Hoeveel visite 1e verjaardag?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door juf21, 5 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Hoi allemaal,

Over een aantal weken wordt onze zoon alweer 1 jaar, time flies! We zijn al lange tijd aan het bedenken hoe we het gaan vieren, maar we komen er niet uit.

Wat mij betreft houden we het klein met alleen opa's en oma's en mijn zus (+gezin) en mijn mans broer (+gezin). Komen we uit op 11 mensen waar we veel mee omgaan en leuk contact mee hebben.

Maar we zitten nog met een aantal mensen die we eigenlijk ook moeten uitnodigen...

We zitten met 10 buren waar we veel contact mee hebben. Eén gezin past op onze zoon, de andere twee gezinnen hebben we redelijk veel contact mee. Deze twee gezinnen vieren we ook altijd de verjaardagen mee.

Daarnaast heeft mijn man niet alleen een broer, maar ook een zus. We vinden haar (en haar man) verschrikkelijk! Hebben ook geen contact met ze, alleen met de feestdagen zetten we onze verplichte glimlach op.
    Ze kwamen onze zoon overigens pas 2 maanden na de geboorte bewonderen en hebben hem alleen die 5 minuten gezien, daarna nooit weer. Ik vind het knetter hypocriet om ze dan op de verjaardag van onze zoon uit te nodigen.
    Maar ja... We kunnen het toch ook niet maken om mijn hele familie uit te nodigen, en mijn mans hele familie, behalve hen?

Als we al deze mensen (in twee groepen) uitnodigen hebben we 24 man viste. Hoezo klein houden?

Tot slot: onze zoon is prematuur en met 29 weken geboren. We moeten hem van zijn fysio aan zo min mogelijk prikkels blootstellen. In mei vierden we onze verjaardag (voor slechts 10 man) en ik herinner het me nog goed: zoonlief was he-le-maal van de kaart en ik heb de visite na twee uur huilend naar huis gestuurd. Maar goed, inmiddels is hij een half jaar ouder dus zou het misschien beter kunnen gaan.

Kortom: we zitten in dubio.

Aan de ene kant willen we deze bijzondere dag graag met dierbaren vieren, maar we willen zeker niet dat het voor onze zoon een heftige dag wordt. Wie heeft ervaringen met (premature) baby en drukte?

Daarnaast zitten we met een aantal mensen visite die we liever niet hebben, maar we eigenlijk niet kunnen maken om ze niet uit te nodigen.

Wat zouden jullie doen?

2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Ik zou het óf bij het kleine groepje houden van alleen het gezin. En dan niet de zus die jullie nooit zien.
    Of je doet diezelfde mensen plus die paar buren, omdat die vrij dichtbij staan. En je kunt het ook kort houden, uurtje of 2. Of juist smorgens het eerste groepje en smiddags het tweede groepje.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Allereerst moeten jullie doen waar jullie je zelf goed bij voelen.
    Niet omdat een of ander zich misschien wel achtergesteld gaat voelen.

Wat betreft je schoonzus en zwager, die spreek je toch niet, dus die missen ook niks. Zou ze er ook niet bij willen hebben.

Verder zou ik het idd kort en klein houden, je zoon heeft er weinig aan, snapt er niks van en het is allemaal vet overweldigend.

Onze zoon vond het allemaal al veel. En die kan best wel wat hebben.
    Hij vond het uitpakken van cadeaus eventjes wel leuk, maar deed er daarna toch niks mee.
    Vond de visite eigenlijk veel te veel, terwijl we het ook al best klein hadden gehouden.

Verder kun je gewoon uitleggen aan mensen dat je het niet echt viert en er alleen wat familie langskomt. Dat je zoon de prikkels nog niet aan kan.
    Maar dat je het leuk vindt als ze op een ander moment een bakje koffie komen doen. (Mochten ze vragen of en wanneer je het viert, als ze niks zeggen, zeg je zelf ook niks)

4. Betsy

Betsy Niet meer actief

Zus van je man zou ik sowieso niet uitnodigen. Je ziet ze alleen met feestdagen, dat is dit niet (behalve voor jullie ;)) dus hoef je ze helemaal niet uit te nodigen.

Ik zou de buren wel uitnodigen als je dat leuk vind, maar op een andere dag/tijd.
    'S morgens familie tussen 10:00 en 12:00. De kleine naar bed en jullie nog een kop koffie/broodje en het is mooi geweest.
    Is dat genoeg prikkels en wil je zoon 's middags lekker bijkomen, dan is dat genoeg voor 1 dag. Vraag je of de buren een dag later 2 uurtjes komen.
    Houdt hij het wel vol? Dan komen de buren 's middags tussen 15:00-17:00 even taart eten.

Deze dag is eigenlijk meer voor jullie. Je zoon snapt er toch nog geen fluit van.
    Voel je vooral niet verplicht mensen uit te nodigen waar je geen zin in hebt.

En veel plezier natuurlijk! :)

Lena1982 vindt dit leuk.
  5. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik zou die zus niet uitnodigen.
    Wel de buren die regelmatig op je zoon passen. Dat vind ik wel zo netjes.
    Verder lekker klein houden en anders verdelen over 2 groepen

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Wat verjaardag betreft willen wij t ook klein houden, ze kan t best hebben maar de prikkels houden we graag laag. Ze speelt graag met iedereen en is een lachebekje eerste klas. Als er dan teveel mensen zijn merk je aan dr dat ze t overzicht kwijt raakt. Zaten te denken om opa's en oma's apart te doen van broers en neefjes, en apart weer goede vrienden dus heb je zomaar 3x feest, leek me ook overkill. Zijn er ook nog niet over uit.

7. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ik ben echt een voorstander van doen wat voor jullie en je kind het fijnste voelt. Uiteindelijk gaat het erom dat jullie samen een leuke dag hebben. Dus vooral geen mensen uitnodigen omdat je je daartoe verplicht voelt of omdat er misschien commentaar op komt.

Je kunt er altijd nog voor kiezen om het een andere keer te vieren met bv de buren waar het meeste contact mee is.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Doen wat jullie het fijnst vinden. Misschien familie sochtends en buren smiddags? Die zus zou ik sowieso niet uitnodigen.

Wij vierden de eerste (en eigenlijk alle andere ook) verjaardagen altijd heel groot. 30-50 man, heel gezellig en de kindjes vonden t prima.

9. Loolaa

Loolaa Fanatiek lid

6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Ik zou altijd naar je gevoel luisteren. En dat de fysio zegt dat je je zoon aan zo weinig mogelijk prikkels moet blootstellen, is het ultieme excuus en jullie redding. Als je dat zegt tegen de mensen die je niet wilt uitnodigen, zullen ze alle begrip hebben. En zo niet, hebben ze niet het beste met jullie zoon voor. Heel veel succes en natuurlijk alvast gefeliciteerd.

10. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Bedankt voor jullie adviezen.
    Zoals we er nu over denken doen we 's ochtends max een uurtje voor de buren. 's Middags RUST.
    's Avonds de familie, zonder de beruchte zus. Nodigen we ze een uurtje voor bedtijd uit, kunnen ze daarna gezellig blijven plakken.

Deel Deze Pagina