Baby sleeper

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door sweetangel100, 23 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charos

Charos Lid

15 aug 2006
    87
    0
    0
    Oudenbosch
    Ik heb ze nog nergens zien liggen in de babyzaken, zijn ze ook online te bestellen ergens?

2. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Op de site www.wiegedood.nl wordt de Babysleep afgeraden. Ze hebben daar wel allerlei tips hoe je je baby het beste kan laten slapen. Ook andere producten worden daar besproken op werkzaamheid en veiligheid. Tuurlijk geen gezellige site maar wel duidelijk. Heeft voor mij wel een aantal vragen opgelost.

3. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Waar staat dat precies Eve? Ik heb het zitten lezen maar ik kon het niet vinden? Het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen?? :confused: Maar ik kon het echt niet vinden?

4. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Het staat onder de noemer '(On)veilige producten'

Hierbij het stukje over de Baby Sleep:

Stabilisatierolletjes, -kussentjes of wigjes, soms in combinatie met hoofdkussentje of onderlegger, om zuigelingen in zijligging te houden en draaien te verhinderen, met de claim daarmee scheefhoofdigheid te voorkomen. Productnamen zijn onder andere Easysleep, Back to Sleep, Baby Sleep EZ, Bebecal en Zewi Baby-Safe.
    Beoordeling: Zijligging van pasgeborenen is gedurende de eerste twee weken nog stabiel, zeker als het onderste armpje daarbij iets naar voren wordt gelegd. Daarna is wisselligging uitstekend toe te passen zonder hulpmiddelen. Wisselligging is rugligging met het hoofdje beurtelings naar links en naar rechts gedraaid. Aangezien een zuigeling in de eerste levensweken maar zeer zelden naar de buik draait, is een kussentje of zijn wigjes als preventiemiddel overbodig. Wetenschappelijk onderzoek naar de veiligheid ontbreekt.

Wie rolletjes, kussentjes of wigjes aanschaft, moet beseffen dat zijligging op zich al een verhoging meebrengt van het wiegendoodrisico, ook wanneer niet naar de buik wordt gedraaid. Fabrikanten en detaillisten beweren dat de wigjes of rolletjes nodig zijn om scheefhoofdigheid tegen te gaan, maar dat is niet zo. Scheefhoofdigheid treedt niet of nauwelijks op als van begin af aan kan worden voorkomen dat het hoofd eenzijdig wordt belast. Dat begint met het hoofdje van de baby in rugligging naar opzij te leggen, de ene keer naar links en de andere keer naar rechts, maar ook door afwisseling tijdens het voeden en knuffelen en door herhaaldelijk oefenen op de buik (Zie voor gedetailleerd advies Veilig Slapen en de vragenrubriek). Ontwikkelt een baby desondanks een voorkeurshouding, dan is het verstandig dat snel met de cb- of kinderarts te bespreken.

Advies: Gebruik dit soort producten bij voorkeur niet. Ook de wetenschappelijke commissie van de Landelijke Federatie van Consultatiebureau-artsen raadt algemeen gebruik van stabilisatiemiddelen af. In overleg met uw (kinder)arts is wel tijdelijk gebruik onder voorwaarden denkbaar, bij voorbeeld in bijzondere gevallen van scheefhoofdigheid tijdens behandeling onder fysiotherapeutische begeleiding.

5. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ja, bedankt. Ik heb het gevonden.
    Tja, ik heb het gebruikt en het beviel prima. Ik wist dit eigenlijk niet, het stond niet in de Veilig-folder. Misschien had ik het dan niet gebruikt. Maar de ervaring die ik heb is goed. Ik ga hem toch weer gebruiken als ik weer een kindje mocht krijgen.
    Wel goed van je dat je t artikel hebt gevonden. Nu kan ieder zelf de keus weloverwogen nemen.

6. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Jeetje dat is nog al wat zeg! Vind het idee griezelig..

7. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Maar ik snap niet wat ze bedoelen met die rugligging..je legt je kindje op zijn of haar ruggentje en dan draai je het hoofdje naar de andere kant? Hoe doe je zoiets nou?
    Gatveredamme al die stomme regeltjes..ik vind het inmiddels doodeng om een kindje te krijgen..

8. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Op het ruggetje leggen, en dan niet zn gezichtje zo dat zn neus naar het plafond wijst maar zn hoofdje een beetje draaien naar links of rechts (dus het ene slaapje de ene kant het andere slaapje de andere kant) Mocht ie dan spugen dan loopt het spuug weg.

Ik vind het ook best eng de eerste maanden maar ik volg maar gewoon alle tips op... zo heb ik in ieder geval het idee dat ik mn best heb gedaan. Die babysleep is volgens mij ook vooral bedoelt voor kindjes die een afgeloopt hoofdje hebben, dus niet ter voorkoming van...

Overigens is een kale plek op het achterhoofdje niet hetzelfde als afgeplat.. die kale plek verdwijnt vanzelf als ze meer spelen en minder op hun rug liggen.

9. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    hmm onze kraamhulp legde Lars op zijn zij en dan steeds op de andere zij. Met een opgerolde hydrofiel-luier in zijn rugje tegen het terug rollen naar de rug.

Ik lees hier nu voor het eerst dat je baby op de rug moet slapen met het hoofdje opzij i.p.v. op de zij slapen.

10. Suusje03

Suusje03 Actief lid

11 feb 2006
    362
    0
    0
    Full time mamma
    Zaanstad
    Deze dingen zijn bij Prenatal al (uit voorzorg) uit de winkel gehaald. Omdat mensen de bijsluiter nooit lezen en dat ding langer gebruiken dan mag. Tot 6 maanden mag je m gebruiken en daarna niet meer omdat de baby dan sterker wordt en kan gaan draaien. Dat is dus erg gevaarlijk.
    Ik heb bij m'n dochter gewoon een opgerolde handoek achter haar ruggetje gelegd en dat werkte prima! (en nog goedkoper ook ;) )

Groetjes Suus

11. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik vind de reactie van Prenatal begrijpelijk voor hen, maar ook lichtelijk overdreven. Gevaarlijk in de zin van, dat kindjes dan met hun rug of buik op de babysleep gaan liggen...?? Tja, dat gebeurd volgens mij 1 keer, en dan halen ouders hem toch weg? Ik zie daar niet direct 'gevaar' in...

Sibel werd in het ziekenhuis ook op haar zij gelegd, omdat ze daar zeiden: 'Kleine kindjes hebben niet de kracht hun hoofd te draaien als ze spugen'. Ik was al voornemens om de zijligging te gaan gebruiken (kom op het kdv waar ik werk toch wel erg veel platte hoofdjes tegen), dus ik was daar alleen maar blij mee. In het ziekenhuis deden ze het idd ook met een hydrofiele luier in de rug, en dat heb ik thuis ook nog en poosje gedaan. Tot Sibel (3 weken oud op dat moment) zo beweeglijk bleek te zijn, dat ze op een gegeven moment overdwars in bed lag, zowat helemaal onder haar lakentje! Ben me rot geschrokken (gebeurde 's nachts, en ze had het echt in haar slaap gedaan, want toen ik toevallig moest plassen, en ging kijken lag ze dus zo. Ik had haar slapend in bed gelegd na de voeding, en tot het moment dat ik ging kijken was ze niet wakker geweest). Toen heb ik besloten dat ik graag een babysleep wilde, en daarin ligt ze nu heerlijk stabiel!

Toen ik 35 weken zwanger was, lagen de baby-sleeps overigens nog bij prenatal in de rekken. Sibel is nu 6 weken en geboren met een zwangerschapsdur van 37 weken, dus da's 8 weken geleden dat ze nog wel verkocht werden... :rolleyes:

12. Silly

Silly Fanatiek lid

24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Heb hem bij m'n 1e kindje ook gebruikt. Vond het een ideaal ding en wil hem nu weer gaan gebruiken.

Silly

Deel Deze Pagina