Baby slaapt veel

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Veera, Dec 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Veera

Veera Niet meer actief

Onze dochter van 8 maanden is heel actief en beweeglijk (kruipen/optrekken/spelen) overdag en is een druk vrolijk meisje. Maar als ze gaat slapen dan slaapt ze ook echt heerlijk. Ze doet een paar slaapjes overdag en 's avonds is ze al heel vroeg moe. 18:00 ligt ze uiterlijk op bed anders is ze niet te genieten. Gisteren was dit zelfs om 16:00 (!) en ze sliep door tot ongeveer 5:00 toen kreeg ze een fles. Daarna heeft ze nog geslapen tot 7:30.
    Gemiddeld schema:
    5:30 fles 200ml (in bed)
    -Slapen-
    9:00 fles 200ml + fijne granen
    10:00 fruit
    -Slapen-
    12:00 fles 200ml + 1 broodje met boter en appelstroop
    -Slapen-
    15:00 potje 6 maanden (vlees/groente/rijst)
    17:00 fles 200ml
    -Slapen-

Ze slaapt dus gemiddeld van 6 tot 7:30, 10-11, 14-15 en dan rond 17uur al naar bed voor de nacht.

Het is nogal een lekkere eter maar niet alles gaat helemaal op. Iemand een idee hoe ik eventueel de dag wat langer zou kunnen maken? Ze ligt nu ook alweer te slapen, eigenlijk altijd als ik haar in bed leg. Wakker maken heb ik wel eens geprobeerd maar dat was KRIJSEN ;)

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ik zou proberen een iets 'normaler' ritme aan te wennen.
    Je geeft nu om 15.00 's middags al avondeten, vind ik eerlijk gezegd een beetje een vreemde tijd.
    Ik zou denk ik proberen om rond 15.00 een tussendoortje te geven met wat te drinken. Dan rond 17.00 groentehap en dan erna nog even naar bed voor max. een uurtje. Dan bv. een badje en nog een fles en dan rond 19.00 weer naar bed?!
    Ons zoontje sliep wel wat minder op die leeftijd, maar hier ter vergelijking even het schema wat wij toen hadden:

Tussen 5.00-6.00 een fles van 150+5 en erna weer verder slapen
    8.00 ontbijten met 1 boterham en thee uit rietjesbeker
    10.00 fruit + drinken uit rietjesbeker
    10.30-12.00/12.30 slapen
    12.30 fles 120+4
    13.00 1-2 boterhammen
    14.30 tussendoortje met drinken uit rietjesbeker
    15.00- 16.30/17.00 slapen
    17.30 warme maaltijd
    19.30 fles 150+5 en dan rond 20.00 naar bed.

3. Veera

Veera Niet meer actief

Ik geef het avondeten zo vroeg omdat ik anders, als ik t omdraai, s middags om 15:00 al aan de max. flesvoeding zit en ze het niet red met honger. Of zou ik dan ipv avondeten opnieuw weer wat fruit geven ofzo? (Ik weet niet zo goed wat voor tussendoortje) Ze drinkt tussendoor (bij het brood en bij haar avondeten) zo'n 90ml diksap.

Een uurtje slapen om 17:00 zou ik graag willen idd maar altijd als ik haar rond die tijd in bed leg dan slaapt ze dus gewoon de nacht door. Als ik haar wakker maak (wel eens geprobeerd) gaat ze heel hard huilen. Of denk jij dat ik haar dan beter toch mee naar beneden kan nemen?
    Dat schema van jou zie ik inderdaad vaker, zo van 8u-8u maar hier is t dus eigenlijk meer 6u-6u en krijg dat ritme er moeilijk uit. Jouw zoontje ging dus net als hier rond 17:00 naar bed alleen dan voor een middagslaapje; mijn dochter blijft dan slapen..

4. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Eens met Olifantje! Onze dochter heeft ook vrij lang geslapen als ik aan het koken was (ideaal :)). Ze had vóór haar slaapje haar potje al op en at dan na haar slaapje haar toetje of wat hapjes van ons mee. Na het avondeten werd het bedritueeltje (wassen, knuffelen, zingen) gedaan en dan ging ze voor de nacht.

Succes! Wellicht schuift hierdoor de ochtendfles ook al wat op!

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier kreeg hij op die leeftijd rond 15.00 een rijstwafel, soepstengel of cracotte cracker van LU. Een enkele keer een babykoekje van Nijntje of koekjes van goodies en hierbij kan je dan inderdaad diksap geven.
    Je zou ook prima nog een keer fruit kunnen geven, deden we hier ook, wij oefenden in de middag met fruit in stukjes. 's morgens kreeg hij dan nog gepureerd.
    In het begin leidde wakker maken hier ook tot huilen hoor, maar eenmaal beneden was dit vaak snel weer over en na een paar dagen wende hij er wel aan. Werd uiteindelijk zelf wakker na een uurtje slapen en dit slaapje werd ook steeds later, waardoor hij uiteindelijk verviel. Op die leeftijd sliep hij soms nog van 18.00-19.00 als z'n 2 slaapjes overdag wat korter waren.

Maar wat je met het slapen na 17.00 wil, moet je helemaal zelf weten natuurlijk. De ene ouder vind het prima als het kind rond 17.00 al de nacht in gaat. Ik vond het niet zo praktisch en ben gaan uitproberen of het ook anders kon en dit pikte ons zoontje goed op.
    Als jij het geen probleem vind dat ze om 17.00 al de nacht in gaat dan gewoon zo laten, waarschijnlijk verschuift ze het vanzelf wel een keer.

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Haha inderdaad, wat een heerlijke tijd was dat! Koken zonder een kind die aan je benen staat te trekken. :p

7. anieska

anieska Actief lid

Apr 24, 2014
    447
    0
    0
    Wij hebben hier als tussendoortje maisboogies. Lijken op die kaas chips(de vorm dan ;)) en het smaakt naar rijstewafels, ideaal, mag vanaf 6 maanden. Misschien een idee?

8. anieska

anieska Actief lid

Apr 24, 2014
    447
    0
    0
    Mijn dochtertje is trouwens bijna 11 maanden maar we zitten al heel lang op dit schema:
    7.30 wakker maken(voor school van de oudsten) fles 180 plus 6
    10.00 naar bed
    12.00 wakker fles 180 plus 6 en een broodje
    14.00 naar bed
    16.00 wakker en fruit
    17.30 warm eten plus toetje
    19.00 douchen plus pyama papje
    19.45 naar bed tot volgende morgen

9. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    En als je haar om 5.30 gewoon ophaalt?
    Hier is dochter ook tegen 6u klaarwakker, ik haal haar dan op en klein 2 u later doet ze opnieuw een dut.. Ze gaat tussen 18.30 & 19u slapen

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Als je ideetjes wilt voor tussendoortjes is het schema van Stefan Kleintjes ook wel interessant. Staat ook precies bij wat bij welke leeftijd kan. Ik had nooit gedacht aan, bijvoorbeeld avocado, maar het is ideaal. Gezond, zacht en zl is er nog steeds dol op. Ik smeer het nu ook vaak op brood.

https://www.borstvoeding.com/files/introductieschemaV7.pdf

Over slaapschema's kan ik je niks vertellen. Het belangrijkste is een tevreden baby, denk ik. Zeker als de nacht gewoon goed gaat. Maar een beetje sleutelen kan geen kwaad. Probeer het gewoon eens uit. En als het niet werkt, kun je gewoon weer terug.

11. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Hier is m'n zoontje ook vaak rond 18u al erg moe. Ik rek dan toch een beetje met boekjes lezen en daarna in bad. In bad vindt hij heerlijk en leeft dan nog even helemaal op. Om vervolgens om 19u in te storten haha.

12. Veera

Veera Niet meer actief

Ik heb het gisterenavond geprobeerd. Ze werd rond 18u wakker voor speentje dus heb haar uit bed geplukt en ze heeft heel vrolijk nog een tijd gespeeld. Om 19:30 sliep ze weer maar ze werd vanochtend alsnog om 5:30 wakker (poep en honger) en ging daarna niet meer slapen ;) normaalgesproken doet ze dat wel dus hmm ik weet t niet..

13. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Een ritme is niet zomaar doorbroken daar zul je wel even wat tijd voor moeten geven hou het een ruime week vol

14. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Tot de eerste verjaardag heeft ze 500 cc zuivel nodig. Dat is inclusief toetje en kaas op brood enzo.
    Ze krijgt nu dus erg veel zuivel. Dat zou je bij voorkeur toch echt mogen gaan vervangen door 's ochtends een boterham.
    Verder zou ik in plaats van potjes vers gaan geven. Dat vult veel meer dan de potjes, en dan is je hongerprobleem al grotendeels opgelost, denk ik.
    Qua slapen zou ik kijken of je haar overdag iets langer kunt laten slapen? Een langere middagdut bijvoorbeeld, door haar misschien iets langer wakker te houden? Daarmee verschuift als het goed is haar avondbedtijd dan vanzelf wel mee.

Share This Page