Onze dochter is vanaf de geboorte al een hongerig meisje. Nu is ze ook een stuk groter dan gemiddeld (boven de +2,5 lijn). Voordat ze 6 maanden was gaven we haar 4 x 210/7 van de Nutrilon forte. Nu ze opvolgmelk krijgt, zijn we overgestapt op de gewone Nutrilon 2. Daarvan krijgt ze 4 flessen 180/6. Mijn idee was dat wanneer ze nu nog honger zou krijgen, ze gewoon wat extra groente, fruit etc zou krijgen. Maar ik vind dit toch lastiger dan gedacht. Nu wordt ze sinds ze opvolgmelk krijgt iedere nacht om 5 uur wakker en dan heeft ze honger. Met een speentje kunnen we het nog rekken tot 7 uur. Gisteravond hebben we toch maar een flesje van 210 gegeven, en toen sliep ze dus wel door tot 7 uur. Maar dit is geen oplossing omdat ze dan op 25 schepjes uit komt, en dat is te veel. Wat de bijvoeding betreft gaat dat allemaal hartstikke goed. Ze vindt alles lekker. Misschien dat jullie even willen kijken of er ergens nog wat bij kan/moet? Ik heb het idee dat ze op zich al best veel eet. Haar schema ziet er als volgt uit: 07:00 Fles 180/6 met 2 schepjes bambix ontbijtgranen 09:00 Fruit, 2 stuks 11:00 Fles 180/6 12:00 Boterham 15:00 Fles 180/6 16:30 Groente en aardappels, ongeveer 200 gram 19:00 Fles 180/6 Verder bied ik haar altijd water aan bij het fruit, boterham, groente. Yoghurt neemt ze sinds dit weekend na de groente wat hapjes van. Maar wat zou ik nog meer kunnen geven? Misschien 2 boterhammen? Misschien is de overgang van 210 Forte naar 180 standaard een te grote overgang geweest qua hoeveelheid. Wat zouden jullie doen? Toch maar Forte 2? Misschien weer terug naar de Forte 1?? Maar ze zou toch ook op een gegeven moment de fles van 15:00 moeten laten vallen. Dat zie ik op dit moment nog niet gebeuren. Aan het consultatiebureau hebben we ook niet veel. Toen we daar vorige week om advies vroegen, kregen we als antwoord: Dat gaat van zelf
Heeft ze om 9 uur ook al echt honger? Kan het fruit niet wat later, en kunnen de pauzes tussen alles niet wat langer, zodat de nacht ook geen volle 12 uur duurt? 12 uur zonder eten is lang als je zo klein bent.
Ik zou het kunnen proberen, maar de flessen kan ik niet altijd goed rekken. In de ochtend is ze altijd al hongerig geweest (vandaar ook de pap 's ochtends). Zelfs met fruit erbij blijft het lastig om 4 uur tussen de eerste en tweede fles te laten. Overigens zijn de tijden bij benadering. Soms slaapt ze wat langer en dan krijgt ze haar flessen ook later.
Maar waarom ben je over gegaan naar standaard? As ze het goed doet op forte zou ik bij forte blijven! Misschien kun je voorzichtig wat vlees of gekookt eiwit toe voegen... Eiwitten verzadigen ook extra...
Ik heb ook een hongerige baby (vandaag 8mnd), die met 6 maanden al een dikke 10 kilo woog en boven de 2,5+ lijn zat.. Mijn schema met 6 maanden was als volgt: *7 uur flesje nutrilon2 180+6 met 1 el pap *9 uur 60ml water (om te rekken tot 10uur!) *10 uur 2 stuks fruit *12:30 uur 100ml opvolgmelk met daarin een sneetje brood gesopt (vulde enormmm goed en zo heb ik daarna deze melkvoeding kunnen afbouwen door het brood droog met beleg te gaan geven!!) *15 uur flesje 180+6 met 1 el pap *17:00 uur 200gr vlees, groente, aardappel/rijst (*soms rond half 7 nog een mini yoghurtje van nestlé voor babys van 4mnd om te rekken) *20:00 uur papfles 180/6 + 2 flinke el pap
Ik lees dat jullie "rekken" maar waarom eigenlijk? Honger = honger! Dan zou je of flessen ophogen (dan maar even terug naar nr1 !) en tzt wat meer bijvoeding geven, dus bijv. 1,5 boterham. Dus ts: misschien weer terug naar forte? @pregzilla: ik lees dat jij 3x pap geeft, echt niet doen! Ik vind het niet zo verwonderlijk dat je kleine op de +2,5 lijn zit. Niet om te katten ofzo, maar ze raden 2x pap aan een meisje/jongen die onder het gemiddelde zit. Dan zou ik de flessen ophogen en nog even nr1 geven (of forte?) Ik weet niet of je schema nog steeds zo is?
Nee, hij krijgt alleen 's nachts nog pap. Mijn zoontje heeft refluxklachten gehad, jbpm kreeg hij vreselijke obstipatie van maar een lepeltje pap was voldoende. Zonder de lepel pap was een fles van 250 nog binnen een minuut leeg en niet verzadigend (hij weigerde mij te laten geven, dronk vanaf 4mnd altijd zelfstandig en hij is nogal koppig .
Hij zat qua lengte toen ook op +2,5 dus niet alleen maar een rond tonnetje hihi Nu is het bijgetrokken naar +2 en lijkt het forse groeien een beetje rustiger aan te gaan. Ik raakte zowat failliet door de babykleding, hij zit al in maat 92 qua shirts en 86 qua broeken.
Bedankt voor alle reacties. @ Kwebbel: ik had begrepen dat de forte 2 onzin was, omdat je dan maar meer moest gaan bijvoeden. Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ze de laatste weken ook al niet meer genoeg aan de Forte 1 leek te hebben. Maar goed, forte 2 is dus een optie. @ Pregzilla: Wat fijn! Nog iemand met een heerlijk joekeltje. Onze dame woog met 6 maanden precies 9,5. Maar ze groeit ook qua lengte op de 2,5 lijn, dus ze is mooi in balans. Maar inderdaad met de kleding gaat het hard. Ze zit nu op de grens van 74 en 80. Ze moet nog iets van 3 cm groeien en dan steekt ze boven de maxi cosi uit. Maar ach het is een heerlijk, prachtig, vrolijk meiske! Echt rekken doen we niet, maar ik merk wel dat ik haar bezig blijf houden. Even spelen, boekje lezen etc en wanneer de 4 uur verstreken zijn, maar weer een flesje. Maar even goed zijn er ook wel eens momenten dat ze in de middag wat langer slaapt en dat er dan ineens 5,5 uur tussen 2 flessen zit. Al komen die momenten steeds minder vaak voor Vlees en een eitje zijn we nog niet aan toegekomen. Ik was van plan om nu ze 6 maanden is eerst de aardappels, pasta, rijst en brood te introduceren en dan met 7 maanden ongeveer het vlees. Rustig aan dus Maar tot nu toe doet ze het erg goed op alles, nergens last van. Dus ik denk dat we dat dan maar naar voren halen. Het kan inderdaad zijn dat ze gewoon erg behoefte heeft aan die voedingstoffen op het moment. Misschien is het ook wel even het beruchte sprongetje. Al duurt deze dan nu wel erg lang Een bijkomend probleem is dat ik niet echt aan haar merk wanneer ze genoeg heeft gehad. Ik merk goed aan haar wanneer ze honger heeft. Maar ze laat nooit wat achter in de fles of van het hapje. Ze is echt een vuilnisbak wat dat betreft. Waarschijnlijk heeft ze genoeg gehad, wanneer ze niet aan geeft dat ze honger heeft Ik vermoed dat dat komt omdat ze in haar eerste weken honger heeft gehad. Ik was ziek en mijn borstvoeding bleek meer water dan voeding te zijn, waardoor ze bleef afvallen Maar dat is verder nergens op gebaseerd hoor.