De laatste weken slaapt Renske steeds maar heel kort overdag. Echt hazeslaapjes, van max. een uur. Voorheen lag ze 's ochtends nog wel 2 uur te slapen, 's middags anderhalf uur en aan het eind van de middag soms nog drie kwartier ofzo. 's Avonds komt ze meestal tussen half 7 en half 8 om voeding, en daarna slaapt ze als een blok. Ze is dan niet overstuur ofzo, valt gewoon aan de borst in slaap of zelf (met wat jengelen). Overdag voed ik op verzoek, en kijk ik naar vermoeidheidstekenen (oogjes wrijven, wegkijken als ze ligt te spelen). We hebben geen strak schema, daar ben ik niet zo van. Wel rituelen om het voeden en slapengaan heen (muziekje aan, samen gordijn dichtdoen, ik blijf bij haar en aai haar buikje tot ze echt dommelt, zeker als ze wel hard huilt). Andere dingen die me opvallen: * veel kwijlen, laatst ook vuurrode billen met uitslag (consequent met Weleda billenbalsem en nu weg), af en toe ook erg rode koontjes, en veel op dingen sabbelen/kauwen (ook weleens mijn tepel ). Dit kan mss op een doorkomend tandje kunnen wijzen volgens het kdv? * ze is heeel geinteresseerd, in ALLES. Ze slaapt dus ook amper meer in de wagen of draagdoek, want buiten moet ook alles bestudeerd en naar iedereen gelachen worden. * ze houdt heel erg van spelen. Zo erg zelfs dat ze steeds nieuwe dingen nodig heeft, haar 'oude' babygym met stoffen speeltjes is blijkbaar niet uitdagend genoeg, de houten die we hebben is eindeloos leuk. Zit ze gewoon in een rappe ontwikkelingsfase? Is slapen te saai ofzo? Het is voor baby's toch normaal om meer dan dit te slapen ('s avonds-'s nachts 12 uur, overdag bij elkaar amper 2 uur tegenwoordig)?
Hier laatst ook steeds hazeslaapjes maar ik was toen ook aan het werk en wist niet of het daar aan lag. Inmiddels slaapt ze 's morgens meestal een uur, einde van de morgen/begin middag 2 a 3 uur en einde van de middag nog een uurtje, soms ook maar een half uur. En dan 's avonds rond 19.00/19.30 weer op bed. Maar de laatste avonden is het pas om 20.30/21.00u slapen. Dus het wisselt hier ook steeds. Kauwen op de tepel doet ze hier ook (au!) en overal op sabbelen en heel veel kwijlen. Hier is ook alles interessant, rollen kan ze sinds 2 wk dus ze ligt de hele dag op haar buik te spelen en te kletsen en kraaien. 'k Kan verder in haar mondje nog niks ontdekken dus we wachten het hier ook maar rustig af. Zelf denk ik dat de tandjes nog wel even gaan duren. 't Zal er wel een beetje bij horen.