Baby 12 weken poept moeilijk

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door wendy424, 14 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

24 aug 2013
    1.293
    14
    38
    Om het verhaal even vanaf het begin te beginnen.

Na de geboorte van mijn dochter heeft het 63 uur geduurd voordat de meconium er uit kwam, daarna ging ze keuteltjes poepen en dit bleek niet goed te zijn. Ik heb toen van het consultatie bureau het advies gekregen om te stoppen met johannesbroodpitmeel in de fles (dit gebruikte ik tegen de verborgen reflux). Hierna werd het poepen niet beter en ben ik uiteindelijk bij de kinderarts beland. Ze heeft toen vanwege de reflux enfamil voeding gekregen, de reflux ging toen iets beter echter ging ze keiharde drollen poepen en kreeg daar Forlax voor, echter deed dit niets en moest ik stoppen met de enfamil en terug naar de standaard voeding met johannesbroodpitmeel en evengoed de forlax en daarmee moest ze 1x per dag gaan poepen. Ze poept nu ondanks de Forlax (1 zakje per dag) nog steeds niet goed. Ik heb van de kinderarts het advies gekregen om haar 2 zakjes per dag te geven als het poepen nog steeds niet lukt, echter heeft ze dan heel veel kramp de hele dag en lukt het poepen nog niet.

Ik moet haar eigenlijk altijd helpen met poepen door op haar beentjes te duwen en dan poept ze heel veel en af en toe spuit het gewoon 10cm verder, maar zelf poepen is haar in de 12 weken misschien 10x zelf gelukt zonder dat ik op haar beentjes duw. Ook is haar poep altijd groen wat er volgens de kinderarts op duid dat het te lang in haar darmpjes zit.

Is dit herkenbaar voor iemand, zo ja wat hebben jullie er aan gedaan, vind het zo zielig als me kleine meisje zo veel last heeft.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Gebruik je nog steeds JBPM? Hier kregen zowel mijn zoon 3 jaar geleden als nu mijn dochtertje van 4 maanden gigantische obstipatie van JBPM, ben er bij onze dochter ook direct weer mee gestopt. Heb bij haar een poosje Nutrilon Omneo gegeven, is eigenlijk voor krampjes en moeilijk poepen, maar was gelijk ook wat dikker waardoor ze minder spuugde. Uiteindelijk ging de ontlasting daarvan ook weer moeizamer, toen was ik er klaar mee en ben gewoon weer over gegaan op de standaard voeding. Inmiddels was toen het terugslikken van de voeding ook een stuk minder, ze spuugt nog best wel eens, al wordt dat nu ook steeds minder, maar heeft er geen last van, dus voor mij geen reden om er wat aan te doen.
    Ik zou dus kijken of je in de voeding nog wat kan veranderen. Heeft ze echt de dikkere voeding nodig of zou ze ook zonder kunnen.
    En hier wordt ook nog weer moeilijker gepoept als ze AH voeding krijgt. Ze krijgt nu altijd Jumbo en dat gaat prima, met AH voeding dikke plakkerige en groene poep, met Jumbo voeding gewoon zachte gele ontlasting.

3. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

24 aug 2013
    1.293
    14
    38

Helaas heeft ze het jhbpm echt nodig. Ondanks het door de voeding zit slikt ze nog steeds heel veel haar voeding weg, gelukkig helpen de maagzuurremmers daar nu goed voor maar wil die ook niet te lang blijven geven. Ik moet over 2 weken naar de kinderarts en zal dan eens vragen of het jhbpm uit de flessen kan is misschien wel een goed idee

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb altijd begrepen dat het óf indikken is óf maagzuurremmers, maar niet allebei. Gezien de hevige verstopping zou ik stoppen met jbpm, dat kan echt gruwelijke verstopping veroorzaken. En dan de reflux behandelen met maagzuurremmers en alle leefregels.

5. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

24 aug 2013
    1.293
    14
    38
    De kinderarts zei dat jbpm alleen niet samen mag met de enfamil voeding omdat die maagzuur nodig heeft om uit te zetten en bij jbpm gebeurt dat al in de fles en mag het daarom wel samen. De leefregels die volg ik. Ik ga morgen ziekenhuis even bellen over jbpm of ik daar mee kan stoppen

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Je bent me net voor, dit wilde ik inderdaad ook zeggen! Als je medicatie hebt dan is jbpm in principe niet meer nodig omdat de pijn van het omhoog komen van de voeding dan weg moet zijn. En ik weet van mijn kinderen dat dikkere voeding die omhoog komt vervelender is dan gewone voeding.
    En met medicatie is niks mis, als het helpt zou ik er vooral niet te snel mee stoppen, er zijn kinderen die t wel een jaar of langer slikken. ;)

7. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Ik zou je willen adviseren de blog van @Averlhach te lezen, o.a. over reflux en het gebruik ban johannesbroodpitmeel. Zij heeft er veel ervaring mee.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In mijn handtekening staat mijn blog.

Jbpm is EN overbodig bij medicatie EN slecht.
    Jbpm mag volgens de richtlijnen van de kinderartsen niet samen met medicatie gegeven wordt omdat dit elkaar in de weg zit.

Jbpm is niet bewezen werkzaam en de vraag is eigenlijk sowieso of je het wel wilt geven. Het beoogde doel van jbpm is zorgen dat de maaginhoud in de maag blijft en niet meer terug stroomt de slokdarm in. Echter je ziet niet of dit daadwerkelijk zo is, want je kan niet in de maag/slokdarm kijken.
    Dikke voeding in de slokdarm doet vele malen meer pijn dan dunne voeding.

Medicatie tegen reflux zorgt ervoor dat of de maagzuur minder zuur wordt of dat de aanmaak minder is. Hierdoor is het niet meer erg dat de maaginhoud omhoog komt, omdat het geen pijn meer doet.

Voor moeders is het vervelend als een kindje spuugt. Meer was = meer werk. Echter wat is nu beter? Een tevreden baby met meer was of een ontevreden baby met minder was.
    Zolang een kindje geen pijn heeft aan het spugen maakt het echt niet uit dat er gespuugd word.

Dus kort;
    - volg de leefregels op en vooral ook kleine flesjes.
    - stop met jbpm.
    - kijk wat nodig is voor de ontlasting. Soms is standaard niet fijn, maar bijvoorbeeld omneo wel. (geen hero baby tegen krampjes, daar zit jbpm in)

9. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

24 aug 2013
    1.293
    14
    38
    Wat een interessant verhaal, op de jhbpm na doe ik alles al wat in je verhaal staat dus dat geeft me wel een goed gevoel. Ik heb net contact gehad met de pedagogisch medewerker van het ziekenhuis daarmee had ik een belafspraak staan vandaag, ik heb bij haar aangegeven dat ik stop met het jhbpm omdat ik ook denk dat daar de verstopping vandaan komt, zij vond dit een goed idee en neemt het morgen op met de kinderarts.

Wat ik alleen apart vind is dat juist de kinderarts mij aangeraden heeft om jhbpm toe te voegen aan haar voeding en toen mijn dochtertje vorige week in het ziekenhuis lag werd ook de jhbpm toegevoegd icm de maagzuurremmer.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In mijn weblog staat ook de link naar de richtlijnen voor de kinderartsen, daar staat het ook in dat je eerst jbpm probeert en daarna medicatie maar stopt met jbpm.
    Helaas is het zo dat artsen of niet op de hoogte zijn van deze richtlijn of hun eigen mening belangrijker vinden.

Ik heb helaas iets te veel verkeerde meningen gehoord in het ziekenhuis en bij ha. Ik zal een voorbeeld geven. Toen ik met de jongste bij een ka terecht kwam trok deze de (bewezen!) kea van mijn oudste zoon in twijfel. Zonder hem gezien te hebben, onderzocht te hebben of zijn dossier gezien te hebben.
    Anderzijds zijn beide jongens geopereerd, jongste met spoed, terwijl ik meerdere malen te horen heb gekregen dat ze niets mankeerde. En mijn gevoel dus anders zei.

Artsen hebben opleiding en kennis, maar moeders intuitie. En soms zegt die laatste veel meer dan alle kennis en ervaring.
    Luister altijd naar een arts, maar denk ook zelf na.

11. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

24 aug 2013
    1.293
    14
    38
    Ik heb gister weer contact gehad met het ziekenhuis en heb aangegeven dat me dochtertje met 6x120 steeds eerder wakker wordt en echt honger heeft, ik moet nu 6x150 aanbieden en de kinderarts verwacht dat ze dan niet alle flessen leegdrinkt, maar tot nog toe doet ze dat dus wel, maar ik mag niet terug naar 5x150, ik vind zelf 6x150 heel erg veel.

Ik heb ook aangegeven dat ik wilde stoppen met jbpm om te kijken of het poepen dan beter ging en dat vond ze een goed idee maar zodra ze weer begint met slikken dan moet ik weer beginnen, maar dat ga ik dus niet doen, ik mocht desnoods 3! zakjes forlax geven op een dag om haar te laten poepen. En wat denk je, ze heeft vandaag voor het eerst zelf in haar luier gepoept, ik ben zo blij, dat jbpm komt dus nooit meer in haar fles, ik laat haar nu ook uit een avent speen nr 0 drinken, nr 1 gaat veel te hard nu de jbpm er niet meer in zit, en ze doet nu netjes 20 minuutjes over haar fles. Ik hoop zo dat ik nu de oplossing heb gevonden.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Klinkt goed! Behalve de flesgrootte, 150 ml is veel voor refluxkindjes. Als ze niet genoeg heeft aan 6x 120 zou je terug kunnen gaan naar 7x 100, dan heb je meer eet momenten maar kleinere flessen.

13. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

24 aug 2013
    1.293
    14
    38
    Maar met 7x100 heeft ze toch minder op een dag als met 6x120?

Deel Deze Pagina