Soms is het kiezen tussen twee kwaden. Dat het te gebruiken is, betekent niet dat het niet beter is voor de darmen het niet te gebruiken.
Jbpm liever niet als t niet nodig is idd. Lijkt me zo'n gedoe. En ze is in principe tevreden. Idd clustert ze in de avond. Ik heb zojuist anderhalf uur lang mijn borsten tot haar beschikking gesteld, maar zij bleef maar aanhappen en loslaten. Ze werd drukker en drukker. Huilerig en gefrustreerd. Heb t opgegeven en toch een flesje kunst van 60 ml gegeven en ze viel daarna gelijk in slaap. dat is toch duidelijk? Ik heb gewoon te weinig. Echt shit. Ik hoop dat mijn productie snel weer gaat oplopen, want ik wil nog lang niet stoppen met borstvoeding.
Een paar dagen investeren in aanleggen aanleggen of extra kolven. Lang kolven hoeft niet, als je maar steeds een tsr krijgt. Stoppen met kunstvoeding, na de borst evt direct kolven en dat geven. Of de eerdere opbrengst van kolven geven, Waarschijnlijk is je productie onbewust achteruit gegaan doordat je steeds best grote porties kunstvoeding bent gaan geven. Nu moeten je borsten weer een seintje krijgen dat ze meer melk gaan maken, regeldagen dus zelf inlassen Dat je kindje zo onrustig is, zou je kunnen gaan voeden in het donker of in een rustige kamer of al wiegend voeden. Je zou borstcompressie kunnen toepassen, hierdoor stroomt de melk wat makkelijker. Het zou ook kunnen dat je kindje de fles makkelijker vindt door de snellere melkstroom. De borst kost meer inspanning. Welke speen heb je op de fles zitten? En hou je de fles horizontaal? Succes, nu even goed investeren. En dan lukt het vast
Oh thnx voor je advies. Ik baal er zo van. En ik snap t ook niet. Het is echt voeden, spugen, voeden, spugen. Net weer borst gegeven. Verslikt zich paar x in de melk, dus denk ik 'yes! Heb ik iig nu wel voldoende'. Maar ze na een paar minuten weer los en moet dan huilen en wil weer aanhappen. Na 45 min stoeien met haar (in de slaapkamer, met weinig licht aan) heb ik echt pijnlijke tepels en op mijn borsten zitten krassen van haar nagels. Nu geeft mij vriend weer kunst van 60 ml. Ik snap niet wat er opeens mis is gegaan. Ik ga idd kolven voor de tsr. Hopelijk zorgt dat voor vollere borsten.
Hele andere kant... heb je savonds badje (of beter: samen douchen/in bad) al geprobeerd? Dat ze daar eerst zen kan worden en evt stuk huidhonger wegnenen. Kleertjes voorverwarmen, slaapzakje aan, drinken... Opzich is niet doorslapen heel normaal en hoeft het niet altijd honger te zijn
Ik denk toch dat je het principe van clusteren niet helemaal begrijpt. Waarom clustert een baby? Diverse redenen, een er van kan zijn dat baby meer melk nodig heeft. Dat is echt een hele andere insteek dan “ ik heb te weinig”. Waarom heeft een baby meer melk nodig? In de eerste maanden groeien borst baby’s (algemeen gesproken) snel. Er zijn dus periodes dat ze groeispurtjes maken, groeien en daarom meer melk gaan drinken. Om je borsten meer melk aan te laten maken, is daar dan het clusteren. Hiermee geeft je baby het seintje dat de fabriek meer moet produceren. Ze kunnen dan ontevreden zijn, de hele avond aan de borst willen, opeens weer aan de nachtvoeding gaan. Bij sommige baby’s is het zo gepiept, bij andere baby’s heeft het wat meer tijd nodig. Heel vermoeiend, dat zeker. Door flesjes kV te geven, verbreek je het vraag-aanbod principe. Je borsten krijgen niet voldoende het seintje door, dat er een standje hoger gewerkt moet worden. En dus kom je in een cirkeltje. Baby krijgt te weinig kans om te clusteren, is ontevreden,dus flesje bij, dus te weinig extra stimulans. Als je je baby haar gang laat gaan, dus gewoon helemaal voeden op verzoek, dan komt het goed. Als je nou echt twijfels hebt, bel dan gewoon even een lactatiekundige. Een consult is zo geregeld! Je bent super gemotiveerd, en dan kan ondersteuning echt heel fijn zijn, dat weet ik uit ervaring. Wij kunnen niet meekijken en zijn ook geen professionals.
Pfff nou ben gisteren avond in slaap gevallen met een happende en huilende baby half aan de borst. Mijn vriend heeft t van me overgenomen. Werd pas de volgenden ochtend om half 5 wakker van haar. Mijn vriend heeft tussendoor nog 120 ml kunst gegeven. Super dat hij mij liet liggen, want ik had de slaap heel hard nodig. Maar tegelijkertijd baal ik ervan dat ik het zelf niet kan . Ik ga vandaag alleen maar bv geven, rusten en kolven. Ik snap het principe van clusteren nu wel trouwens. Nog nooit eerder zo intensief mee gemaakt. Voorheen voedde ik 7 x per dag. Dat was al zo vanaf haar geboorte. Ik voed op verzoek. Misschien herkende ik haar honger signalen niet goed (zij huilt meestal niet als ze honger krijgt). Ik vond t altijd al weinig. Dit ook met CB besproken. Maar die zeiden: zolang ze goed groeit, tevreden is en goed slaapt, dan hoef je niet vaker te voeden.' nu zit ik in een nieuwe realiteit. Ik moet harder aan de bak. Ben ook op t moment een voorraad aan t kolven voor als ik straks ga werken. Kom net van een warm land af. Ben net beetje van mijn jetlag af. Misschien dat dat ook invloed heeft. Idd ben ik mega gemotiveerd en om eerlijk te zijn ook angstig dat t straks allemaal gaat afnemen als ik ga werken. Ik wil zo vaak mogelijk tussendoor naar huis om te voeden. Ik zal waarschijnlijk wel een kwart van de dienst gaan gebruiken voor t voeden. Kan me er nu al druk over maken dat de baas dat niets vindt.
Och lieverd, leg jezelf niet zoveel druk op. Het is ook zwaar, niemand die zegt dat het niet zo is. Ik heb ook een dochter van 4 december. En een zoon van 2 rondlopen. Bv is niet altijd makkelijk, zeker de eerste weken niet. Hier ook een meisje die savonds niet alleen wil liggen, ik geef haar beide borsten (overdag drinkt ze er maar 1) en daarna stop ik haar in de draagdoek. Meestal valt ze dan wel in slaap en na drie kwartier wordt ze weer wakker en wil ze weer drinken. Ze blijft de hele avond bij me, gaat pas rond half 11 met ons mee naar boven, maar wil dan vaak nog een tijd aan de borst. Doe ik lekker liggend in bed, geeft voor mezelf al veel rust. Meestal wil ze pas rond 12 uur haar bedje in (wiegje naast m’n bed). Ik heb wel het geluk dat ze meestal 5 of 6 uur doorslaapt daarna. (Al wordt zoon soms tussendoor wel een keer wakker) Als ze wakker wordt, pak ik haar in bed, leg haar aan en we vallen weer in slaap. Overdag zit ze veel in de draagdoek, goed tegen de prikkels, slaapt lekker warm. En is goed voor de oxycotine. Probeer de kv te laten staan. 60 ml is al best veel, zeker voordat ze de borst heeft gehad. Ik weet het, je probeert wat, maar eigenlijk werkt het voor de lange termijn alleen maar tegen. Maar aan de andere kant. Als dit jou je rust geeft, waarom niet. Voel je hier dan ook niet schuldig om, elke druppel bv die ze krijgt is mooi meegenomen. Wat voor jullie maar werkt is het beste! Probeer haar regelmatig te voeden overdag. Elke twee uur is helemaal niet gek. Maar maximaal elke 3 uur. (Maar mocht ze eindelijk een keer slapen, is het ook niet erg om er toch wat langer tussen te laten) Probeer goed je gevoel te volgen. Laat je maar leiden door je instinct. Dat is bijna altijd wel goed.
Ik zou een lk laten meekijken, bv eentje van VBN of LLL. Die kunnen echt goede tips geven! Een flesje kv is natuurlijk ook prima, maar dit kan wel als resultaat geven dat je productie achteruit holt omdat vraag/aanbod is verstoord.
Thnx meiden! Borstvoeding ging in het begin heel goed. Daarna was tsr te sterk. En ook heeft ze erg veel gespuugd. Jbpm is door cb wel geopperd, maar daar had ik geen zin in en ze groeide ook goed. Nu is dat spugen minder gelukkig stukken minder. Achteraf denk ik dat ik beter in vaker en minder veel had moeten voeden, maarja dat is achteraf. Ik heb verder nooit problemen. Geen ontstekingen, spruw of verstopte klieren. Het bevalt zo goed dat ik echt nog lang niet wil stoppen. In de nacht en overdag gaat voeden wel goed. In de avond wordt het lastig. Vooral rond 22.00u. Ik heb nu even alle afspraken voor t weekend afgezegd. Even alleen rust, weinig prikkels. Ik wil vaker voeden overdag. Kijken of dat wat rust geeft voor de avond. Ik heb de draagzak weer uit de kast gehaald. En badje en kruikje is ook een heel goed idee.
Oh Oh ik zie nu dat jouw kleine meid ook van 4-12 is. Wat leuk! Wat fijn om te horen hoe jij dat doet. Dat inspireert me weer.
Zo hè hè! Draagzak! Dat was de oplossing. Ik was zo blij dat zij zichzelf nu een beetje kan vermaken en dat ik haar al wakker in eigen wiegje kan leggen, dat ik per ongeluk te veel van haar ben gaan verwachten. Ook wat betreft prikkels denk ik. Vandaag heerlijk de hele dag alleen met haar geweest (vriend de deur uit, soms toch wel prettig haha). Heb haar een massage gegeven en lekker gebaddert. Bijna hele avond in draagzak gehad. Daar heeft ze 1 x 45 min, 1 x 1u15, 1 x 30 min 1 x 3u15 min in geslapen. En de laatste voeding van net heeft ze keurig netjes gedronken! Ligt nu weer in eigen wieg te slapen. Zo blij dat ik wel genoeg melk heb! Toch mama honger dus. En ik denk dat ze in de avond moeilijker kan zijn aan de borst door overprikkeling en vermoeidheid. Draagzak, heerlijke oplossing!
Je moet echt stoppen met die kunstvoeding, daardoor help je zelf je productie aan gort. Heb je misschien een hele sterke tsr? Dan kunnen ze ook zo wurmen,verslikken en spugen. Probeer eens voor je aanrecht eerst zelf met de hand wat melk eruit te halen zodat die stroom minder hevig is wanneer ze aan hapt
Dat is erg mooi voor deze leeftijd. En ik denk dat wat meer rust in de avond ook zorgt voor een betere nacht