Ik voel me nog echt een soort van onzekere beginner, maar wellicht kunnen jullie me helpen: Ons kleine meisje van twee weken oud is overdag best wel veel wakker (in onze beleving). Haar eetschema is dan ook ver te zoeken en we vragen ons af of dit normaal is en dat het vanzelf bij zal trekken, of dat we iets anders moeten gaan doen. Vanochtend bijvoorbeeld kwam ze rond half zeven, nadat ze vanacht om half vier had gegeten. Netjes dus. We hebben haar de fles gegeven (90) en vanaf dat moment is ze niet meer in slaap te krijgen. Papa was zo lief om mij nog even te laten liggen en heeft haar rond half negen maar eens een schone luier gegeven en dat kon geen kwaad Maar toen had ze ook wel weer honger. Ik heb heb haar twee borsten gegeven, 30 cc afgekolvde melk en ze dronk nog 30 cc uit de fles (ze krijgt standaard bijvoeding omdat mijn borstvoeding minimaal is door een borstverkleining). Toen had ze wel genoeg en viel eventjes in slaap. Rond half elf was ze er alweer en had alweer honger. Ook nu dronk ze maar 30cc en viel weer in slaap. Nu slaapt ze nog steeds en ik laat haar maar even slapen tot ze weer komt. 's Avonds gaat het eigenlijk best goed, dan drinkt ze de fles goed leeg en komt ze na drie a vier uur weer voor een voeding. Wat we wel doen is bij elke keer wakker haar luier verschonen, ook 's nachts. Is dat handig? Of maken we haar hiermee te wakker? Aan de andere kant laat je zo'n humpie toch ook niet in een natte luier liggen? Ik ben er wat onzeker door. Ze is verder een heel tevreden baby, gillen doet ze alleen als ze honger heeft en die fles maar niet komt. Maar verder? Ze kan heerlijk aan mijn borst liggen, drie keer zuigen en in diepe slaap vallen. Toch zie ik ook graag een ritme overdag, want ik heb een beetje het idee dat ik alleen maar met haar bezig ben. En dat is nu nog niet zo erg, maar als mijn partner straks weer werkt en ik verder niets kan doen, weet ik ook niet goed hoe daar mee om te gaan. Kortom; tips en ervaringen graag!!
Ja dat is ook heftig in het begin. Ik had ook geen kidnje dat keurig van voeding naar voeding sliep. Opzich klinkt t al heel goed hoor hoe je t doet. Ze is gewoon nog te jong om een echt ritme te hebben en jullie moeten gewoon nog aan elkaar wennen. Daar komt vanzelf wel wat meer 'lijn' in. Ik zou haar idd wel bij elke voeding verschonen (ook's nachts), dat is zowiezo lekkerder voor d'r en je hebt anders ook de kans dat ze van een natte luier nat wordt. Succes. En gebruik dit forum maar om alles goed van je af te schrijven; het is ook heftig en onzeker in het begin, maar dat gaat steeds beter.
dat ritme komt vanzelf meid, ik heb altijd op verzoek gevoed met de regel minimaal 2 tot maximaal 4 uur ertussen overdag, nu heeft ze zelf een schema gemaakt. ik heb de eerste 2 maanden echt lopen klungelen hoor, ben blij dat ze zich daar later niks meer van herinnert
Als je baby tevreden is, dan doe je het goed! 's Nachts zou ik wel een schone luier geven, is wel zo prettig! Wat hier goed geholpen heeft om steeds hetzelfde riedeltje te doen. Wakker - schone luier geven - flesje - knuffelen (- evt box vanaf 6 weken) - slapen.
wij hebben ook enorm zitten tobben de eerste weken. echt zoeken naar wat goed en rustig was voor onze kleine man. wat bij ons hielp was alles hetzelfde doen. wakker- verschonen-eten-spelen(knuffelen)- verschonen(alleen bij poep luier)-slapen. Nu nog steeds doe ik het op deze manier en hij weet echt waar hij aan toen is. wij gaven de fles (omdat de borstvoeding niet op gang kwam) en dan is het makkelijker om met tijden te werken. dat is met borstvoeding heel anders. toen wij dit ritme er in hebben gebracht werd ons zoontje ineens veel rustiger en sliep hij de nachten door met 5 weken van 23.30 tot 7.30. (we zijn er met 5 weken mee begonnen en de 2de nacht sliep hij al door.) fijn dat jullie kleine de nachten zo goed doet. dan kun jezelf even bij tanken. wat ik ook niet wist was dat je kindje moet leren om zelf in te slapen. ik dacht iedereen kan toch slapen en dat doen ze in de buik toch ook. maar dat is dus niet zo. sommige kindjes hebben het ook even nodig om te huilen voor ze gaan slapen. je kunt je kindje ook overdag in de kinderwagen laten slapen beneden dan heb je je kindje toch dichtbij en kan het daar nog even in slapen. succes! ik vond het ook vreselijk moeilijk in het begin.
Gelukkig ik ben dus niet de enige die onzeker de eerste weken..... Onze dochter is nu 2.5 week oud en wij zijn ook bezig het juiste ritme te ontdekken... Zelf geven wij FV wat natuurlijk wel anders is als BV. Ik kreeg de het advies van de kraamzorg & CB om overdag niet meer dan 4 uur tussen de voedingen te laten zitten en 's nachts 6 uur. Meestal komt ze met 5/6 uur en overdag met 3/4 uur. Verschonen doen wij ook hetzelfde als jij. Onze meid slaapt ook niet zo veel, maar aangezien ze net als jullie meid verder tevreden is en alleen huilt als ze echt honger heeft en jengelt als ze aandacht wil, ga ik ervanuit dat we het goed doen. Volgens het consultatiebureau hebben ze trouwens pas met een maand of 2 echt een ritme (???). PS: wat goed dat de borstvoeding bij jou wel lukt!!! Ik heb zelf ook een borstverleining gehad en bij mij is het helaas niet op gang gekomen....
Die 6 uur max in de nacht is er toch voor omdat anders de bloedsuikerspiegel erg kan dalen?Vlgs mij mag er tot 4 wkn maar 6u tussen zitten; weet t niet helemaal preciesmeer hoor.