Vanaf een week vóór mijn positieve test ( op 1 dag voor NOD) heb ik een gevoelige en erg opgeblazen buik. Nu ben ik al jaren bekend met een prikkelbare darm dus op zich kan dat een hoop verkaren. Toch maak ik me zorgen. Het zeurderige, licht pijnlijke gevoel is al die tijd al aanwezig, maar vannacht kon ik minder goed slapen, omdat ik aan één kant meer last had dan aan de andere. Vooral op mijn zij liggen was onprettig. Het geeft een wat drukkende erg zeurende pijn, die niet scherp is. Nu maak ik me natuurlijk zorgen. Is het wel mijn darm? Of zou het kunnen wijzen op iets ernstigers, zoals een vruchtje wat niet op de goede plek zit? Voordat ik nu meteen in paniek de huisarts bel ( want ik moet bij de gyn onder controle, maar die afspraak is pas 18 februari), wil ik weten of jullie een dergelijk gevoel (her)kennen en wat jullie ervaringen zijn. Misschien maak ik me wel druk om niets! Natuurlijk ben ik met name geïnteresseerd in de dames die ook PDS hebben, maar ook naar de ervaringen van dames die geen PDS hebben en alleen last hadden van buik/darmen tijdens hun zwangerschap...
je darmen zetten sowieso op door de hormonen als je zwanger bent, daardoor krijg je vaak al een buikje maar dat is dan puur door de darmen als het voor 12 weken is. het zouden ook nog je banden kunnen zijn, die pijn aan 1 kant herken ik wel, bij mij was het bandenpijn en een prikkelbare darm, ik dacht ook dat ik misschien een bbz had maar dat was het gelukkig niet.
Het kan heel goed door je zwangerschap komen. Ik ben ook bekend met PDS, maar mijn darmen hebben het nog nooit zo goed gedaan als tijdens de zwangerschap! Heb totaal geen last van opgeblazen gevoel, verstopping, enz terwijl ik daar van tevoren best wel bang voor was. Maar tijdens je zwangerschap kun je opeens allemaal onbekende pijntjes voelen. Geen goed gevoel, ga dan idd naar je huisarts.
ik heb de vk gebeld met mijn klachten en met 9 weken een echo gehad, daaruit bleek dat alles goed was en dat ik bandenpijn had dat vertelde ze me door de telefoon al. straalt je pijn ook uit naar je liezen? dat is typisch voor bandenpijn namelijk in de meeste gevallen.
als je je dan echt zo'n zorgen maakt zou ik je vk even bellen, al is het alleen maar om je gerust te stellen, ik heb er ook weken mee gelopen en echteraf was er niks aan de hand, dus gewoon bellen meid, daar zijn ze voor
Hmm..maar ik héb geen VK, omdat ik bij de gyn onder controle ga. Die vind ik een stuk minder toegankelijk als een verloskundige. Nah..dan kijk ik het nog een dagje aan en bel anders de husarts maar.
als ik jou was zou ik even bellen... ze hebben mij altijd gezegd dat ik gewoon moet bellen als ik me zorgen maak, omdat ze niets hebben aan een ongeruste moeder! ik ben ook bekend met pds... Helaas! bij was het juist in de zwangerschap een drama! heel veel pijn en last gehad. maar gelukkig las ik ook dat je juist geen pijn hoeft te hebben tijdens de zw.schap! Groetjes, Arri
Ik heb ook PDS en was zo opgeblazen dat alles soms pijn deed. Ik kon 's avonds soms niet eens in de bank zitten omdat ik dan overal kramp kreeg. ze kon bij mij de eerste echo ook slecht zien doordat het zo erg opgeblazen was. Maar ik weet natuurlijk niet of ik hetzelfde voelde als jij nu. Dus misschien kun je de Gyn toch even bellen. Het zou toch vervelend zijn als je je lang zorgen maakt en achteraf is er niets aan de hand.
Heb de huisarts gebeld. Omdat ik geen echte kramp heb en geen bloedverlies, gaan ze ervan uit, dat dit toch echt onderdeel is van de combinatie zwangerschap en PDS. Ik mag wat paracetamol gebruiken tegen de pijn en als de pijn erger word of er kramp en/of bloedverlies optreed, mag ik ze natuurlijk altijd terugbellen. De assistente zei nog zo mooi: alle lichamelijke klachten die je had..hou je gewoon ehn je bent er nu ook nog eens zwanger bij... Pfff... ik hoop maar, dat het zo niet nog eens een maandje of 7,5 gaat duren...
Zelf heb ik ook PDS, en het bovenstaande klinkt me heel bekend in de oren. Ik ben nu 40 weken zwanger, maar kan nog steeds vanwege de PDS niet goed slapen op mijn zij, slaap nu alleen maar bijna op mijn rechterzij (heel vervelend, hoor). De darmen kunnen door de hormonen opspelen, en soms heb ik er tijdens de zwangerschap meer last van en op andere dagen weer niet. Ik zou me niet al te druk maken en als je er last van blijft houden, even de VK bellen. Ik denk niet dat het iets ernstigs is. Succes verder!
Hier hetzelfde; al heel mijn leven PDS, maar tijdens de zwangerschap al sneeuw voor de zon verdwenen! Met 5 weken had ik WEL heel erg veel buikpijn, geen bandenpijn, dat kreeg ik pas met 18 weken, maar gewoon groeipijn van de baarmoeder, heb ik nu nog steeds trouwens, beetje hetzelfde gevoel. Er gebeurt nu gewoon heel veel in je buik: je baarmoeder is een spier en die voel je en bovendien drukt hij je darmen opzij.
Hey meid, Begrijp heel goed wat je bedoelt! Dacht ook dat ik in 1e instantie een MK zou krijgen omdat ik zo een verschrikkelijke pijn had in mijn onderbuik, darmen! Ik kon niet lopen, zitten, liggen ging nauwelijks.. Ben toen bijna kruipend naar het ziekenhuis gegaan maar ze konden niets 'raars' zien.. Nu heb ik afgelopen week weer een echo gehad, ik was 7 weken en 1 dagje zwanger! Heb toen ook gevraagd hoe het zit omdat ik zo ontiegelijk vaak last heb van mijn darmen, soms doet het echt zon pijn dat het bijna lijkt/ voelt alsof ik een MK krijg maar nee degne die de echo afnam vertelde mij dat het inderdaad ligt aan PDS! Dit kan veel pijn veroorzaken, verstopping, diaree etc. Ze begreep precies wat ik bedoelde toen ik het uitlegde! Dus maak je geen zorgen en rust gewoon goed uit! Probeer zoveel mogelijk op te letten wat je eet, soms doe ik dat niet, en dan wordt ik 'gestraft' door de pijnen die ik later hierdoor voel...Oeps.. De ene dag is bij mij erger dan de andere, maar wat mij gerust gesteld heeft is mijn kleine grote wondertje die ik kan zien op de echo foto's! Succes meid en probeer voorzover het je lukt je zo min mogelijk zorgen te maken want sinds de zorgen bij mij wat gezakt zijn is de pijn wat minder geworden... Sterkte! Trotse mama in spe.
he he, wat een verademing. dit is precies waar ik last van heb.. en kan de link nu ook leggen.. heb telkens zo'n krampjes en steekjes en mijn darmen werkten voor mijn zw schap al niet geweldig.. veel obstipatie, etc.. nu voel ik me wel meer gerustgesteld nu ik weet hoe het komt.. liefs Daantje
Lieve Daantje, Ik begrijp goed hoe je, je voelt! Ik was zo bang voor de echo omdat ik het gevoel had dat er 'iets' mis zou zijn, maar de 2e echo heeft me zo ontzettend gerustgesteld. Natuurlijk ook de info van de zuster, toen ze me vertelde dat ze me begreep toen voelde ik me pas ECHT zwanger (klinkt raar maar na 3 MK'en wil je nog niet teveel toegeven aan het blije gevoel, te bang dat het misgaat,..) Maar na die echo zijn de stoppen bij mij los hahaha! Succes meid! En hopelijk wordt de pijn wat minder, bij mij gaat het nu wel redelijk, zeker na die echo! Liefs en natuurlijk ook gefeliciteerd! Knuffel.
Het is een hele uitdaging hoor..PDS en zwangerschap. ik eb nu ook heel veel last van obstipatie, terwijl ik normaal de "hollen-versie "van PDS heb. En hoeveel ik ook drink of vezels eet..ik ben al 2 dagen niet naar het toilet geweest voor de grote boodschap. Ik voel me zó opgeblazen, dat het niet leuk meer is. Tel daarbij de reguliere zwangerschapsmisselijkheid op en je hebt een idee van hoe naar ik me nu voel. Maar goed...nog 7 maanden te gaan
hallo hellen. ik heb ook pds en in het begin had ik ook erg last van mijn darmen. ik ging soms wel 4 dagen zonder na wc te gaan.. ik heb roos vicee laxo gekocht (dat is met pruimen) en dat gedronken (in veelvoud) in het begin. ook begon ik mijn dag met 3 kiwis. Ik kan je wat geruststelling geven.. ik ga nu dagelijks naar de wc.. en heb geen obstipatie meer. goede boodschap eigenlijk verbasendwekken beter dan voor zwangerschap.. ik had altijd dus de extreem. of veels te zacht en waterig of keutels. nu komt het allemaal in een keer uit en zoals ze horen.. haha lekker gedetaileerd.. sorry.