Ik zie hier regelmatig tips voorbij komen van moeders die duidelijk veel ervaring met reflux hebben, dus stel hier mijn vragen maar. Even de achtergrond: dochtertje had/heeft al snel last van dwarszittende boertjes die er maar niet uit wilden en later ook duidelijk last van omhoogkomende voeding. Onze zoon is inmiddels 7, dus weet niet alles meer , maar hij spuugde enorm veel, maar dat was eigenlijk vooral lastig voor ons (veel verschonen en wassen ). Ik kon hem slapend van de borst overhevelen naar zijn bed en als hij dan spuugde, werd hij daar niet eens wakker van. Dochter heeft duidelijk wel last en spuugt veel minder. Als we haar zo'n 20 minuten overeind hielden, had ze echter geen problemen met op haar rug liggen, dus we hebben er verder niet veel mee gedaan, ze heeft/had denk ik milde reflux. Nu (ze is vier maanden) lijken haar klachten erger te worden en daar heb ik meerdere vragen over. 1. kan reflux ineens verergeren of is er dan een andere factor in het spel (zie ook de volgende vragen) 2. Is het normaal dat de klachten erger zijn later op de dag? 3. Verergeren de klachten door rollen en op de buik spelen? Ik kan me wel herinneren dat zoon weer tijdelijk meer spuugde toen hij fysiek actiever werd, maar zoals ik al schreef had hij daar geen last van, dus ik weet ook niet echt wanneer dat weer minder werd. Dochter is vrij vlot met haar motorische ontwikkeling, en ik heb wel het idee dat dit meespeelt 4. Ik heb ook gelezen dat verkoudheid de klachten kan verergeren, klopt dit? Ze is inmiddels bezig aan verkoudheid nr 7. 5. Omdat haar klachten redelijk mild waren, hebben we behalve het overeind houden niet veel ermee gedaan. We hebben haar hoofdeinde wel wat hoger, maar ik vermoed niet voldoende, hoeveel cm moet dat ongeveer? 6. Over vast voedsel lees ik wisselende dingen. Vanwege de darmpjes en bv zijn we daarmee nog niet gestart, maar als het de refluxklachten kan verminderen, kunnen we dat misschien wel vlotter doen dan ons plan is. 7. Wanneer verbeteren gemiddeld de klachten iets? Dus niet wanneer het echt over is, maar meer wanneer het verbetert normaal gesproken...
1. Ja reflux kan verergeren, meestal als gevolg van een wijziging. Ook kan het zo zijn dat na verloop van tijd de slokdarm meer geirriteerd raakt en dus dat er meer pijn komt. Klachten kunnen verergeren door meer voeding per voedings moment. Zeker bij fv krijg je het advies om zo snel mogelijk naar 180/6 te gaan en eigenlijk is dit veel te veel voor een kindje met reflux. Verkoudheid, ontwikkelingen, niet lekker in vel zitten of ziek zijn verergeren de klachten ook vaak. 2. Ja klachten kunnen verder op de dag verergeren. Meestal is dit vrij logisch, er zit dan immers meer voeding in de maag. 3. Hier verergerde het spugen bij op de buik liggen en rollen. Vaak wordt het beter als ze zelf tot zit kunnen komen of zelf kunnen gaan staan. 4. Ja klopt. zie 1 5. Ik had het bed zo schuin dat ze niet omlaag gleden, maar wel zo hoog mogelijk. 6. Ervaringen verschillen hierin heel erg. Sowieso mag het vanaf dat je kindje 4 maanden is en dan kan je het proberen. Niemand kan zeggen of het voor jouw kindje werkt of niet. Rijstebloem wordt weer dun in de maag, dus groente zou dan wel beter kunnen zijn. 7. Bij sommige kindjes wordt het rond de 3 maanden beter, andere 6 of 9 of 12 maanden. Bij ons werd het pas beter zodra ze konden staan en zitten. De oudste was 12 maanden, de jongste 16 maanden voordat het beter ging. Hier duurde het dus vrij lang. Meestal is het met uiterlijk 1 jaar over.
Helaas niet op alles een antwoord maar hier werd het wel beter naarmate hij meer vaste voeding kreeg. Elke baby heeft in meer of mindere mate last van reflux doordat het maagklepje nog niet goed sluit, dit sluit over het algemeen binnen/rond een jaar. Het hoofdeinde en box stonden echt redelijk hoog, zo'n 25/30cm. Je kan johannesbroodpitmeel toevoegen aan de voeding, dit maakt het dikker. De meningen zijn wel verdeeld of dat echt werkt. Hier iig wel! Op het einde van de dag was het altijd erger. Uiteindelijk kreeg zl zantac en ging het steeds beter. Nu heeft jij al 2 maanden geen medicijnen nodig en heb geen klachten meer gezien. Ik zou eventueel overleggen met je HA omdat je aangeeft dat het erger wordt...
1. Vaak is er dan iets anders ja. Verkoudheid en reflux gaan hier hand in hand. Tandjes krijgen verergert het ook. Poepen (duwen) ook bijvoorbeeld... 2. Meer gevulde maag en wat moe worden aan het eind van de dag maakt het vaak erger ja. 3. Als jij net hebt gegeten en daarna in de Break Dance/achtbaan gaat, komt bij jou het eten ook makkelijk omhoog, toch? Dat is voor een baby hetzelfde 4. Verkoudheid is een symptoom van reflux en andersom, dus dat kan zeker. 5. Hoofdeinde omhoog schijnt alweer achterhaald te zijn, lees ik op verschillende plekken. Als ze niet goed slaapt, kan je buikslapen eens proberen. 6. Wij kregen als tip om à la Rapley te beginnen met bijvoeding rond 5 maanden. Puree is natuurlijk ook dun dus makkelijk uit te spugen. Maar Rapley moet je wel achter staan en vertrouwen in hebben, voor sommige mensen is het een drempel. Doe daar research naar en doe ermee wat je wilt 7. Hier werd het een stuk beter na 5 maanden, maar er wordt nog steeds gespuugd. Is echt kind-afhankelijk.
Wij hebben het wiegje van 90cm lang met 10cm verhoogd, net als de box (met space babies). Dus dat zou voor een ledikantje 13cm zijn. Hier de ervaring dat de baby (7,5kilo) niet naar beneden glijdt als er een badstof hoeslaken op t matrasje zit, maar bij jersey/katoen glijdt hij wel naar onderen. Doe dan een lakentje oprollen en het rolletje als een slinger tussen de benen door, aan beide kanten vastzetten en dan hangen ze er in (ik snapte het niet totdat ik het ooit zag)
Bedankt voor alle reacties Indikken of rijstebloem is hier niet aan de orde, want borstvoeding. Dus als we eerder zouden beginnen met bijvoeding (5 maanden of iets later is misschien een mooie middenweg) zou het om groentes gaan. We waren idd rapley van plan aangezien de overstap van gepureerd naar groffer zo moeizaam ging bij zoon (nu is hij zwaar autistisch, dus eten is zowiezo een dingetje), maar door de verhalen over bijna stikkende babys ben ik weer gaan twijfelen . Hier open ik misschien nog wel een topic over bij voeding . Ik heb juist het idee dat aan het eind van de dag haar maag minder gevuld is, waardoor wat omhoog komt zuurder is en meer last geeft. s Ochtends loopt ze vaak over, omdat ze teveel ineens drinkt (vollere borsten). Ik wacht zowiezo even deze verkoudheid af aangezien jullie allemaal aangeven dat dat een factor kan zijn. Ze lijkt ook niet vreselijk veel pijn te hebben hoor, want ze huilt nauwelijks (wel een grote huilpiek gehad rond 6/7 weken, maar dat leek meestal oververmoeidheid en geen pijn), ze lijkt er wel wat ongemak/irritatie van te krijgen. Op de buik slapen voel ik me niet prettig bij (wel twee keer overdag gedaan, maar blijf dan checken, daar heeft ook niemand wat aan), s nachts slaapt ze goed trouwens, overdag niet zo, maar er zit verbetering in gelukkig.
Zoon had ook reflux. We gaven jbpm op een lepeltje ivm borstvoeding. Dus je kan het wel gebruiken. Hier werkte het niet. Alleen medicatie was uiteindelijk de oplossing.