Hai Mijn dochter van negen maanden vindt iedereen lief en leuk ze totaal niet eenkennig. Iedereen mag haar oppakken of wil ze bij op schoot. Ik word hier soms wel onzeker van, zo van is de hechting dan wel goed gegaan. Is dit normaal?
Hier een meisje wat ook niet eenkennig is. Nooit geweest ook. Het enige is dat ze soms wat bij mij blijft in het begin als we ergens op bezoek gaan maar na een minuut of 10 is dat over en gaat ze naar iedereen toe. Ik maak me er niet druk om.
Hier ook op en af hoor, nu is ze 2,5 en ook niet verlegen ofzo, kletst met iedereen, maar zodra er toch iets onverwachts gebeurt, zoekt ze onze blik om onze reactie te zien; dus toch een soort check van 'vindt mama dit normaal?'. Als baby had ze dat ook wel, bij anderen op schoot was meestal gewoon leuk, lekker lachen enzo, maar wel af en toe even contact met een van ons zoeken.
Hier de oudste nu 2,5. Ook nooit eenkennig geweest. Soms vond/vind ik het maar niets. Loopt echt op de meest wazige figuren af. De jongste tot nu toe ook niet (15 maand)...
Hier op de leeftijd ook totaal geen last van gehad. inmiddels is ze 20 maanden en nu begint het een beetje in de zin van: als we ergens komen blijft ze eerst even 10min aan mn been hangen
Fijn toch juist? Ik heb een soorteglijke vraag eerder voorbij zien komen. Bij mij komt de vraag dan op wat dit met veilige hechting te maken heeft.
Gelukkig. Je leest vaak dat eenkennig een teken is van goede hechting vandaar maar dat betekend niet dat niet eenkenning geen goede hechting zou zijn maar ik twijfel heb echt een allemansvriend en dan wil je soms dat ze naar mama komt hangen maar ja die vindt dus alles leuk.
Mijn dochter is 20 maanden en stapt ook op alles af. Ik hou haar soms "tegen" als ze bijv vreemde mensen een handje wil geven. Dat hoeft van mij niet. Doe ik ook niet.
Hier de oudste ook niet eenkennig te noemen. Ze reageerde wel eens op een specifiek persoon, maar dat kan altijd natuurlijk. Nu is ze nog niet eenkennig, maar heeft wel een mama fase. Papa is wel nog leuk, maar ze hangt behoorlijk aan me.
Mijn vent is ook niet eenkennig. Hij kijkt soms wel even een minuut of de de kat uit de boom maar ook alleen als hij twijfels bij iemand heeft. Verder vraagt hij aan iedereen aandacht bijv in supermarkten etc. Maak me geen zorgen over hechting want hij is gek op me. Hij zoekt mij altijd wel op als er iets is. Denk dat t gewoon in zijn karakter zit.
Nou daar is veel onderzoek naar geweest. Een kind dat zomaar bij vreemden op schoot springt kan een teken zijn van onveilige hechting. Ik zeg er gelijk bij dat ik niet denk dat dit bij iemand hier het geval is. Maar stel dat jij op een verjaardag binnenkomt en jouw kindje die mij nog nooit gezien heeft komt binnen en gaat gelijk bij mij op schoot zitten dan zou ik daar wel even van opkijken. De situatie is al anders wanneer je 10 minuten binnen bent en je kindje dan naar iemand loopt waar die jou of papa mee heeft zien praten. Zie je het verschil. Op straat op iemand aflopen is niet erg..anders is het wanneer je kindje gelijk gaat staan kroelen en opgepakt wil worden.
Onze dochter is ook niet eenkennig, ze zoekt juist mensen op en in de kinderwagen zwaait ze naar iedereen. Vooral de aandacht van omaatjes probeert ze te trekken. Ik vind het wel aandoenlijk en ze kan dan ook lekker ondeugend doen. Ze heeft ook wel mensen die ze niet leuk vind, zoals de fysio, maar dat komt door de situatie en niet eens op persoon denk ik. Als ik de fysio buiten op straat zou tegenkomen zou ze wel naar haar lachen gok is.
Wat is er mis met gewoon een sociaal kind? En misschien word ze nog wel eenkenning en misschien ook niet... Wat maakt het uit
Onze dochter is ook mega sociaal, maar maak me geen moment zorgen om de hechting hoor. Volgens mij moet er we iets heel heftigs gebeuren wil er een hechtingsstoornis ontstaan.