ik had vanmiddag bij de lunch een broodje granalen salade en een broodje zalmsalade op had er zon zin in maar het komt dus wel uit een visboer dus het is vers maar mag dat wel
Zalmsalade is volgens mij geen rauwe of gerookte zalm, dus volgens mij mag het wel. Gerookte zalm mag niet (kans op listeriebacterie). Trouwens soms is rauwe vis wel toegestaan. Haring van de visboer mag wel, omdat altijd erg vers en daardoor zeer kleine kans op listeriebacterie is. De bacterie die in rauw vlees kan zitten (toxoplasisme) is niet van toepassing op vis.
Haring werd mij afgelopen vrijdag door de verloskundige verboden, omdat het rauw is. Dus helaas geen haring voor mij (at het elke week)
. Haring werd mij afgelopen vrijdag door de verloskundige verboden, omdat het Dus helaas geen haring voor mij (at het elke week)[/quote] Volgens mij is dit dus echt onzin. Het is juist ontzettend gezond om in de zwangerschap haring te eten!
Gerookte zalm mag WEL, mits vers gekocht bij de visboer. Dus niet vacuum verpakt uit de supermarkt. Je mag gewoon geen vacuum verpakte vis/vlees producten eten, dit dus ivm listeria, heeft he-le-maal niets met de zalm te maken! De listeria bacterie kan ontstaan tijdens het verpakken. Moet je een product nog koken, bakken, grillen of what ever, dan mag vacuum verpakt weer wel... Haring wordt juist aangeraden, is juist supergezond. En haring is gepekeld en dus bewerkt en dus niet rauw...Vind het een raar advies van je verloskundige
Idd vreemd, ik lees en hoor ook aldoor om me heen dat het gewoon mag. Ik vreet me dan ook helemaal gek aan haring!
Zover ik begrepen heb moet je met vis van bij de supermarkt oppassen, vooral de vacuum getrokken varianten. Haring en andere verse vissen zijn juist goed voor het kindje. Alleen roofvis als tonijn mag niet vers. Uit blik mag tonijn wel. Het probleem hier is volgens mij dat je van 50 mensen 50 verschillende dingen hoort.
Vette vis (haring dus...) is heel goed voor de aanleg van de hersentjes van je kindje! En ook heel goed voor jezelf! En vers van de visboer mag je het gewoon eten! liefs wendy
Op de site van het voedingscentrum: Ook bij vacuümverpakte gerookte zalm bestaat de kans dat een besmetting met de listeriabacterie schade aanricht als de gerookte zalm lang bewaard wordt. Opassen met: Gerookte zalm of andere vacuümverpakte rauwe vis eten Waarom: Listeriabesmetting. Opassen met: Roofvissen eten zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Waarom: Roofvissen kunnen relatief veel kwik bevatten, waar ongeboren baby's gevoelig voor zijn. Ik lees niets over haring op die site.
Ik doe er nog een schepje bovenop. Ik ben gek op gerookte zalm en vroeg het aan mijn verloskundige, hier is wat zij te melden had: Er zijn 2 soorten gerookte zalm, warm gerookt en koud gerookt. De koud gerookte mag ik niet, de warmgerookte wel. De laatste hebben ze niet in de supermarkt, maar wel bij de visboer. Je moet er wel naar vragen, want de visboer heeft ze allebei. Wel vermoeiend hoor, data iedereen weer wat anders zegt, ik maak me er dan ook niet meer al te druk om...
ik begreep dat je wel haring mag alleen moet je zeker weten dat hij vers is dus niet 3 dagen in de koelkast laten liggen, en bij een visboer is hij verser dan bij de supermarkt verpakt, en zalm mag je ook wel maar niet als het vacuum vepakt is want dan heb je kans op listerine bacterie
zal het nog eens vragen, maar ze was erg expliciet. Ik vroeg het omdat ik vooral van iedereen had gehoord dat het mocht, en ik het graag eet. vind het ook raar.
haring, garnalen, zalm etc, kun je gewoon lekker eten als je aar trek in hebt, want ondanks dat het "rauw"is is het bewerkt en niet echt "rauw'als je begrijpt wat ik bedoel.. de meningen zijn er over verdeeld, maar rauw is wat je zo uit het water op eet, gewone haring e.d uit de winkel bij de visboer etc zijn bewerkt zodat het langer houdbaar is en dus niet meer rauw is in de zin van rauw, aar je gewoon mee op moet letten zijn met mosselen en dat soort dingen maar dan nog is het zo dat het niet echt schadelijk is voor de kleine maar meer dat jij er doodziek van kunt worden maar de gevaren zelf zijn net zo groot als je niet zwanger bent dan wanneer je wel zwanger bent voor de kleine zelf levert het geen gevaar op maar net wat ik zeg dat jij als je er ziek van wordt er niet lekker van bent... eet ze
Inderdaad haring mag echt wel hoor! Deze is inderdaad behandeld... en inderdaad mosselen ook! ik heb het toen ik naar Spanje ging en al uitkeek naar de paella´s, nog voor de zekerheid nagevraagd aan mijn VK en die zei dat ik daar gewoon van kon genieten!
voor zover ik weet mag je gewoon haring eten want haring is gepekeld zei mn VK de meeste vis van de visboer mag je gewoon eten, vertrouw je het niet vraag het je visboer en hij geeft aan welke je wel en niet mag teminste die van ons wel :-D
hoi ff ter duidelijkheid over het haring geval zure haring mag je gewoon eten maar verse haring met uitjes dus absoluut niet en als e riemand zijn vk zegt da tda twel mag moet die denk ik ff terug in d eboeken of zo een en al bacterie groetjes anita
trouwens verse haring (hier in limburg maatjes genoemd) is dus wel rauw die worden gevangen geveld schoongewassen en gegeten en dez eis dus niet goed tijdens de zwangerschap als je kijkt in zon maatje zie je ook altijd wat achtergebeleven bloed maar ja het is ieder voor zich he ik blijf er nog ff vanaf groetjes anita