Vroeg kruipen en zitten- wanner lopen? ;)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door piccolina, 13 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #1 piccolina, 13 okt 2013
    Laatst bewerkt: 13 okt 2013
    Ben benieuwd naar ontwikkeling van vroeg kruipende en zitten babys met goede motoriek - wat verder gaan ze doen en waneer?

Hier dochtertje die vroeg met alles was.
    Ook erg druk baby. Ze deed alles vroeg maar belaagrijke dan
    - 3.5/4 mnd rollen van rug naar buik
    Kort daarna terug maar tot nu toe doet ze het niet graag.
    - 5 mnd staan op knietjes en heen weer bewegen. Om as draaien
    - 5,5 mnd kruipen op knietjes erg laangzaam
    - 5 mnd zelfstandig zonder steun zitten wel omvallen als ze reikt of iets zit van zijkant
    - 6mnd kruipt op knie hele huis door. Staat op tenen en handen tegelijk.
    Zit zonder steun. Kruipt tot tafeltje en probeert op te trekken ook bij box of bed maar lukt nig niet uiteraad.
    Als ik haar op voeten zet staat ze stabiel met steut aan handen of heupen of als ze zichzelf steut aan tafel voorin.

Iemand ook nog zo vroeg baby gehad?
    Wat doen ze verder dan en waneer lopen?
    Gaat ze eerst van kruippositie gaan zitten en optrekken zo of niet?
    Waneer begint dat denken jullie?

Ben erg benieuwd !

2. adi

adi Niet meer actief

1 advies: zet haar niet neer op haar voeten. Dat heeft geen enkele doel, en het kind steunt dan op verkeerde spieren.
    Ze gaat het gewoon doen als ze er klaar voor is. Jij hoeft daar niks aan te doen.

3. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

12 mei 2011
    1.318
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een dochter die vroeg was met al die ontwikkelingen. Met 7/7,5 maand stond ze rondom de tafel. Wij hadden eigenlijk gedacht dat ze wel voor haar eerste jaar zou lopen omdat ze erg snel met alles was. Nee hoor madam was druk bezig andere dingen aan het ontwikkelen en liep uiteindelijk met 13,5 maand ook netjes :). Je kunt er niets over zeggen het gaat zoals het gaat. En inderdaad ik zou haar lekker zichzelf laten ontwikkelen als er ergens aan toe is doet ze het wel vanuit zichzelf.

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Nee doe ik ook niet het was keertje gewoon om te kijken maar ik doe het indd niet.

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Stond ze vanzelf van optrekjen rondom tafel?
    Met welke andere dingen was ze bezig?
    Hoor indd dat kindjes die vroeg kruipen later gaan lopen

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik heb hier trouwens boekje: oei oei ik groei, en daar staat dat wel staan spelletjes mogen gedaan worden vanaf 6mnd: bij heupen vasthouden en zo soort dansen van een ben naar andere etc.
    Ik doe het niet maar lijkt mij wel stel haar spieren sterk zijn kan dat?
    Als ik vergelijk babys haar leeftijd ze heeft echt sterke benen ze zet die dan echt gewoon neer. Andere hangen dan beetje bij.

7. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    De onze is bijna 7 maand en kruipt ook de kamer rond. Hij trekt zich op vanuit zitstand in de box of in bed en loopt dan langs de rand de box door. Trekt zich ook op aan de sofa en begint dan op de sofa te klimmen. Hij gaat vanuit zitstand staan of zet zich op zijn knietjes en trekt zicht zo omhoog. Heb dit niet geoefend, hij deed het ineens vanzelf.
    Persoonlijk denk ik dat je die spelletjes echt wel mag doen hoor.

8. tuc

tuc Niet meer actief

De eerste fasen zeggen eigenlijk niks over de rest van de ontwikkeling, mijn dochter was bv erg laat, die ging met 9 maanden pas voor het eerst rollen maar liep met 13 maanden wel helemaal los en goed over straat.

9. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn oudste liep met 8 maanden op handen en voeten. Heeft nooit gekropen. Rollen beide kanten op kon hij met vijf maanden. Zelf gaan zitten met 9, maar toen kon hij zich zelf al optrekken in de box en bij de tafel. Hoe hij dat deed is mij een raadsel.
    Hij liep met 10,5 maand. Zo van de een op andere dag het hele huis door.
    Praten is een heel ander verhaal. Hij is motorisch altijd aan de snelle kant geweest, maar met praten heeft hij een achterstand.
    Soms heb je kinderen die motorisch heel snel gaan, en dan ineens stil staan, om hun energie in het praten te steken. Dat deed mijn oudste dus niet.

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Mijn dochter liep met 7 mnd langs meubels, en met 12 mnd echt los; dus daar zat best wat tijd tussen.

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Praten heeft te maken met fijne motoriek: pakken, tekenen, vasthouden. Als fijne motoriek erg goed is praten gaat ook sneller en beter. Maar er zijn ook andere factoren invloed.
    Hier heeft ze goede fijne motoriek. Ze pakt al weekje alles wat fijn is tussen duim en vingertje bijna altijd goed. Maar we voeden haar tweetalig op. Ik heb kennis die fysyo/logopedie is voor erg kleine kinderen die zegt dar fijne motoriek moet je meer gaan ontwikkelen wat is heel belagrijk voor spraak: hand spelletjes, vroeg tekenen met vingers (1 jaar)/ klei/zand etc. Handspelletjes is een soort gedicht met uitbelding met handen. Je doet zelf en laat het baby nadoen. Soort "klap eens in je handjes" maar dan 10000 verschillende gebaren.
    Ik heb hier boek voor. Maar nu doet ze nig niks na dus ga wel straks beginnen omdat opzich moet ze nu al wel in handjes kunnen klappen maar doet nog niet.

Maar uiteraad fijne en grove motorieken staan los van elkaar.
    Hier praat ze alleen dadadada. Ons vriendje van 2 weken oud praat al hele zinnen!

12. tuc

tuc Niet meer actief

Fijne motoriek is idd belangrijk maar niet per se voor het praten hoor. Er zijn andere voorwaarden om tot een goede taalontwikkeling te komen.

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ook niet bezig zijn met 'dit moeten we nu gaan stimuleren/oefenen'; kindjes kunnen prima zelf bepalen waar zij de focus op willen leggen. Ieder kind heeft een eigen tempo en eigen interesses.

14. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Mijn dochter trekt zichzelf op om te gaan staan en kan dit ook stabiel. Ik mocht haar hier niet in remmen van de kinderarts. Ze doet alles vanzelf in haar eigen tempo. Met het een wat sneller en het ander wat langzamer. Komt vanzelf.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat zijn onzinpraatjes. Sommige kinderen zijn overal vroeg mee, anderen niet en weer anderen met sommige dingen vroeg en met andere dingen later. Daar zijn geen algemene dingen over te zeggen.

Thirza was vroeg met zitten en kruipen en alles en stapte met 8 maanden langs tafel en bank en alles. Maar loslopen ging ze 'pas' met 15 maanden doen.
    Caitlyn zelfde verhaal: ook overal vroeg mee, maar loopt ook nog niet los, terwijl ze dus al maanden overal langswandelt en aan 1 hand het gewoon op een rennen kan zetten.... ;)
    Mijn man was overal vroeg mee en ik zelf ook. Manlief liep met 10 maanden los, ik met 13 maanden.

16. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Hier was de jongste ook zo vlot, zijn lijstje ziet er hetzelfde als die van jouw kindje. Al voor dat hij een jaar was kon hij ook midden in de kamer zonder hulp of houvast gaan staan en dingen van de grond oppakken. Het loslopen doet hij echter nog niet zo heel lang. Pas net een maand of drie. Het zegt dus lang niet alles.

17. Storm

Storm Niet meer actief

Precies. Mijn zoontje zijn fijne motoriek is ook prima, maar heeft wel een forse spraak-/taalachterstand.

Mijn dochtertje is inmiddels de 14 maanden voorbij. Deed met een jaar nog helemaal niks. Ging na haar verjaardag pas tijgeren en nu gaat ze ineens heel hard. Loopt bij de tafel langs en wil ook steeds achter de loopwagen of aan de handen stappen. Het zegt allemaal zo weinig.

18. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Het heeft veel te maken met karakter. Mijn oudste is nogal een no-nonsense type. Die deed het als ze dacht dat het enigszins mogelijk was. Kruipen en zelf gaan zitten (das trouwens nog wel echt anders dan rechtop blijven zitten als je haar neerzet) met 7 maanden, staan met 8 maanden, eerste losse pasjes met 10 maanden.

Maar ik ken ze net zo goed die het begin sneller deden en pas na hun verjaardag liepen. Of juist met 10 maanden in zonder te kruipen gingen staan en los gingen lopen! Mijn jongste tijgerde al voor haar 7 maanden, maar liep rond haar verjaardag 'pas' (voor zover je dat laat kunt noemen, hahaha). Die vond tijgeren/kruipen prima, en was druk met andere dingen :D

19. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

12 mei 2011
    1.318
    0
    0
    NULL
    NULL

Ja ze ging uit zichzelf staan en optrekken. Ze was vooral bezig met grote motoriek. Toen ze eenmaal stond en kon lopen achter een karretje was ze meer bezig met fijne motoriek. Ik merk nog wel dat ze zich snel ontwikkeld ( door wat ik zelf en hoor van anderen die haar kennen zoals leidsters). Als ze maar gelukkig en gezond is :) het gaat me soms veel te hard nog even en ze is m kleine meid niet meer

Deel Deze Pagina