Van 3 naar 2 dutjes, maar....

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Achterkantvandemaan, 30 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik weet even niet hoe ik van 3 naar 2 dutjes moet overstappen. Sommigen kennen m'n baby inmiddels wel; hij slaapt maar 30 minuten per dutje.

Hij is 9 maanden.
    In de middag lukt het hem steeds beter om een uurtje slaap te pakken. Maar zolang de eerste dut maar 30 minuten (soms zelfs maar 15) duurt, kan ik onmogelijk over op 2 dutjes.

Hij gaat al vroeg naar bed ivm weinig slaap overdag. 18.00/18.30 ligt hij er uiterlijk in. Om 7u halen we hem uit bed, hij is dan meestal uit zichzelf wel wakker.

We zaten een tijdje rond 09.30 eerste dutje, maar dat lukt al weken niet meer. Hij is om 09.00 al heel moe, denk door sprongetjes. Dus slaapt hij tot 09.30. Dan gaat hij rond 12u weer naar bed, slaapt meteen, want weer heel moe, en lukt het hem soms 45/60 minuten. We laten hem wel liggen en dan rond 13.30 geven we het op en halen we hem er uit.

Dan rond 16u dus echt nog een half uurtje omdat het onmogelijk is om hem langer wakker te houden vanaf 13.30/14.00 uur tot 18.00 uur. Anderhalf uur slaap en zelfs 2 uur slaap in totaal is gewoon te weinig voor onze jongen.

Ik hoopte dat wanneer we van 3 naar 2 dutjes zouden gaan, de middagdut en mogelijk ochtenddut verlengd zouden kunnen worden. Maar op deze manier is dat voorlopig nog geen doen.

Heeft iemand de gouden tip?

2. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Jullie hebben een wakker kindje lees ik. Hij slaapt snachts wel goed zonder wakker worden?
    Dan snapt hij het slaapprincipe wel.. lastig hoor!

Ik probeer met je mee te denken:
    1) is zijn kamer donker genoeg?
    Ligt hij geborgen, een fijn plekje om langer te slapen?
    2) ben je je bewust dat voor het gapen en heel moe zijn je kind al signalen afgeeft dat hij toe is aan zijn slaapje (en je hem kan wegleggen)? Denk aan de oortjes zitten, in de ogen wrijven, wat meer gaan staren.
    Kan het zijn dat hij oververmoeid is omdat hij eigenlijk net te laat op bed wordt gelegd met als gevolg korte slaapjes?
    3) ik weet van een vriendin wiens 2e ook bizar weinig sliep overdag, snachts wel goed. Ze heeft zich erbij neergelegd en dat werkte voor haar en kind het beste
    4) heb je een ritme voor het slapen gaan? Zodat je kindje weet dat als er bepaalde handelingen gebeuren en je het vertelt hij gaat leren begrijpen dat dit zijn tukkie tijd is
    5) zou een slaapmuziekje helpen, probeer eens uit Mijn jongste luistert dan en valt rustig in slaap. Maar valt ook tussendoor weer in slaap dankzij dat muziekje (Terwijl de oudste 2 zonder konden dus zo zie je maar: ieder kind is echt anders)

Ik volgde mijn kinderen altijd eigenlijk in wat zij nodig hadden en ging niet 'omdat het hoort ' naar minder slaapjes (geldt ook voor voeding).
    Dat komt vanzelf zodra ze er klaar voor zijn.

Is hij overdag tussen de slaapjes wel vrolijk/gezellig of zit zijn vermoeidheid in de weg?

Jessi79 en NiVa0230 vinden dit leuk.
  3. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Dank voor het meedenken! Ik ga het even puntsgewijs mee af :p

1. Kamer is altijd donker en temperatuur goed. Gewoon elk dutje altijd op zijn kamertje en dat is al goed vertrouwd voor hem.

2. We letten op moeheidssignalen en hebben alles al geprobeerd om hem langer te laten slapen. Heeft heel lang op mij geslapen in de middag omdat hij dus maandenlang ook maar 30 minuten sliep bij het middagdutje. Was echt 3x 30 minuten op een dag, vanaf 3 maanden. Dus hielpen wij hem maandenlang. Sinds kort lukt het hem om na even jengelen nog een keer 30 minuten te slapen in de middag. In ochtend en namiddag niet.

3. We hebben ons er dus ook al even bij neergelegd dat hij zo weinig slaapt overdag, dat scheelt inderdaad veel frustratie bij ons. Maar neemt het probleem bij hem niet weg.

4. We hebben goede slaapassociaties/slaaproutine. Hij gaat ook meteen slapen als hij in bed ligt.

5. Slaapmuziekje nog niet geprobeerd! Is iets om over na te denken.

Hij slaapt snachts goed door zonder wakker worden, dus het principe van 7 tot 7 zeg maar gaat goed.

Hij is ook vrolijk na z'n 30 minuten. Maar na de middagslaap is hij snel moe (uiteraard) en heeft dan dus echt dat 3e dutje nodig om te overbruggen. Daarna is het hij redelijk humeurig tot hij naar bed mag rond 18u/18.30u. Hij is gewoon op. Snap ik :p

Ik roep ook steeds; zolang het niet kan, kan het niet. Dan slaapt ie gewoon 3x op een dag. Maar ik hoop juist op verlenging van de eerste twee slaapjes door die derde er vanaf te halen. En dat is gewoon geen mogelijkheid. Dus zit echt in een impasse als je begrijpt wat ik bedoel.

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou het dan toch bij 3 dutjes laten. Mijn dochter deed dat tot een jaar nog.

Neuzeke vindt dit leuk.
  5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.667
    18.730
    113
    Vrouw
    Dit.

Als ze zo goed en veel slapen tijdens de nacht is 3 korte dutjes prima uiteindelijk.

Onze kinderen zijn alle 3 wakkere vogels geweest.
    Korte dutjes maar ook vaak wakker tijdens de nacht.
    Nu zijn ze bijna 6, 13 en 14 en nog steeds wakkere vogels :o:.

6. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Dit. Als hij s nachts zo goed slaapt, zou ik overdag niks veranderen aan het schema wat niet gaat. Je merkt vanzelf wanneer hij de eerste of laatste niet meer wilt slapen, hij er ook aan toe is.

Hier sliepen ze allemaal tot ongeveer 10 maanden 3x 30 a 45 min. en toen gingen we in een no time naar 2 en naar 1 lange dut van 1,5 uur en toen gingen de nachten eindelijk beter. Maar doorslapen doen ze allemaal nog altijd niet.

Zeker met zulke goede nachten, zou ik overdag echt kind volgend zijn. Hij komt dus ook niet echt slaap tekort, want over het algemeen krijg je mega onrustige nachten van kinderen die overdag te weinig slapen. Je zou evt nog kunnen proberen een 4de dut te plannen als je het idee hebt dat hij te weinig slaapt.

Neuzeke vindt dit leuk.
  7. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

31 mei 2022
    762
    1.233
    93
    Vrouw
    Hier ging het tot 9 maanden precies zo. En ergens tussen de 9 en 10 maanden ging ze ineens 2 keer anderhalf uur slapen.
    Ze is rond half 8 wakker. Gaat nu tussen 10 en half 11 erin en slaapt dan meestal 1,5 uur. En dan s middags tussen half 3 en 4 nog een keer.
    Hier werkte een beetje rekken denk ik toch wel, eerst deed ik haar ook al veel sneller telkens weer naar bed.

8. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Misschien nog ruis proberen? Hier slaapt onze jongste daar nog steeds mee.

9. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.315
    113
    Als je wandelt met de wagen, slaapt hij dan wel langer? Misschien zou je dat nog kunnen proberen en dan kijken hoe zijn tweede slaapje gaat?
    Overigens heeft mijn oudste tot een maand of 14 3 dutjes gedaan. Was/is een goede slaper, maar hij heeft gewoon veel slaap nodig.
    Verder ging ik bij twee slaapjes over naar het 2-3-4 ritme. Eerst was het meer 2-3-3. Dus na de nacht tot het eerste slaapje 2 uur wakker, na het volgende slaapje 3 uur wakker en na het middagslaapje 3 a 4 uur wakker. Maar dan moet hij natuurlijk wel voldoende geslapen hebben.
    Hopelijk pakt hij het snel op!

10. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Dank voor het meedenken!

Mijn dilemma zit hem er vooral in dat ik had gehoopt dat hij dus zijn eerste en tweede dutje zou verlengen als ik zou overstappen van 3 naar 2. Maar kan me er ook goed bij neerleggen dat we dat voorlopig dus niet kunnen doen.

Zeker gezien de nachten nu super goed gaan (die gaan nu pas een kleine 2 maanden goed, daarvoor was slapen overdag én snachts een drama), willen we daar niet aan tornen :p

Inmiddels ken ik ook alle tips & trics en werkt niets helaas om onze L langer dan 30 minuten te laten slapen haha. We hebben dat al geaccepteerd. En in de middag plakt hij er vaak wel een cyclus achteraan dus dat is top.

Gisteren met man geconcludeerd: zolang nachten goed gaan, tornen we niet aan het schema en volgen we L gewoon in zijn moeheid. Zodra hij bijvoorbeeld vroeg wakker begint te worden sochtends, dan gaan we weer kijken naar eventueel afbouwen 3e dutje.

11. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Dit lijkt me wel een goeie. Hier was schema overdag aanpassen steevast nog meer drama s nachts. Zolang ze doorslapen, overdag maar denken, het komt vanzelf goed. En indd zodra de nachten slechter gaan, kan je overdag eens wat sleutelen.

Deel Deze Pagina