag bij mij aan de borst. Vorige week dacht ik dat het een paar regeldagen waren. Maar ook deze week heb ik al een paar van deze dagen gehad. Soms heeft hij een fles op en wil hij daarna alsnog aan de borst. Spugen, drinken, spugen, drinken.
    Vanmorgen heeft hij de hele ochtend al weinig uit de fles gedronken. Sinds 10 uur is hij al huilerig (en hij huilt alleen maar als hij honger heeft). We hebben echt vanalles geprobeerd: fles, schone luier, buikmassage, afleiding... maar pas nu ik hem aan de borst heb gelegd is het goed.

Hebben jullie enig idee waarom hij dit doet? Zoekt hij geborgenheid, helpt het voor zijn darmkrampen?

En hebben jullie tips? Hij mag gerust eens wat vaker bij mij aan de borst, maar gisteravond na twee uur was ik wel klaar met mijn zeer pijnlijke tepels en nog geen minuut naar het toilet kunnen zonder geschreeuw. ;)

2. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

Wat fijn dat je zoontje nu thuis is. Het komt op mij over alsof je zoon enorme zuigbehoefte heeft. Zou speentje gebruiken. Mocht hij dat weigeren, probeer dan je (goed gedesinfecteerde) pink.

3. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Heeft hij misschien last van reflux? Ruikt hij vaak zurig, geeft veel melk terug, laat vaak boertjes en meer problemen/huilen als je hem neerlegt? Drinken verzacht dan een beetje de pijn maar zijn maagje zit op een gegeven moment natuurlijk vol dus dan geeft hij weer over wat zijn slokdarm weer irriteert... Zoek eens op tips voor reflux, oa langer omhoog houden na de voeding en bedje een beetje schuin. Wie weet helpt het?

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Speentje of reflux komt hier bij me op. Zuigbehoefte wordt gestilt met een speentje, mocht ie die niet willen (maar sommige kinderen moeten ze gewoon niet) Als die van ons geen speentje wilde was het bij ons last van reflux.

5. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Hij heeft inderdaad reflux. Maar wat moeten we dan doen? Wel of niet laten drinken als hij al genoeg heeft gehad en gespuugd heeft?
    We hebben de meeste tips van internet verder al wel toegepast.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Lees mijn weblog even over relfux. Hier heb ik heel veel informatie verzameld.

Sommige kindjes willen constant drinken om pijn te stillen, voor hen is het juist heel belangrijk om niet te veel per keer te voeden.

7. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Er is ook medicatie voor reflux, zou zeker even langs de huisarts! als je de tips toepast en het helpt niet, is dat wellicht de volgende optie.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Eerst leefregels, dan 2 weken indikken en dan pas medicatie.

9. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Ik zou langs de huisarts gaan, die kan het best beoordelen wat er niet gebeuren bij reflux.

10. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Indikken werkt toch niet bij borstvoeding? Dacht dat het niet mengde met afgekolfde bv. Maar wellicht klopt dat niet. Met live voeden is dat sowieso lastig natuurlijk.

11. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Draagdoek? Hier was dat mn redding bij erge krampjes, wat ook de reden was hier voor continue de borst willen

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Het kan wel. Je kan namelijk een soort papje van jbpm maken met water/bv en dat vooraf en evt achteraf geven. Dan kun je gewoon live voeden.

Voor zover ik weet kun je pure jbpm gewoon gebruiken, dat dikt namelijk ook gewoon in met water.

13. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Top, bedankt voor jullie adviezen en de weblog! We gaan met de tips aan de slag!

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Klopt. Drie kinderen met BV en reflux. Eerst een JBPM papje met water op de lepel en dan de borst geven.

15. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Poeh, bij zo'n extreem prematuur zou ik jbpm achterwege laten hoor... Een "gewone" baby kan al moeite hebben om jbpm te verwerken, laat staan zo'n teer mannetje.

Overigens zijn de meningen over jbpm bij reflux verdeeld. In de reflux groepen waar ik lid van ben is de algemene houding negatief jegens jbpm.

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #16 Averlhach, 11 apr 2017
    Laatst bewerkt: 11 apr 2017
    Ik sta ook gedeeltelijk negatief tegenover jbpm.
    Want wat is de reden dat de ene baby reflux heeft en een andere baby niet? Dat maagklepje, of hoe je het ook wilt noemen, moet bij vrijwel alle babys nog verder ontwikkelen. Meestal is het toch dat de babys met reflux een gevoeligere maag lijken te hebben tov andere babys.
    En zeker jbpm valt dan ook nog zwaarder op de maag dan gewone voeding.

Daarnaast is de werking van jbpm nooit bewezen.

Echter artsen vinden de stap jbpm minder groot en heftig dan medicatie. En ik denk dat je het zeker wel kunt proberen.
    Alleen slaan sommige "adviseurs" hierin door. Honger? Jbpm. Spugen? Jbpm. Te snel drinken? Jbpm. En soms zelfs bij verstopping oid.
    Daardoor lijkt het een 'wonder-middel' en dat is het natuurlijk niet. Het wordt te makkelijk geadviseerd.

Daarom geef ik ook altijd aan dat je eerst alle leefregels moet opvolgen voordat je met jbpm begint.
    En dat je moet (!) stoppen met jbpm als je medicatie gaat geven. En helaas wil dat er bij veel mensen nog niet in.... :(

17. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Precies, dat dus. En bij verreweg de meeste kindjes zorgt het voor obstipatie i.p.v. makkelijkere stoelgang. Wat weer zijn weerslag heeft op de reflux, vanwege de druk op de maag.

Ik snap dat ouders bang zijn als ze veel spuug zien, maar dingen als jbpm en medicatie moet je echt alleen overwegen als je kind zichtbaar last heeft of op een slokdarmontsteking afstevent.

18. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Overigens dikten wij wel in (kunstvoeding), maar met Gelilact...en dan ook nog weinig. Mijn zoontje is een refluxkindje die tot nu toe wel baat lijkt te hebben bij iets zwaardere voeding. Jbpm was een ramp hier...ik krijg nog tranen in m'n ogen als ik daar weer aan terugdenk.

Deel Deze Pagina