Bijna doorslapen, fles verhogen of niet??

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door heppiedepeppie, 2 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Graag zou ik jullie advies willen vragen...ik zal proberen hieronder zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat het probleem is!
    Lucas krijgt sinds een paar weken 6x150/5. Omdat hij nog niet doorslaapt, mocht ik van het CB 6 flessen geven. Qua gewicht mag hij het gewoon hebben.
    Ik heb sinds 2 weken de fles van 23 uur verhoogd naar 180/6, en de nachtfles van 3.30-4.00u verkleind naar 120/4. Zodat ik toch op dezelfde hoeveelheid bleef zitten. Hierop sliep Lucas ineens 1,5 uur langer in de nacht!

Nu slaapt Lucas sinds een week 's nachts tot 4.30 en vannacht zelfs tot 5.10u! Echt super dus!! Ik heb hem vannacht een klein flesje aangeboden van 90/3 (omdat er dan maar 2 uurtjes tussen de volgende fles zit). De reden daarvoor is dat hij altijd om 7-7.30u 's ochtends wakker wordt, ongeacht hoe lang hij slaapt. Ik vind dat zelf erg fijn omdat we dan de dag altijd rond dezelfde tijd kunnen starten (hij heeft dus al een goede biologische klok!). Hij was alleen niet echt tevreden met het flesje van 90. Begon een beetje te jammeren/huilen toen de fles leeg was en wilde wat moeilijker gaan slapen. Uiteindelijk wel in slaap gevallen tot 7.15u

Nu heb ik het volgende bedacht: Als ik de fles van 18.45u nu ook verhoog naar 180/6, misschien dat hij dan eerder gaat doorslapen. Maar als ik dat doe, mag ik 's nachts niet meer geven dan 90/3, anders kom ik boven de liter. En stel dat Lucas nou een keer om 3 of 4 uur komt en ik hem dus niet meer mag geven, zit ik met een probleem....
    Ik zat dus te denken het volgende te doen:
    7.15u--150/5
    11.00u--150/5
    15.00u--150/5
    18.45u--180/6
    23.00u--180/6
    nachtflesje 90/3

Wat denken jullie? Kan ik bovenstaande proberen en het risico nemen, of moet ik nog wat meer geduld hebben en wachten tot hij door slaapt op flessen van 150?
    Of heeft iemand hiermee ervaring en hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik denk overigens dat Lucas nu rond de 5800 gram weegt, dus hij zou wel 5x180/6 mogen hebben....

bedankt alvast voor jullie tips/adviezen!

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik zou het eens proberen en kijken hoe hij het er op doet!
    Wij hebben ook een tijdje lopen klungelen met fles tijden, mede omdat hij niet wakker werd voor de fles van 23u.
    Hij kreeg toen om 23u de laatste fles en sliep toen tot 4.
    Deze heb ik toen eens laten vallen! En kreeg dus rond 19u de laatste en sliep toen ook tot 4u!

Inmiddels heeft hij zijn schema weer omgegooid en slaapt nu sinds twee weken door op de juiste tijden! Ik bied hem sinds kort 180/6 aan, maar hij laat meestal toch 25 a 30cc staan, alleen de laatste fles niet!
    Ons schema ziet er zo uit, soms verschilt het eens natuurlijk!
    05.30
    09.30
    12.30
    17.30
    21.00, de laatste fles geef ik iets eerder, omdat hij dan echt dood moe is! En dan slaapt hij tot 5uur/half 6

Probeer het gewoon eens, en kijk wat hij er mee doet! Misschien drinkt hij het wel niet volledig op.

3. Biene

Biene Actief lid

2 jan 2012
    410
    2
    0
    Ach meid ik zou het gewoon proberen. Het is toch niet onoverkomelijk als hij een keer snachts 120/4 drinkt als hij het niet red? Hij zit er tegenaan en vertrouw gewoon op je eigen gevoel.

4. Majorana

Majorana Bekend lid

29 apr 2011
    815
    0
    0
    Utrecht
    Wij zijn alle flessen gaan ophogen nadat hij de eerste keer zelf tot een uur of 7 doorsliep (5x180/6). Tobie zit nu ongeveer op hetzelfde gewicht (5800g), al was hij iets lichter toen we al naar 5x180/6 gingen. De 2 nachten erna werd hij wel weer 's nachts wakker maar dat hebben we kunnen rekken tot 6 uur 's ochtends en sindsdien sliep hij standaard tot 6.00 (en tegenwoordig 7.00). Onze tijden zijn trouwens ook 7-11-3-7-11. Om 23.00 maken we hem dan wel wakker voor de laatste fles (durf het nog niet aan om daar al aan te gaan rommelen).

Kijk anders inderdaad even hoe hij het erop doet, lukt het niet kun je altijd weer terug naar je oude schema, toch? Succes!

5. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het vanavond dan maar gewoon eens ga proberen!

Moet er wel aan wennen hoor dat hij ineens zo lang slaapt. Soms word ik zelf wakker en dan ben ik altijd bang dat er iets aan de hand is omdat hij dan nog niet wakker is geworden ;)

@g89: ik zie dat er bij jou soms 3 uur tussen zit en soms 5....dat is hier ook. Ik krijg het overdag niet altijd gerekt tot 4 uur, dus de fles van 19 uur is hier vaak al veel eerder....

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    #6 G89, 2 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2012

Ik zou het gewoon eens proberen, en als hij het niet volledig op drinkt, dan niet hoor.
    Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. Ik denk dat Levi nu zo'n 6 kilo is en hij zou dus 5x180/6 mogen, maar hij krijgt dit niet altijd volledig op en is ook tevreden met 150/5

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Sorry, ik zie dat ik een typfout gemaakt heb. De fles van 12:30 moet eigenlijk 13:30 zijn! Maar soms zit hier ook wel eens 3 of 3,5 uur tussen de flessen of 4,5 uur/5uur.

Ons richtlijn is wel
    05.30
    09.30
    13.30
    17.30
    21.00

Maar het kan natuurlijk best zijn, dat hij iets eerder of later komt.
    Gisteren morgen werd hij om half 5 wakker, dus dan krijgt hij de fles om half 5, de fles rekken is hier geen optie!
    's middags zou hij dan eigenlijk om 12.30 de fles krijgen, maar hij melde zich al om 12.00
    Dus de fles erna zou dan om 16.00 zijn, maar toen sliep hij prins heerlijk en melde zich pas rond 16.30

Vandaag zou hij eigenlijk om half 2 de fles krijgen, maar om 13:00u had hij al bere honger.
    Ons schema is een richtlijn, maar het kan ook best een uur of een half uur verschillen.
    De laatste fles krijgt hij standaard altijd rond half9/9uur.

8. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Wij hebben ook een tijd Lucas niet wakker gemaakt voor de fles van 23 uur. Dan sliep hij langer dan dat hij nu doet, echter kwam hij dan 's nachts 2x en dat brak mij op een gegeven moment op. Dus nu op advies van het CB maken we hem weer wakker om 23 uur....nou ja wakker, hij drinkt al slapend en slaapt direct verder hihi!

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Als het je op breekt, dan kun je beter de fles van 23u er nog even in laten.
    Hier werkte het gewoon niet.
    Ik maakte hem wakker of gaf hem al slapend de fles, maar vervolgens bleef hij omspoken. En dan kwam hij vervolgens weer om 4uur.
    Daarom heb ik op een avond besloten om de laatste fles eens niet te geven en te kijken wat hij zou doen.
    Toen sliep hij ook tot een uur of 4.
    Uit eindelijk heeft hij zelf zn tijden een beetje om gegooid waardoor we nu op dit schema zitten.

Nu is Levi wel erg gevoelig voor prikkels, vooral drukte en dan kan hij wel uit zn doen raken en dan komt hij wel eerder voor de fles.

10. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Als hij snachts niet te vreden is met zijn flesje van 90/3 kan je toch een volledige aan bieden?
    Alleen moet je dan wel je kindje om je richttijd wakker maken en dan de fles weer aanbieden, drinkt je kindje hoogst waarschijnlijk toch niet op maar dan zit je niet met een jengelent kindje in de nacht.

en het is zo wie zo al super da tje kindje natuurlijk van 21;00 tot 5.00 slaapt dus zou om 5.00 niet moeilijk doen over een klein flesje maar gewoon volledige voeding geven.
    Uiteindelijk gaan ze toch weer langer slapen en wordt het vanzelf 6 of 7 uur.

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Dat vind ik ook hoor! Levi zit nu al een paar weken op 5 flessen en sinds kort 180/6 maar van de week had hij na 2,5u weer honger, dan geef ik er gewoon aan toe, maar hij zit momenteel wel in t bekende 12 weken sprongetje!

12. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    En, hoe heeft Lucas geslapen???

13. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Het is goed gegaan, maar één dingetje even rechtzetten, hij slaapt nog niet van 21-5 hoor! Ik denk dat dat iemand anders was die dat schreef!

Lucas heeft gisteren om 18.30 een fles van 180 gehad en om 23 uur weer een. Hij heeft weer tot 5.10u geslapen. Ik heb hem toen vanmorgen toch maar een fles van 120 gegeven, want met die 90 was hij de avond daarvoor niet tevreden. Daarna heb ik hem om 8.45 nog een fles van 120 gegeven. En om 11.30 weer 150.
    Vandaag kom ik dus op de volgende flessen:
    5.15 -- 120/4
    8.45 -- 120/4
    11.30 - 150/5

En dan geef ik nog:
    15.00 - 150/5
    18.45 - 180/6
    23.00 - 180/6

Dit is nu precies 1 liter. Komt dus op hetzelfde neer als 5x180/6.
    Ik heb me voorgenomen het maar zo te doen tijdelijk, totdat hij doorslaapt. Tenminste als hij hiermee tevreden blijft....

14. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Dan heb ik niet goed gekeken... :) sorry...

Maar wat ik ermee wilde zeggen zou ik gewoon een volledige voeding aanbieden en niet extra klein.
    Als je evt. 2 uur daarna weer een voeding aanbiedt om weer in het ritme te komen drinken ze die vaak toch niet leeg.

Hier heeft ons meisje de ene keer ook 5 flessen van 180/6 en de andere keer slaapt ze smorgens tot half 9 en komt dan uit op 4 flessen van 180/6.

De ene keer wel fruit en de andere keer niet... Blijft toch altijd ff puzzelen.

15. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    @wesdaan: je hebt gelijk hoor! Alleen drinkt Lucas wel alles leeg hihi! Maar hij krijgt ook nog geen bijvoeding.
    Verder heb ik begrepen dat Pepti lichter verteerbaar is en dat kindjes dan sneller honger kunnen hebben?? Of is dat onzin?

Ik denk nl als ik hem gewoon dan een grote fles geef dat we op 6 flessen uitkomen en dan krijgt hij dus 1,2 liter, dat is te veel! Bovendien ben ik dan ook een beetje bang dat de tijden dagelijks zo verschuiven dat er geen enkel ritme meer in zit....(of is dat dan egoistisch van mij om te denken? want ikzelf vind een beetje een ritme wel handig!)

16. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Ik had hetzelfde dilemma en ben toen 5 x 180-6 gaan geven. Hij sliep na 2 dagen ipv 6 7 uur en elke 2 dagen heeft hij het verhoogd. Een week later sliep hij al 9 uur en inmiddels al 10 uur achter elkaar! (van 20.00 tot 06.00 uur) wij maken hem ook niet wakker om 23.00 uur omdat hij dan veeeeeeel langer slaapt:p:D

17. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dan heb je een paar dagen wisselende tijden gehad? Als het dan zo lukt, dan moet ik dat ook maar eens proberen misschien! Ik wacht denk ik even af tot ik naar het CB moet op 13 maart.

Maakten jullie hem op 23 uur nooit wakker? Of pas sinds hij flessen van 180 kreeg?
    Wij hebben dat ook een tijdje gedaan, hem niet wakker maken maar puur op verzoek voeden. Alleen moest ik er dan 's nachts 2x uit, omdat hij dan sliep van 19-2 en dan om 5 vaak weer kwam. En aangezien we hier heftige weken achter de rug hebben, trok ik dat niet meer. Dus toen weer op advies van het CB om 23 uur wakker gaan maken....eerst kwam hij om 3 uur, nu dus om 5 dus het gaat de goede kant op!

18. Purk2011

Purk2011 Lid

2 apr 2011
    27
    0
    0
    Provincie Groningen
    Hier precies hetzelfde. Had hetzelfde verhaal kunnen typen.
    Ons mannetje wordt ook rond 5 uur wakker, maar of we hem nou een volle fles geven of een kleintje. Hij wordt altijd weer tussen 7 en 8 wakker.
    We hebben de andere flessen verhoogd en de nachtfles maken we nu steeds kleiner.
    Hij krijgt nu 3 van 180ml water (1 in de ochtend en de andere 's avonds) 2 van 150ml. En s nachts maak ik inmiddels een flesje van 60 water, maar met 1 schepje voeding. Heel soms slaapt hij tot 7 uur door (vanaf 00.00 uur) of kunnen we het nog rekken met de speen. Ik probeer altijd eerst of hij met de speen verder slaapt. De nachtfles bouwen we dus langzaam af. Hier hebben we dus wel rustig de tijd voor genomen. Over een week of 3/4 willen we rustig beginnen met rijstebloem.

19. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Vannacht besloot meneer het anders te doen hahaha.
    Mijn stiefzoontje is dit weekend bij ons en is nogal luidruchtig. Vanwege zijn beperking is het hem lastig uit te leggen dat hij een beetje zachtjes moet doen, dus ik denk dat Lucas van hem wakker is geworden.

Om 22.30 werd hij ineens huilend wakker gisterenavond, terwijl we hem normaal altijd wakker moeten maken om 23u.
    En vannacht kwam hij om 3.15 al....maar ik heb hem toen toch maar 120/4 gegeven en was wel een beetje bang dat hij dan om 6 uur of zo weer zou komen. Maar het werd 8.15u

Dus hij heeft wel hetzelfde aantal uren gemaakt, maar kwam ineens om 3.15 in plaats van 5.00....even kijken wat hij vannacht doet!
    Ik zit nu op 2x120, 2x150 en 2x180, Lucas lijkt dit prima te vinden, dus ik ga er vanuit dat het dan goed is! De hoeveelheid is in elk geval hetzelfde als wat hij mag hebben!

@purk: wij mogen Lucas tot hij 6 maanden is niets anders geven ivm zijn allergie. Maar ik vraag me af, als hij nu al met 3 maanden op de max. hoeveelheid melk zit of hij dan tevreden blijft met die hoeveelheid tot hij 6 maanden is....
    Of mag rijstebloem wel bij KMA?

20. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Nog een vraagje @Purk:
    Als je dan maar 1 schepje gebruikt op 60 water krijgt je kindje dan geen dunne ontlasting? Wij gebruiken Nutriton om alles in te dikken dus ik denk dat het voor ons geen optie is om het te verdunnen (aangezien Pepti al dunnere melk is dan normale melk)

Deel Deze Pagina