Hee hoi! Onze kleine meid is 3 maanden en we zijn afgelopen week gestart met een slaap schema omdat ze ‘s nachts nauwelijks meer sliep. Ik heb eerst een week al haar dutjes en voedingen bijgehouden en daarvan een globaal schema gemaakt, op basis van 90 minuten wakker per keer. Dit gebruiken we als leidraad. 8:00 voeding 8:30 opstaan, klaarmaken, spelen en knuffelen 9:30 slapen (in de kinderwagen, draagzak of op schoot) 11:30 voeden, knuffelen en spelen 13:00 slapen (kinderwagen, draagzak of op schoot) 15:00 voeden, knuffelen en spelen 16:30 slapen (kinderwagen, draagzak of op schoot) 18:00 voeding, in bad, boekje lezen en zingen 19:00 slapen in bed 22:00 afgekolfde melk met JBM Als ze ‘s nachts honger heeft, voed ik haar ook. Soms heeft ze geen honger, soms komt ze 3 keer. Nu hik ik tegen een aantal praktische dingen aan: Ze is soms niet in slaap te krijgen, ze is zo 3 uur achtereen wakker en dan helemaal oververmoeid. Ook lijken prikkels van bijvoorbeeld drukke plekken haar ritme helemaal in de war te schoppen. Dan is de rest van de dag ook helemaal in de war. Hoe zorgen we dat ze slaapt en in ritme blijft tijdens het boodschappen doen, middag of dagje weg? Zoals aankomend weekend is de bedoeling dat we 8:00 al weggaan en pas richting de avond weer thuis zijn. Als het niet lukt, blijf ik met haar thuis wanneer is het beste moment om weg te gaan? Wanneer ze net wakker is na de voeding? Of richting het volgende slaapje? als je weg bent en ze slaapt, laat je de kleine dan doorslapen of probeer je toch de 90 minuten wakker tijd bij te houden? Misschien nog tips om de nacht goed door te slapen? Heb eerder een topic gestart over het onrustige slapen, ze is zo de hele nacht wakker en onrustig, ook met voeden, niet te koud of te warm, lijken geen krampjes, soms het idee dat het reflux is. Ik hoor ook graag algemene tips die kunnen helpen!
Ik heb geen tips, je schema ziet er top uit. Hier hadden we met 3 maanden echt totaal geen schema. Baby sliep wanneer die sliep en was wakker wanneer die wakker was. Soms 4 uur achter elkaar, soms 1 uur achter elkaar wakker. Baby sliep altijd in de kinderwagen/draagzak/op de bank in babynestje. Ik ging weg wanneer ik weg moest en baby sliep dan ook gewoon op random tijden en plekken. Hier pas ritme na 5 maanden. Nu ga ik juist weg als hij doodmoe is, zodat hij in de auto kan slapen. Verder zou ik nog niet uit gaan van doorslapen. Als ze dat doet: top! Maar wakker worden voor voedingen is nog heel normaal op die leeftijd. Hier sliep hij pas door na 5/6 maanden.
Ik herken het precies, ene moment uren lang wakker, andere moment 4 uur achtereen slapen. Toen ik het eenmaal ging bijhouden, zag ik wel een grove lijn, die proberen we nu te volgen. Ik had gelezen dat 90 minuten wakker de ideale tijd is, tot nu toe valt ze elke keer goed in slaap overdag na 90 minuten en white noise aan. Maar ene moment slaapt ze een dikke twee uur, andere moment een hazenslaapje. En inderdaad, ik ging ook maar gewoon weg en ene keer sliep ze wel en andere moment bleef ze maar huilen en moest ik weer naar huis. Maar ik merk de laatste weken dat ze helemaal uit haar doen is als we een middag of avond met haar weg zijn. De dag erna is ze heel huilerig en onrustig. Eerste twee maand sliep ze eigenlijk door. Heb ook eerder topics gehad over dat ze niet wakker te krijgen was voor voeding en dat ze na 2 maand ineens heel onrustig werd in de nacht. Ik hoop met het schema dit te kunnen tackelen en inzicht te hebben waar we haar nog kunnen helpen en natuurlijk is een beetje extra slaap voor onszelf ook niet verkeerd
Ik denk eerlijk gezegd dat ze het voor een baby van 3 maanden hartstikke goed doet. Baby's zijn geen robots die elk slaapje even lang slapen of elke voeding evenveel drinken etc. Het prikkelgevoelige herken ik wel van onze oudste. Ik beperkte mijn uitstapjes daarom tot max. 1 per dag (dus niet 's morgens boodschappen doen en 's middags op visite) en het liefst dan daarna een dag niks. Waren we een lange dag weg dan probeerde ik in elk geval de wakkertijd aan te houden. Overigens was dat hier sowieso de leidraad, niet vaste tijden voor het voeden bijv. maar wel een vaste volgorde en een bepaalde wakkertijd die ik aanhield. Dus bijv. wakker worden, voeden, even rechtop houden, poosje spelen (of dan dus even snel boodschapje doen) en dan naar bed tot wanneer ze wakker werden en dan weer van vooraf aan. Bij een kort slaapje wilde het nog wel eens voorkomen dat ik niet gelijk voedde (gaf flesvoeding dus dan ben je iets beperkter) maar bijv. na een uurtje wakker ze nog weer even op bed legde. Of wanneer een slaapje kort was stopte ik ze in de draagzak en ging nog een stuk wandelen, vaak sliepen ze dan ook nog wel weer even verder.
Ik heb zelf bij beide kinderen mijn horloge afgedaan en de klok uit de keuken gehaald, en ben naar het kind gaan kijken. Een baby van drie maanden leeft niet op kloktijden. Honger is voeden, enmoe is slapen. Dat gaf mij zoveel meer rust dan 'het is 16.00u dus ze MOET nu slapen'. Ik lees in je vorige topic veel refluxklachten. Dat zou ik als allereerste aanpakken. Alle leefregels opvolgen, en als dat niet helpt medicatie proberen. En voor een baby van 3 maand met reflux zou ik vaker kleinere voedingen geven. Nu zit er best veel tijd tussen. Kleine beetjes drinken zijn finner voor de maag. Maak je haar on 22.00u wakker voor een voeding of komt ze zelf?
Tot afgelopen week deed ik ook alles gewoon hoe het kwam, maar het leek alsof het slechte slapen mede kwam door het onregelmatige slapen overdag. Daarom heb ik nu een schema gemaakt om grofweg bij te kunnen houden hoe het gaat. Ik kijk niet op de minuut of ze moet voeden of slapen, maar nu ik dit doe, merk ik dat ze na ongeveer 90 minuten ook echt toe is aan een dutje. Afgelopen weken leek het slapen steeds slechter te gaan, ze was hele nachten wakker en onrustig, voeden werkte ook niet. De laatste dagen merk ik dat ze meer rust krijgt en weer langer slaapt. De 22:00 voeding doe ik terwijl ze slaapt, mits ze natuurlijk nog slaapt. Afgelopen nacht was ze net voor 22:00 wakker geworden. Ze heeft inderdaad reflux klachten, zijn ook naar het cb en de ha ermee geweest. Leek erop dat het door de bv kwam, te snel en te veel, telkens verslikken en met stralen uitspugen. Lactatiekundige bij gehad en die zag ook het probleem. Nu voed ik overdag vaak in etappes, kolf ik niet meer (alleen met de hand als het nodig is), liggend voeden, goed de tijd nemen voor boeren en niet direct na het drinken neerleggen. Maar nu zitten we natuurlijk met de nacht, ik merk telkens verschil in hoe onrustig ze is, uit welke borst ze heeft gedronken. Maar ik kan niet de hele nacht uit de ‘rustige’ borst geven. Ik twijfel nu om voor de nacht flesvoeding te geven die wat zwaarder is of ingevroren bv melk te geven. Ik zal ook nog even de lactatiekundige vragen voor advies voor de nacht.
Volgens mij doe je het hartstikke goed! Ik zou vooral de wakkertijden aanhouden en een beetje meebewegen met hoe je dochter slaapt. Wel echt vervelend van de reflux, dat herken ik wel. Ook dat onrustige ‘s nachts soms (ons meisje is 5 maanden nu). Ik hoop dat jullie nachten gauw beter worden!
Dat is nog niet helemaal antwoord op mijn vraag Volg je ALLE reflux leefregels op? En heb je al vaker voeden in kleinere beetjes geprobeerd? Voor een baby van 3 maand krijgt ze niet veel voedingen, maar wel veel tijd ertussen. Veel baby's krijgen vanaf 10-12 weken onrustige nachten als ze wakker gemaakt worden. De diepe slaapfase verschuift dan naar het begin van de nacht. Als die onderbroken wordt dan lukt het een baby niet goed om de slaapcyclus weer op te pakken. Ik zou haar wel vaker voeden overdag, maar om 22u niet voeden als ze er niet zelf goed wakker voor wordt.
Ah zo! Helaas net te laat gelezen en al gevoed. In de wakkere periodes krijgt ze wel vaker dan 1 keer voeding. Maar de ha attendeerde ons erop dat we meer moeten luisteren naar haar huiltjes en gedrag en niet telkens maar aanleggen. Dus voed vaker kleine beetjes, is de kleine het overigens totaal niet mee eens. Merk nu dat ze ook heel onrustig slaapt. Zal het morgen eens overslaan en kijken wanneer ze komt.
Misschien niet waar je op zit te wachten.. Maar bij een prikkelgevoelige baby zou ik.inzetten op voorspelbaarheid. Dat is mi veel belangrijker dan de klok. Draagzak, kinderwagen of schoot. Hoe weet ze nu wat je van haar verwacht? Inbakeren al eens geprobeerd? Ik zou dus echt inzetten op het ouderwetse RRR. En dan niet regelmaat met de klok, maar met het leven. Voorspelbaar zijn. Voeden knuffelen spelen slapen. Een baby van die leeftijd mag echt nog na elke voeding slapen. Kies 1 moment van de dag dat je haar goed en altijd in bed legt(het beste slaapmoment), en 1 moment dat het niet gaat en haar bij je houdt. (Bv rondom het laatste dutje).
Als je borstvoeding geeft is vaker voeden in kleine beetjes nogal lastig. Maar het zijn wel weinig voedingen op een dag inderdaad. Gelukkig is moedermelk in geval van reflux wel prettiger ipv kunstvoeding.